Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade32
Mobilspel
Pågående18 641

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Steve Zissou - Ej medlem längre2010-12-07 13:18
Antal inlägg: 1821

Nu kommer väl en del att skita knäck, men ungdomsbrottsligheten är ju alltid på tapeten och beskrivs tämligen onyanserat!

Hur mycket var det inte ett problem på säg 1950-talet i storstäderna? Var det inte gäng då som nästan av plikt spöade på de ungdomar som befann sig i "fel kvarter"? Vad gjorde samhället då?

Det har alltid varit tacksamt att beskriva ungdomar som de som utgör ett hot: Deras konstiga musik, deras kläder, deras totala respektlöshet mot de äldre, deras oansvariga livsstil.

De äldre generationerna kunde minsann sätta gränser och lära sina barn vad som var rätt och fel!!! Eller...? Det är ju inte direkt så att de allvarligaste brottslingarna i Sverige är några ungdomar direkt, utan snarare ett resultat av den förträffliga uppfostran från "det var bättre förr"-tiden! Och många brottslingar, kanske framför allt ungdomsbrottslingar, kommer från familjestrukturer som både innehåller mer inslag av social kontroll (vissa invandrargrupper), mindre bortskämdhet (lägre sociala klasser) och som heller inte har fördärvats av en "flumskola" som många skuldbelägger (de har nämligen skolkat sig igenom skolan).

Orsakerna ligger djupare, uppenbarligen. Inte minst ligger den i medias anala intresse för "ungdomsbrottslighet" och osakliga beskrivningar både av dess utbreddhet samt dess natur.

Det liknar lite "elvis presley är satan" över en dels resonemang här!

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-12-07 13:21

(Ingen nämnd, ingen glömd skrabban! ;))

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-07 13:43
Antal inlägg: 37631

sebgra ,jag trollar inte,och jag vill inte lura någon.det var inte bättre förr det är sämre nu,det är många föräldrar som abdikerat och som inte bryr sej om sina barn som låter dom komma och gå som dom vill,och som inte har förmågan att ge kärlek,och som sitter hemma och dricker alkohol på helgerna och barnen gör lika dant svårare en så är det inte ,kan inte föräldrarna vara förebilder för sina barn ,vem ska då vara det?och vad har 50-talet med dagens ungdomar att göra?dom är födda på 90-talet och framåt och har ingen aning om någon Elvis ,

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-12-07 13:44

Jo ttiittii, att allt är relativt. Det är väl omöjligt att säga att det är sämre nu som du gör utan att relatera det till något.

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-07 13:50
Antal inlägg: 11463

Ja, att det är annorlunda nu kan vi vara överens om, men jag håller med Steve om att det inte nödvändigtvis är sämre.

vildman2010-12-07 13:57
Antal inlägg: 224

Det var bättre förr är väl förmodligen den mest seglivade (ja hur många 1000 år har den levt?)myten vi har.

Själv tror jag att aktivering utanför skola och hem är en bra väg att gå. Sen må det vara i kyrkan, via idrott, på en fritidsgård eller var som där det finns vuxna förebilder som kan lotsa fram stökiga ungdomar som tappat respekten för skola och kanske inte har någon vettig familj att luta sig tillbaka mot.

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-07 15:53
Antal inlägg: 37631

oftast har stökiga ungdomar ett ostabilt hem,utan trygghet,och med mycket droger i hemmet,det är klart att skolan inte funkar då,vi vuxna har ett ansvar emot ungdomarna att hela tiden finnas som stöd och förebild,det blir ett socialt arv har föräldrarna ränt ute så ränner deras barn ute,det går hand i hand oftast,det är tragiskt att jag som vuxen kan se vilka barn som det inte kommer att gå bra för,och kan inte göra någonting åt det,Det finns en mamma i mitt närområde som har 2 barn som hamnat så snett som det i stort sätt kan gå, men hon ändrar inte metod så nästa deras två syskon kommer det att gå lika dant för

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?