Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nettan232010-12-13 21:22
Antal inlägg: 4086

Kan bli lite skrämd när småbarnsföräldrar kommer med barnen i släptåg och köper mängder på systemet :O

Jag skulle skämts

Tess 082010-12-13 21:24
Antal inlägg: 18003

Hahaha!! Nettan :)
Jag skämdes i somras när jag var på systemet :)
Jag bestämde mig för att köpa lite olika viner eftersom det snart var semester och att jag skulle njuuuuta! Köpte 4 flaskor vin av olika märken samt kanske 4-5 Smirnoff ice (jättegod). Har 3 flaskor vin kvar än.... :D
Dom står här och står ivägen :)

Sickla - Ej medlem längre2010-12-13 21:37
Antal inlägg: 135

Jag tar en julmust (utan prickar) och chattar med Nerösktji.

slånbär2010-12-13 21:38
Antal inlägg: 5539

Läste en intressant vinkling av det här med en vit jul för barnen. En kvinna skrev följande tänkvärda rader(på ett ungefär): Skulle du tycka det var ok att dina barns barnvakt tog ett par öl och nubbar när hon hade ansvar för dina barn? Skulle det vara ok att barnen var hos tex farmor o farfar och dom drack vin och kanske några groggar på lördagskvällen? Inget vilt festande men några drinkar i hemmets lugna vrå och goda vänners lag bara. Skulle du känna dig trygg att lämna dina barn på skolan/ dagis fast läraren tog en öl eller två till lunchen? Skulle du verkligen anförtro dina barn i vården hos någon som inte var nykter? Förmodligen inte och ändå är det precis så många föräldrar själva gör på fredags/lördagskvällen utan att ens tänka att det är nåt konstigt med det.
Själv har jag aldrig druckit under mina barns uppväxt just av den anledningen. Jag är själv ansvarig för mina barn tillsammans med min sambo och då finns inga omvägar. Nu är barnen 16 och 18 och dom har aldrig sett oss fulla nån gång och själva dricker dom inte heller. Artonåringen drack första gången efter att han fyllt arton i somras och har bara gjort det två gånger i väldigt blygsam mängd och sextonåringen har aldrig druckit. Det har aldrig varit nåt konstigt med det och heller ingenting som dom ifrågasatt då vi inte själva dricker.

odin - Administratör2010-12-13 21:46
Antal inlägg: 7442

Har i ärlighetens namn svårt att förstå att den kvinna du citerar likställer drickande hos vårdpersonal med att ta en öl och vinglögg på julafton.

Tycker inte man bör skuldbelägga någon för att denne dricker en öl och lite glögg. Som någon sa tidigare: allt är inte svart eller vitt.

nettan232010-12-13 21:50

Tess: Ja men det e ju okej och det e ju säkert inte alla dessa föräldrar som dricker allt på en gång, men det ser så illa ut bara ;)

nettan232010-12-13 21:51

Eller en man senast som köpte 10-15 st tetra viner av samma billiga sort, vart är njutningen liksom?

odin - Administratör2010-12-13 21:52
Antal inlägg: 7442

Han kanske är alkoholist? Eller så skulle han ha en rejäl fest?

Mouche - Administratör2010-12-13 21:53
Antal inlägg: 24193

Jag vill allt ha en nubbe eller två till sillen och gärna en konjak till kaffet senare på kvällen ihop med de andra gubbsen.

Full har jag aldrig varit och kommer heller aldrig att bli.

Mouche

Night Monkey - Ej medlem längre2010-12-13 21:54
Antal inlägg: 434

Vit Jul är väl när alla har tagit lite för mycket pulver av det tunga slaget

Tanten M - Ej medlem längre2010-12-13 21:56
Antal inlägg: 5126

Växte upp med fylla året runt, men julafton var värst tyckte jag som barn.
Om det är barn med, varför ens fundera att ha alkohol med.
OK det är gott bla bla bla. Avslappnande o vad nu.
Men alltså, det hör inte till en familjehögtid att ens behöva ha med alkohol. Anser jag.
Endast vuxna? Drick hur mkt eller lite ni vill.

Förstår inte ursäkten att man ska kunna ta sig ngt.
Ungefär som att nu e det fredag, nu ska jag ta mig en jäkel.

