Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade66
Mobilspel
Pågående18 803

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apajävel2011-01-21 10:35
Antal inlägg: 572

Okej, tack :)

apajävel2011-04-11 11:56

Jag tänkte att jag skulle ge en liten update nu när vi jobbat ett par månader till, hästen och jag. Arbetet går sakta, jag tycker själv inte att det har hänt någonting men av andra har jag hört att det ser bättre ut. Så vi kämpar på, hästen och jag.

På lördag startar vi vår första tävling, Lätt C:1 på klubben. Mitt mål är 55%, så är jag nöjd med honom. Önska oss lycka till!

losthuaniel2011-04-11 21:26
Antal inlägg: 14

Ett bra sätt att stärka musklerna (och på köpet få en mer lyhörd häst) är att jobba mycket galopp - halt - galopp, alltså inga långa galoppsträckor (om man inte behöver få upp farten...). Fungerade mycket bra på vår gamla pålle som gärna la sig på bogarna och sprang med näsan i vädret. Han blev starkare, bar sig själv och lugnade ner sig även annars också.
Upphöjda kavaletti kanske du också kan prova, gärna en 5-6 på rad så att han verkligen måste trava över dem (galoppera ska inte gå).

Hoppas tävlingen gick bra!

apajävel2011-04-12 16:00

lost - jag brukar öva mycket övergångar med honom så det är absolut ett bra tips, speciellt tycker jag att han blir mjuk och fin om man gör det på volt. Tack, vi får se hur det går!

_nelliee - Ej medlem längre2011-04-12 16:23
Antal inlägg: 896

Ett bra tips kommer här från mig som hade liknande problem när jah köpte min häst.
Longering gav kanonresultat: Börja att gå med hästen i 10 min på rakt spår, spänn sedan in den lågt, kör lite trav i bägge varven och låt den sedan galoppera
men du kör max 10 min inklusive trav och galopp. Spänn sen loss och låt den skritta på rakt spår.
Dett gör du max två gånger i veckan, longering sliter så det ska man inte göra så mycket.
Det som kommer att hända här är att den bygger styrka och arbetar med ryggen. Utan ryggmuskler kan den aldrig gå i bra form och sätter inte heller bakbenen under sig.
Jag fick en helt annan häst efter detta, underhåller det lite då och då. Hästen gick från LB till MSV på en säsong genom att den fick styrkan.

Lycka till!!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?