Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 18 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2010-11-29 20:28 | |
![]() | Jag tycker att en sak som är väldigt negativ det är att närvaron inte påverkar betyget nåt nämnvärt. Jag pratade med min sextonårings lärare om det ,han är mattelärare och det var min sons svagaste ämne i högstadiet, och han sa att det spelar ingen roll om en elev är borta jättemycket inkl skolk men kommer till proven och skriver MVG då blir betyget MVG ändå. Visst ska man ha toppbetyg om man har en naturlig fallenhet för tex matte men vad ger man för signaler till eleverna om det inte har någon betydelse om man är i skolan eller inte? Det finns elever som aldrig missar en lektion och jobbar jättehårt men ändå bara får G eftersom ämnet är svårt medan andra kan skolka massor -klara proven för att ämnet är lätt och få MVG. Rätt eller fel? Jag vet inte men det är inte lätt som förälder att motivera sina tonåringar att inte skolka när det egentligen inte spelar någon roll i slutändan-det är i alla fall så det känns. Jag tycker att skolkar man mycket så borde det dra ner betyget oavsett hur duktig man är för hur ska man annars lära ungarna att det är viktigt att man sköter sig och håller tider. Tänk om jag bara skulle gå till jobbet en dag i veckan och jobba riktigt riktigt bra den dagen, strunta i resten av veckan och ändå få full lön? Så funkar det ju inte i verkligheten och jag tycker att det är väldigt viktigt att ungarna lär sig vikten av att sköta tider redan i skolan. Alltså borde det vara del av betygskriterierna tycker jag. | |
| Cassano | 2010-11-29 21:07 | |
![]() | Daggdroppe - jag tror inte att en lärare gillar en elev mer för att den kan det ena eller det andra. Däremot måste läraren bedöma eleven efter vad han/hon visar vad han/hon kan. Betygskriterierna talar om vad en elev ska kunna för att få ett visst betyg. Tyvärr är det jättesvårt att tolka betygskriterierna som de ser ut idag. Man kan läsa in nästan hur mycket/hur lite som helst i dem. Slånbär - förstår din tanke. Med tanke på hur betygskriterierna för MVG ser ut i matematik så kan man inte visa det enbart på skriftliga prov. Klippt ur betygskriterierna för matematik år nio: "Eleven tar del av andras argument och framför utifrån dessa egna matematiskt grundade idéer. Eleven reflekterar över matematikens betydelse för kultur- och samhällsliv. " Det handlar inte om att få alla rätt på ett prov för att göra sig förtjänt av ett MVG. Dessutom har man skolplikt i grundskolan, så det verkar märkligt, det som du beskriver. På gymnasiet är det annorlunda. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 21:18 | |
![]() | Grejen är ju att de som ligger på MVG i vissa ämnen inte har på lektionerna att göra ibland, dom ligger ju redan på högsta nivå. Man får inte nästa mattebok för att man är bättre än andra. Ska man sitta och traggla något man redan kan bara för att få närvaro? Stör mig på att man inte delar upp i grupper efter kunskapsnivå. Eller jag gjorde det när jag gick i skolan. I vissa fall var lärarna tvungna att dela upp klassen för att vissa inte kunde bilda en korrekt mening medan andra kunde skriva en helt korrekt text utan stavfel eller något. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 21:19 | |
![]() | Med "inte har på lektionerna att göra" menar jag lektioner då man går igenom sådant som vissa redan kan och kanske kan mer än så. | |
| vårpåg | 2010-11-29 21:54 | |
![]() | Eftersom vi har ett målrelaterat betygssystem är det elevens prestation i förhållande till målen som ska bedömas. En viktig sak som jag inte ser att någon tagit upp i tråden är ju att elever under hela skoltiden ska bedömas i relation till mål att uppnå och när man upptäcker en elev som riskerar att inte nå målen är skolan skyldig att sätta in stöd och formulera hur stödet ska se ut i ett åtgärdsprogram. Detta ligger inte på eleven! Pelle eller vad han hette borde alltså långt tidigare ha fått stöd för att klara minst mål att uppnå. Till hösten blir det nya beskrivningar, kunskapskrav och mål att uppnå försvinner men rätten till stöd finns kvar och de åtgärder skolan sätter in kommer t o m att kunna överklagas. | |
| slånbär | 2010-11-29 22:12 | |
![]() | Cassano-det går visst!! Precis just det hände i min sons klass och enligt läraren var det helt i sin ordning-närvaron hade ingen påverkan på betyget. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 22:21 | |