Mouche - Administratör2010-12-13 22:00
Antal inlägg: 24193

Night Monkey:
Jag vill bara upplysa dig om att du bör undvika att intaga exempelvis bakpulver i dess rena form.
Jäsningsprocessen i magen kan åstadkomma rejäla problem vid en eventuell familjemiddag ser du.

I övrigt så handlar den här tråden om alkoholvanor vid Julfirandet i närvaro av barn, och ingenting annat.

Mouche

henrik_l2010-12-13 22:06
Antal inlägg: 918

Julöl för hela slanten här. Nåt måste man väl unna sig den här skitårstiden

Behringer2010-12-13 22:19
Antal inlägg: 3575

En Skåne eller två till julmaten har det blivit så gott som årligen och jag tror inte mina barn tagit just nån skada därav.

I vad mån jag tagit skada av att min far söp ihjäl sig kanske finns nån amatörpsykolog här på Beta som kan reda ut...?

Svindruvan2010-12-13 22:20
Antal inlägg: 324

Tycker det är något överdrivet detta. Har släkt och föräldrar som nog tog sig lite glögg och en julöl på julafton och har aldrig någonsin känt mig orolig eller rädd som barn för detta. Mina föräldrar gjorde dessutom alltid så att en av dem var alltid nykter vid tillställningar ifall något skulle hända om man var tvungen att åka iväg. Jag tycker allt man kan dricka i måttliga mängder trots att där finns barn. Att jämföra barn med alkoholiserade föräldrars upplevelser med barns som har en stabil uppväxt tycker jag inte man kan göra. Det är ett traumatiserande sätt att växa upp och det kan inte göras gällande bland alla barn. Däremot tycker jag att det alltid ska finnas nyktra vuxna på tillställnignar och liknande där barn finns med, ifall att något händer och man måste åka iväg med barnen.

Man kan dricka ansvarsfullt och det är inte antingen eller.

Kan ju tillägga att det förmodligen kommer drickas i vår släkt på jul, i måttliga mängder, och att vi inte har små barn i släkten just nu.

slånbär2010-12-13 22:21
Antal inlägg: 5539

Men även om tråden handlar om juldrickande så kvarstår ju min fråga- skulle ni lämna era barn med tex farmor om hon drack ett par öl och några nubbar. Skulle det kännas tryggt. Jag tycker det är en väldigt bra jämförelse att göra för dina barn är beroende av dig och är du på lyset så är du inte en trygg förälder-tro mig jag vet av egen erfarenhet.

__1__ - Ej medlem längre2010-12-13 22:22
Antal inlägg: 1103

Om man nu inte har alkoholproblem - varför ska man inte få ta sig en julsup... verkar vara moralpanik. En del i att bli vuxen är att se en småfull jultomte...

Svindruvan2010-12-13 22:26
Antal inlägg: 324

Slånbär:

Nej det skulle jag inte göra, såvida inte farfar var där och nykter. Jag skulle inte lämna mina barn (när jag får barn) med berusade vuxna om det innebar att i en nödsituation de inte kunde ta sig därifrån. Men på jul anser jag att man kan ta sig lite glögg eller nån öl bara man vet vem som kör om det skulle inträffa något. En förälder behöver inte bli otrygg och hemsk för att den dricker, det finns många föräldrar som dricker med ansvar och som ändå fortfarande är lika trygga för sina barn.

le-lou2010-12-13 22:26
Antal inlägg: 17500

slånbär - det är enligt mig en stor skillnad på att dricka på jobbet och att dricka privat, av detta skäl - i exemplen på farmor eller mammor och pappor så har man en personlig anknytning till dem och bör väl veta HUR de dricker - för i slutändan är det bara det som betyder något.
Alkohol kan drickas - och det kan drickas lite eller mycket. Nej, jag skulle inte ha något emot alls faktiskt om farfar tar en öl till tv:n när de är barnvakt åt min dotter.
Ja, jag skulle ha mycket emot om de bestämmer sig för att festa till det med groggar när min dotter är hos dem.
Förstår du hur jag menar?

Jag har svårt för fylla och jag har svårt för alkohol och har sett baksidan av det i min familj. Men jag har minst lika svårt för folk som drar det svart och vitt och verkar vilja se varje människa som dricker ett glas rött till maten som oansvariga fyllon.

le-lou2010-12-13 22:27
Antal inlägg: 17500

no offense.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?