Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 677 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-12-17 16:45 | |
![]() | jag vet inte hur många som har berättat att föräldrar gjort så i butiken, och att metoden gjorde ungen helt perplex och tyst. Jag börjar faktiskt tro att det är en vandringssägen :) | |
| Maja G | 2010-12-17 16:48 | |
![]() | Jag skulle ha gett barnet DAJM och köpt en till mig själv också innan barnet började skrika o få utbrott.. Kommer faktiskt inte ihåg sådana utbrott från mina barn, och NÄ de fick inte godis varje gång vi handlade för de bad inte om det alltid. Men eftersom jag själv är en gottegris o köpte ofta små chokladbitar så köpte jag det till barna med..Hur skulle det annars se ut om jag smaskade o de inget fick?? | |
| Gitarrmagnus | 2010-12-17 16:50 | |
![]() | Det borde vara förbjudet i lag att stava Dajm så. | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2010-12-17 16:51 | |
![]() | Du känns varm och mänsklig M_Gräddnos! | |
| malman | 2010-12-17 16:52 | |
![]() | när jag var liten slängde jag mig på golvet och skrek om jag inte fick som jag ville, tills den dagen då mamma gjorde samma sak då tyckte jag det var grymt pinsamt så jag gick därifrån och gjorde det aldrig igen. jag kan tänka mig att folk pratade en del om det senare. men det var effektivt, | |
| Rooibos-Rob - Ej medlem längre | 2010-12-17 16:55 | |
![]() | Vandringssägen eller ej, det lär ju funka. :-) Annars tror jag att det bästa är att som förälder hålla sig stenkall. Alltså, det blir ingen Dajm hur mycket än barnet skriker och bär sig åt. Gör detta tydligt en gång för alla och låt sedan barnet skrika bäst han/hon kan. Det är klart att krävs ett starkt psyke för att hålla sig lugn när folk runtomkring börjar glo och tissla och tassla. Men det är bara att stålsätta sig. Barnet lär sig nog ganska snabbt att det inte är någon mening med att bråka. Och då, kära vänner, är det dags att köpa en liten present till sitt barn. Varför inte en chokladbit från Marabou?! | |
| groenmeyer | 2010-12-17 16:55 | |
![]() | malman: exakt så skall det gåtill.... | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2010-12-17 16:55 | |
![]() | Uisge - Min egen son gjorde aldrig så, men brorsans unge var vedervärdig att gå handla med. Jag hade honom med en gång då han var fem år och då satte jag mig faktiskt ner bredvid honom sa att jag INTE VILL KÖPA GODIS med hög röst. Han blev faktiskt tyst och efter att han efter en stund insett att jag inte tänkte bråka om det men inte heller resa mig förrän han gjort det gav han upp. | |
| Maja G | 2010-12-17 17:00 | |
![]() | <-------den bästa curlingmamman i stan:) | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2010-12-17 17:02 | |
![]() | Maja - så länge du trivs med det är det ju ok. =) | |
| Rooibos-Rob - Ej medlem längre | 2010-12-17 17:05 | |
![]() | Man behöver inte vara så blödig. Inget barn far illa av fasta regler. Men som sagt; det bör böjas i tid, det som krokigt skall bli. | |
| Maja G | 2010-12-17 17:07 | |
![]() | hihihi, det är inte så farligt som det låter..vi har haft pli på våra telningar faktiskt,men just det här med godis o annat så kunde jag inte göra på något annat sätt eftersom jag köpte till mig själv! Gossarna är vältränade o sunda, iaf då jag fostrade dom.Nu fostrar de sig själva o då kan det gå utför kankse men det är upp till dom:) Gör allt, eller nästan allt, för mina barn för de är de käraste jag har och jagvet att den dagen då jag sitter på hemmet så kommer de komma helt frivilligt för att roa mig..OCH då hoppas jag dom har med sig DAJM i massor:)) | |
| le-lou | 2010-12-17 17:10 | |
![]() | fattar inte heller detta med alla principer som godis bara på lördag. | |
| Rooibos-Rob - Ej medlem längre | 2010-12-17 17:12 | |
![]() | Man får ha vilka principer man vill. Men jag tror att det är bra för barnet att man är konsekvent. | |
| Rooibos-Rob - Ej medlem längre | 2010-12-17 17:16 | |
![]() | Lördagsgodis (eller mysfredagsgodis) tror jag kan vara en bra princip. Något att se fram emot. Längtan är en bra grej, för såväl stora som små. | |
| nettan23 | 2010-12-17 17:20 | |
![]() | Jag var sockerberoende redan som liten, kan önska att min mamma hade sagt nej till mig ibland. Jo så vägrade jag borsta tänderna med, ni kan ju gissa hur många hål jag hade. Tur att det var mjölktänderna :D | |
| slånbär | 2010-12-17 17:38 | |
![]() | Har aldrig varit med om att mina barn betett sig så. Dom har redan som väldigt små vetat att när jag säger nej så är det nej och ingen ide att tjata. Däremot har vi heller aldrig haft lördagsgodis och fredagsmys utan istället lika gärna kunnat köpa nåt mitt i veckan eller äta oxfilé på en tisdag. Vi har sällan haft godis,chips och sånt ens på helgerna mest för att ungarna faktiskt aldrig varit så jätteintresserade. Dom har vetat att blir dom sugna ,när det än är, så kan dom få och då har det inte varit så intressant. Har heller aldrig haft problem med tjat överhuvudtaget som tex vid löggdags eller sånt. Tydliga gränser och en tillåtande inställning till livet i allmänhet har löst det. Dom är 16 o 18 nu och ingen av dom har ens festat till lite grann innan myndig ålder och aldrig tex skolkat. 18 åringen har sedan han fyllde bara druckit två gånger och då i väldigt blygsam mängd. Så vårt sätt att uppfostra har gett resultat hela vägen. | |
| apbur | 2010-12-17 17:39 | |
![]() | Det är ju väldigt stressande för en förälder att behöva handskas med ett ilsket barn samtidigt som man har publik. Det vettigaste är ju naturligtvis att inte ha med ungen i butiken men det kan vara svårt att planera varje gång. Jag lägger mig gärna inte i men jag har sett andra som i sådana situationer hjälpt föräldern att få tyst på ungen. Barnen skäms ju oftast när en främling reagerar på deras beteende. Slita och dra behöver ju inte vara så farligt. Hur ska man göra om barnet lägger sig ned på golvet, sparkar och vägrar gå dit man skall? Då måsta man ju dra med sig barnet. Lyfta kan bli jobbigt om de slår vilt omkring sig. | |
| Lilno | 2010-12-17 17:41 | |
![]() | ..små barn små bekymmer :-) | |
| Lilno | 2010-12-17 17:41 | |
![]() | de slutar skrika efter godis i affären när de är 18, lovar :-) | |