Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade58
Mobilspel
Pågående18 759

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mimikryp2011-01-20 10:24
Antal inlägg: 9057

Jag vill väl framför allt att den ska berätta för mig när jag ligger på lagom puls för att förbränna så mycket som möjligt, och även att den kan ge mig statistik över senaste träningspassen, hur hårt jag jobbat då och även om jag förbättrat mig och i så fall hur mycket.

merlinK2011-01-20 10:25
Antal inlägg: 3

Mimikryp... jag säger som Ella-67: fundera över vad du ska ha den till! Jag har en Polar RS800CX + GPS som liksom hennes Garmin också är en dyr "värsting"modell med alla funktioner man kan tänka sig. Kanske lite onödigt dyr för mig som är vanlig motionär, MEN inköpet av denna klocka innebär för mig (som är löjligt road av att dels kunna planera mina träningspass, dels kunna titta på dom i detalj efteråt) att jag faktiskt kommer ut och tränar och dessutom tycker det är jättekul! Jag har valt att lägga pengarna på en klocka istället för på t.ex. ett kort på gym. Träningskort kostar också. Och den bästa träningen är ju den som faktiskt blir av, så ur den aspekten är pulklockan en avsevärt bättre investering för mig än alla inköpta och oanvända träningskort... :)
Hade en enklare men rätt kul modell tidigare, den kostar nu ca 1200. Ska du ha något annat än en ren pulsmätare så behöver du läsa på lite om klockans funktioner för att kunna använda den för att ha glädje av den, men det lär man sig ju fort :) Mitt tips är att du går till närmsta sportaffär och ber om råd, de borde ha koll. Eller skaffa en väldigt enkel pulsklocka för några hundralappar så du ser vad den ger dig innan du köper något dyrare. Det här med väckning vid lämplig tidpunkt - jag känner inte till någon klocka som fungerar så.
Lycka till!!

merlinK2011-01-20 10:28
Antal inlägg: 3

Mimikryp: Det finns flera modeller som ger just de funktionerna, och som sparar viss mängd träningsdata. Sen är frågan om du vill kunna spara träningsinfo på dator eller ej. Ofta gör det att klockan blir lite dyrare... men ack så mycket roligare :)

raisingirl2011-01-20 11:51
Antal inlägg: 253

Jag skulle tro att Garmin är lite "överkurs" för det du vill ha den till, jag skulle tipsa om att du går in på Polars hemsida och kollar, dom har många olika modeller till varierande pris.

Jag har själv en RS300 som funkar väldigt bra. Sen har jag köpt till en GPS-grunka som jag dock inte blivit kompis med, men den blev blöt en gång så det kan ju ha med saken att göra.

Är du intresserad av att ha koll på vart/hur långt/hur snabbt du tränar? Min sambo som cyklar har en Garmin Forerunner som han älskar, men faktum är att det egentligen var jag som köpte den från början... Vi båda men framförallt han cyklar landsvägscykling, och för honom är den helt suverän.

Skillnaden mellan oss och våra pulsklockor är att jag är mer intresserad av träningseffekten, hur mycket jag förbränner osv, medans han är mer tävlingsinriktad och vill kunna jämföra olika rundor med tempo, backar osv. Och det stämmer ganska bra på klockorna; Polar är klassiska pulsklockor som på senare tid lagt till GPS-funktioner medans Garmin är tvärtom, utpräglade GPS-er som kompletterats med pulsmätarfunktion.

Min pulsklocka är så gott som värdelös utan pulsbandet (som man sätter runt bröstkorgen) medans hans funkar alldeles utmärkt för att registrera träningsrundor även i andra sammanhang. Vi använde den förra veckan under en cykeltur på semestern, coolt att ha en en träningsrunda med karta och allt på en kanarieholme. :) Man får massvis med info om hastighet, sträcka, kilometertid, höjd över havet osv osv. Med pulsband till det så kan man ju jämföra hur pulsen förändras i backar osv, sjukt mycket info helt enkelt.

Att jag valde bort den klockan trots att den är så flashig berodde på pulsfunktionen, jag tycker att själva kaloriförbrukningen är intressant för mig och den funkar inte alls på Garmin.

I Polar-klockan knappar man in längd, vikt, kön och lite annan info, och dessutom kan man göra deras "fitness-test" för att kolla sin status. Det är väldigt enkelt, den kollar ens vilopuls under några minuter och bestämmer utifrån den (plus de andra parametrarna så klart) vilken form man är i. Dom påstår att resultaten kan jämföras med V02max vilket är maximala syreupptagningsförmågan som återspeglar ens kondition. Rätt kul att köra med jämna mellanrum och se hur man utvecklas. :)

Men som sagt, förbränningen var det. Själv tycker jag att förbrända kalorier är lite kul att ha koll på, och då är det Polar som gäller. Dom räknar ut efter ens egna förutsättningar medans Garmin utgår från hur lång sträcka man har tillryggalagt... Helt sjukt! Nog för att det alltid blir en uppskattning, men det är ju ingen tvekan om att Kondition/kön/ålder/vikt/ längd ger ett mer rättvisande värde än bara "sträcka". Den kan ju inte förstå skillnaden på om man går, cyklar eller springer, vi tror iaf inte att den siffran han fick efter att ha cyklat 20 mil stämde... Dessutom så funkar kaloriförbrukningen såklart bara med GPS-en = går ej att använda inomhus.

Ett tips både för träning och om du vill hitta mer info om pulsklockor är funbeat.se, en träningsdagbok på nätet som är gratis och skitbra! Finns en hel grupp med flera trådar om pulsträning och pulsklockor, plus en massa annat intressant angående träning. Och själva träningsdagboken är super om man vill föra statistik över träningen. :)

www.funbeat.se/index.aspx
www.polarpuls.com/sv...or t/RS300X

Mimikryp2011-02-02 15:17
Antal inlägg: 9057

raisingirl; Ett jättestort supertack för ditt långa och informativa inlägg! Att jag inte svarat tidigare är för att jag inte haft tid att kolla in dina rekommenderade länkar förrän nu (då jag stulit mig lite tid från jobbet ;-) ).
Jättebra att få dina jämförelser och fördelar respektive nackdelar med Polar-klockan kontra Garmins Forerunner!
Precis som du är jag väl också egentligen mest intresserad av kaloriförbrukningen (men även sträckor och puls), men jag vill definitivt inte ha något pulsband runt bröstkorgen. :-(
Med hjälp av din information har jag hittat några olika butiker där de verkar sälja den typ av pulsklocka jag nog vill ha. En av dem, Löplabbet, ligger dessutom relativt nära mitt jobb, så jag får väl gå dit efter arbetsdagens slut någon dag, och fråga om råd och höra efter vad de rekommenderar utifrån mina önskemål. :-)
Återigen, ett jättetack till dig! --<--<-@

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?