Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 18 639 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LisaLong | 2010-11-30 13:50 | |
![]() | Det finns både och när det gäller alternativmedicin. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-30 14:02 | |
![]() | Placeboeffekten har en livstid, hur lång minns jag inte nu. | |
| apbur | 2010-11-30 14:04 | |
![]() | Det som hamnar under begreppet "alternativmedicin" är alldeles för stort för att kunna uttala sig generellt om. De som påstår att "alternativmedicin" är ren bluff är alltså lika korkade som de de försöker förlöjliga. Vill man kritisera får man vara lite mer specifik. Klarar man inte av det är man inte värd att lyssnas på. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-30 14:12 | |
![]() | Denna vecka i Efter Tio handlar om just alternativmedicin. Kan vara värt en titt. Skolmedicinarna verkar dock ha kommit på att det inte är så effektivt att förkasta alternativmedicinen och dumförklara den eftersom man då även dumförklarar sina patienter som sökt sig till a.m. när skolmedicinarna inte gav något. Men steget att de skulle anse att de själva gör något fel i patientbemötande verkar långt och går att skylla på klockan. | |
| Mandelbrot - Ej medlem längre | 2010-11-30 15:29 | |
![]() | En intressant placeboeffekt som de flesta nog har erfarenhet av är den pirrning man kan känna i körteln längst in under underkäken som man kan känna vid bara tanken på att äta en citrusfrukt... | |
| apbur | 2010-11-30 16:03 | |
![]() | Det låter mer som betingad reflex. | |
| Emellertid | 2010-11-30 17:32 | |
![]() | En av författarna till boken är ayurvedisk (eller var det antroposofisk?) läkare, som i hela sitt liv har tillämpat alternativ medicin – vad jag förstår ville han med dessa studier bekräfta att den alternativa medicinen fungerar, och det hedrar honom att han faktiskt accepterar att resultatet gick tvärs emot det han hade hoppats på. Vetenskap handlar om att testa sina hypoteser, och att överge dem om de inte håller. Apbur: vad skulle krävas för att du skulle ändra din syn på alternativmedicinen? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-30 17:43 | |
![]() | Emellertid 2010-11-30 13:10 "Läser man boken så... jag blev i alla fall övertygad. Tänk på att läkemedelsföretagen gör ALLT för att få tag på nya mediciner. OM en alternativ medicin verkligen fungerar så blir den snart en del av den vanliga medicinen." Vad blev du övertygad om, Emellertid? Jag har - som du kanske förstår - inte läst boken och det är något här som förvirrar mig - dels när jag läser artikeln och också det du skriver mm. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-30 17:46 | |
![]() | - Och för övrigt, OM det som skrivs i artikeln är sådant som den här professorn, Edzard Ernst, står för, så kan jag inte alls ta honom på allvar. Han snackar skit och har i så fall otroliga okunskaper och är minst lika farlig som vissa kvackare. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-30 17:51 | |
![]() | "Att fiskolja skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom är det ingen tvekan om. Det är faktiskt det enda preparat jag själv använder, varje dag... om jag inte glömmer, säger Edzard Ernst." Fiskolja (OM han nu syftar på kapselform och inte den naturliga ur födan) ska inte alls användas av vem som helst och kan ge biverkningar. "Även johannesört har bra effekt. Vid depression är den fullt jämförbar med de bästa antidepressiva läkemedlen." Det må kanske så vara, men den ska inte heller användas hur som helst och av alla. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-11-30 17:51 | |
![]() | Ja, visst är det skönt att någon har tagit sig an detta. Och nu kan vi luta oss tillbaka och vagga in oss i den trygga Aftonbladetkänslan. Hahahahahahahaha! | |
| Unikabox - Ej medlem längre | 2010-11-30 17:59 | |
![]() | Aftonbladet - nyansernas mästare. :-) | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-30 18:07 | |
