Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nippertippan | 2010-12-09 13:57 | |
![]() | mekclub.com/wp-conte...so _h03.jpg Nu är detta bild på en utställningshund, men man kan klippa och frisera så att den har kortare och lättare pälsa att sköta | |
| le-lou | 2010-12-09 14:01 | |
![]() | pudel är förresten också en hund jag själv skulle kunna tänka mig... det är konstigt för jag tycker inte att de är så speciellt fina egentligen men tamej17 ALLA som haft pudel älskar dem. Och de som träffat pudlar och lärt känna dem säger att de är kära. Tom min bror som avskyr hundar gillar pudlar av nån anledning. Nån här som haft pudel? Är de verkligen så personliga och underbara hundar som precis alla säger? | |
| Minta | 2010-12-09 14:01 | |
![]() | Schäfer rottweiler blir ofta fina, men är ingen bra förstagångshund kanske.I synnerhet inte om an vill ha en liten hund. Men är inte småhundar ofta skälliga? | |
| nippertippan | 2010-12-09 14:15 | |
![]() | En gullig lhasa apso leker i snö www.youtube.com/watc...re =related | |
| Fröken Noir | 2010-12-09 14:24 | |
![]() | Jag skaffade en storpudel som första hund. Alla älskar honom - till och med folk som säger sig ogilla pudlar. Han har omvänt alla han träffat. =) De vaktar inte särskilt mycket, men behöver mycket mental aktivering då de är väldigt smarta (och lättlärda), och kräver en del päslvård. Vill man ställa ut kräver de MYCKET pälsvård. En bra sak är att även om man "misslyckas", så kommer man inte få en aggressiv hund. De är bara fulla av lek, bus och livsglädje. Jag har inte ångrat en sekund att jag skaffade just pudel, och även om de kräver pälsvård och klippningar och borstningar, så fäller de ingenting. Vill du ha en korthårig sak som inte skäller, så kan du kolla upp en ras som heter basenji. De KAN inte skälla. I övrigt vet jag inte så mycket om den rasen, mer än att de har en hoprullad svans. Sen tycker jag att det som är viktigast att ta hänsyn till när man väljer ras varken är storlek, pälstyp eller utseende, utan rasens hälsa och vad du vill göra med hunden. Vill du mysa i soffan, ska du inte skaffa en jakthund/vallhund, vill du träna så skaffa en ras som gillar att arbeta. | |
| vildman | 2010-12-09 14:32 | |
![]() | Jag skulle rekommendera Cavalier King Charles Spaniel. Det är en relativt tyst hund för sin storlek. Normalt sett en lätt hund att sköta och uppfostra. | |
| vildman | 2010-12-09 14:33 | |
![]() | Basenji kan inte lära sig att lyda heller Förken Noir ;-) | |
| Minta | 2010-12-09 14:40 | |
![]() | Basenjin kan joddla istället. Den tillhör urhundarna och är självständig och tänker själv. "Basenjin är ofta lekfull, käck och full av rackartyg. Rasen kan vara lite reserverad mot främlingar och andra hundar. Även om basenjin anses vara en snäll hund är det ingen hund som passar alla. Rasen är självständig och tänker själv, och beskrivs ofta likna katter till sinnet. Basenjin är en halvvildhund och därför får man inte skrämma den eller vara hårdhänt emot den [inte använda aversiva metoder." | |
| Minta | 2010-12-09 14:42 | |
![]() | En liten pudel är väl inte dum? | |
| Minta | 2010-12-09 14:42 | |
![]() | Inte dum = inte pjåkig. | |
| Laserswärd | 2010-12-09 14:43 | |
![]() | Ja, eller hur har man hört bara gott om pudeln efter att ha träffat en och bara inte bildat sig en uppfattning utefter den utseende :)... och bra skrivet av Fröken Noir :) Cavalier King Charles Spaniel är tyvärr en Väldigt sjukdomsdrabbad hund, men den sägs också vara den snällaste och mest tillgivna ras man kan tänka sig. Har en kompis som skaffade sig en basenji, men hon var också fullt inställd på att rasen är lite egen. Den är inte ensam heller, finns många raser som tenderar att vara lite mer, vad skall man säga... självständiga. | |
| Laserswärd | 2010-12-09 14:43 | |
![]() | dess utseende* | |
| Minta | 2010-12-09 14:47 | |
![]() | Min samojed är ganska självständig, lite som en katt. | |
| Laserswärd | 2010-12-09 14:54 | |
![]() | Minta: Vilket jag kan förstå att många ändå uppskattar :) .. Tyder ju någonstans på integritet och en annan form av intelligens en den vi brukar tillskriva hundar. Den rasen jag har brukar kallas dum för att den inte är så lättlärd t.ex, men jag tror att den handlar mer om att den är smart nog att veta när den inte måste, och har en egen vilja utöver ens egen. Vilket visserligen kan vara smått irriterande ibland. :P | |
| Laserswärd | 2010-12-09 14:58 | |
![]() | Svårmotiverad, är nog ett mer passande ord på min ras. Man måste verkligen har något bra att komma med för att den skall lyda. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-09 15:02 | |
![]() | Lhasa Apso kan jag också rekommendera. Den har en underbar karaktär. Trofast (vilket iofs också innebär att den är enfamiljs/enmanshund, d.v.s den lider oerhört om den är ifrån sin "flock"= familjen), SÅ otroligt klok, aldrig mesig, tuff på ett friskt sätt, självständig, lättlärd mm. Den fäller inget alls. Det vill säga att pälsen tovar sig istället om den inte borstas. Jag skulle inte rekommendera klippning en endaste gång, för då har man förstört den fina, långa pälsen. Det man ska kolla upp _väldigt_ noga med den rasen är ögonen. T.ex kan nedre kanten av ögonlocket växa inåt. Och det kan vara så liten inväxt att den knappt syns, men kan ändå ge besvär eftersom ögonfransarna då hela tiden skaver mot ögat, och detta ständiga irritation ger rinnande ögon med stora besvär. Och tänderna på småhundar ska också alltid kollas upp extra noga. - Så att de växer som de ska och är rätt till antalet. | |
| Minta | 2010-12-09 15:02 | |
![]() | Ja, jag uppskattar det verkligen, för det mesta. | |
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2010-12-09 15:04 | |
![]() | Min kompis har en toy-pudel som jag gillar jättemycket. Så jag funderar på om det kanske blir en sån. Men grejen är att jag tycker att mopsar är de absolut finaste hundarna. Men som sagt, hela andningsproblematiken gör att jag tvekar. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-09 15:15 | |
![]() | Något du kan göra är att fråga en veterinär, fråga vilka raser som är dom friskaste. Sen kan du kolla upp olika rasers lynnen och egenskapet, pussla lite, känna efter, fundera... Men att fråga sk "vetare" är aldrig helt bra, åsikterna är alltid personliga och färgade efter deras tycke och smak, även om det säkert finns en hel del fakta också, men samma fakta finns om alla raser. Ha inte bråttom, låt det få ta den tid det krävs innan du bestämmer dig. Kontakta flera olika uppfödare samt då även olika raser, åk och besök när det INTE finns valpar. | |
| Hagwall | 2010-12-09 15:36 | |
![]() | Jag har inte heller haft hund men skulle oerhört gärna vilja skaffa en staffordshire terrier alias nanny dog... dom är inte så stora, verkar otroligt stabila, skäller inte, oerhört sociala, kort päls (tror inte dom fäller så mycket), behöver inte så jättemycket motion... Tycker du borde träffa en sådan innan du bestämmer dig Jennijal :-) | |