![]() | Jag kan intyga att det iaf inte i gymnasiet där jag gick hade något med betyget att göra om man var närvarande eller ej om det inte var idrott förstås. På lektioner man var tvungen att gå på skrev dom ut att det var obligatorisk närvaro. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 22:22 | |
![]() | Men missar man ett enda prov så är det IG direkt om man inte kommer på omprov. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 22:42 | |
![]() | Jag tycker det är bra att betygen i gymnasiet inte har så mycket med närvaro att göra, det har inget med att göra vad man har för kunskaper. Dock ska det stå i betyget hur mycket ogiltig frånvaro man haft om jag inte minns fel. | |
| Träsmak | 2010-11-29 23:11 | |
![]() | Bra i Frankrike. Där tävlas det från småbarnsåren! | |
| zean_4052 | 2010-11-29 23:31 | |
![]() | När det gäller att införa fler betygsnivåer behöver inte resultatet bli mer exakt. Detta pga det blir mer kriterier för en lärare att tolka vilket inför ännu mer godtycklighet. Vad som borde finnas är IG eller G och inget mer om det nu måste finnas några betyg. Är det populära utbildningar med många sökande så borde platserna lottas ut eller avgöras med hjälp av intervju eller liknande. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 23:50 | |
![]() | Tycker betygen är bra som de är nu med IG, G, VG och MVG. Vad är det dom ska byta till? abcde? Vad är skillnaden? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-29 23:51 | |
![]() | Fler betygssteg. A-F | |
| Tess 08 | 2010-11-30 00:01 | |
![]() | Jag frågade min dotters lärare om just liknande då dottern pratar så tyst inför klass eller grupp... Och ja, det finns kriterier att man ska kunna prata tydligt och så att alla hör (m.fl kriterier) för att bli godkänd. Nu är hon inte så gammal att hon får betyg än, men det kommer snart... Jämför tex med gympan där kriterierna mer är typ "prova på XX st olika bollsporter" och "prova på olika danser, vilja och våga röra sig till musik" | |
| Cassano | 2010-11-30 06:31 | |
![]() | Nya betygssytemet i korta, _väldigt_ förenklade drag. A - MVG B - Nått VG och en del av MVG målen C - VG D - Nått G och en del av VG- målen E - G F - ej nått G. Så det blir inte fler kriterier/mål att tolka. Målen anges fortfarande bara för tre nivåer. | |
| Megaherz | 2010-11-30 13:15 | |
![]() | Slånbär "Tänk om jag bara skulle gå till jobbet en dag i veckan och jobba riktigt riktigt bra den dagen, strunta i resten av veckan och ändå få full lön?" Om du gör allt arbete som du ska fått gjort den veckan på en dag är det väl meningslöst att gå till jobbet och bara sitta där. Det är nämligen vad som skulle hända i skolan. Inga nya uppgifter, bara sitta och stirra ut genom fönstret och få ont i rumpan. De flesta av mina gymnasielärare skrev upp vilka som var aktiva på lektionerna och deltog i lektioner - vilket bidrog till vilket betyg man fick. Skolkade man (för) mycket ledde det alltså till ett sämre betyg. Det är även mycket som är bättre och smidigare att göra hemma, då är det meningslöst att gå till skolan. Dessutom är det upp till eleven att visa att h*n nått målen för ett visst betyg. Skolkar man för mycket bli betyget sämre eftersom man inte har visat tillräckligt ofta vad man kan (vilket kan leda till ***, det är snäppet värre än IG ;) ) | |
| zean_4052 | 2010-11-30 21:35 | |
![]() | Cassano - ok, då är jag med. Utgick bara från att det skulle formuleras kriterier för alla nivåer. Men om det bara finns kriterier för tre nivåer är väl risken för godtycklighet ännu större i betygsskalan och då framför allt när det gäller B o D. Avsaknaden av kriterier i kombination med existerande kriterier med stor tolkningsmöjlighet borde inte vara en helt lyckad cocktail. Ska det komma nya mer precisa kriterier för A C E eller står nuvarande MVG VG o G-kriterierna kvar och översätts bara till A C o E? | |
| EweH | 2010-12-01 22:08 | |
![]() | De här att man inte behöver vara på lektionerna är sant. Det behöver man inte, huvudsaken man kommer till provdagarna och gör proven! - Ganska sjukt men.... Jag tycker detta med betyg är konstigt och favoriserande. Det är nog väldigt lätt för lärare att sätta högt betyg trots dåligt genomförande, bara för att läraren anser att det alltid har gått bra tidigare... Har till och med var med om att jag fick VG på svenska kursen, trots att jag lämnade in alla uppgifter, klara och i tid. Men en kille i klassen som lämnade in två uppgifter och resten var halvklara på datorn, han fick MVG på kursen! Är inte det förjävligt?! | |