![]() | "Akupunktur: Resultaten är inte entydiga. De enda positiva resultat man hittat är vid illamående och olika smärttillstånd. De positiva resultat en del haft skulle kunna bero på en placeboeffekt. Risken är att nålarna punkterar vitala organ." Förutsatt att man blir behandlad av en ordentligt kunnig akupunktör så _kan_ akupunktur fungera fantastiskt väl. Det är inte alls sant att, "De enda positiva resultat man hittat är vid illamående och olika smärttillstånd". Då har han inte kollat upp värst mycket, och DET är otroligt oseriöst om man bedriver forskning. "De positiva resultat en del haft skulle kunna bero på en placeboeffekt" Den risken/möjligheten finns i stort sett i alla behandlingar, såväl inom skolmedicinen som den komplementära. "Risken är att nålarna punkterar vitala organ." Ja, den risken finns om man får akupunktur av någon med bristfällig utbildning (vilket tyvärr inte är så ovanligt). Saken är den att en akupunktör med genuina kunskaper håller sig _i regel_ långt ifrån de områden där vi har våra inre organ. Man varken behöver eller ska ge nålbehandlingar på dom områden och det ska alla ni som ev. går till en akupunktör tänka på/känna till. | |
| LisaLong | 2010-11-30 18:07 | |
![]() | lillsyrran_ förstår inte varför många människor är emot alternativmedicin, det är väl egentligen som "vanlig" medicin, vissa tål det vissa tål det inte. På vissa har det effekt på vissa inte:) Johannesört används även inom alternativmedicin mot lindrig oro och depression. I Tyskland och Österrike förskrivs ibland johannesörtpreparat av läkare mot lätt till medelsvår depression. | |
| LisaLong | 2010-11-30 18:08 | |
![]() | ang akupunktur...har en fråga...vadå riskerar att punktera vitala orgon, vitala organ sitter väl inte så ytligt:) | |
| Emellertid | 2010-11-30 18:13 | |
![]() | Som sagt, läs boken. Lite lönlöst att diskutera annars. Det jag har blivit övertygad om är att a. den alternativa medicin som faktiskt har en verklig klinisk effekt har i stor utsträckning inkorporerats i den traditionella medicinen (som till exempel acetylsalicylsyra mot huvudvärk) och b. att mycket av den alternativa medicinen faktiskt bara har placeboeffekt – vilket dock är en verklig effekt som inte ska underskattas. Jag är också helt övertygad om att handeln med alternativa preparat inbringar ofantliga summor – och i många fall är det som säljs inte bara utan verkan, det är också väldigt billigt att röra ihop. | |
| SkySpy_ | 2010-11-30 18:13 | |
![]() | Men det är klart att konstgjort framställd medicin är bra att bota vissa sjukdomar och åkommor. Men vad påverkar dom mera. biverkningar osv. Jag är för naturläkemedel som ett bra komplement. Jag menar vi vet att vi behöver få i oss olika vitaminer sam näringsrik kost. Vi blir friska av det naturen ger oss inte av konstgjorda saker i längden. Varför inte pröva på naturlig väg först? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-30 18:13 | |
![]() | LisaLong 2010-11-30 18:07 "lillsyrran_ förstår inte varför många människor är emot alternativmedicin, det är väl egentligen som "vanlig" medicin, vissa tål det vissa tål det inte. På vissa har det effekt på vissa inte:)" Ja, så kan man säga. Men visst finns det också många kvackare inom det komplementära, och man ska kolla upp noga vem man går till och vilken behandling man tar emot. "Johannesört används även inom alternativmedicin mot lindrig oro och depression. I Tyskland och Österrike förskrivs ibland johannesörtpreparat av läkare mot lätt till medelsvår depression." Javisst, men den ska fortfarande inte användas av vem som helst och hur som helst. Och då menar jag att folk ska inte självmedicinera hur som helst utan tillräckliga kunskaper. *utgår* | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-30 18:19 | |
![]() | Tycker det är lite roligt med all energi som läggs på att peka på alternativmedicinen. Då behöver iofs ingen titta på vad skolmedicinarna rekommenderar allmänheten som, konstigt nog, trots all forskning blir sjukare och fetare. Jag undrar fortfarande hur våra förfäder klarade sig utan lättmjölk och fullkornsbröd. Stackarna. | |
| Emellertid | 2010-11-30 18:22 | |
![]() | På tal om alternativmedicin: här i Europa använde kloka gummor och gubbar i flera hundra år torkad, mald hundskit mot ögoninflammation. Mysigt, va? En riktigt fin gammal traditionell kur. Gnid in det i ögonen bara! Roten till detta är dock en felöversättning från arabiska – i källtexten stod det "ljummet vatten", men det blev alltså "torkad hundskit" i översättningen... lite vetenskaplig prövning hade inte skadat i det här fallet. *utgår också* | |