Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 18 759 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gubbi | 2011-01-25 10:46 | |
![]() | Otroligt urusel artikel (som vanligt) från AB. Jag sätter 1000 uscados på att skribenten inte kan ett smack om astronomi/kosmologi och att professorn från Harvard är felciterad. På vilket sätt skulle upptäckten av enstaka planeter i vår kosmiska närhet utan goda livsbetingelser kunna generaliseras till en utsaga om hela universum? | |
| groenmeyer | 2011-01-25 10:50 | |
![]() | Jag skulle tro det finns massor av liv där ute men om det skulle vara liv som liknar det som är här på jorden så är det isf på en planet som ligger ungefär lika långt från solen(eller en annan sol) som våran lilla plutt planet | |
| KLuBBeR - Ej medlem längre | 2011-01-25 10:52 | |
![]() | Word, gubbi. Tramsartikel. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-01-25 11:08 | |
![]() | För övrigt tror man att det kan finnas liv på annat håll i vårt eget solsystem, t.ex. i Venus atmosfär. Fast det skulle ju inte precis vara gröna gubbar det handlar om. | |
| Dyslekso | 2011-01-25 11:14 | |
![]() | www.dailymail.co.uk/...ik ely.html Det han säger är väl att vi kan vara ensamma så till vida att de civilisationer vi skulle kunna ha en effektiv kommunikation med förmodligen är för avlägsna. Hur som helst är det förstås alldeles för tidigt att komma med såna spekulationer. | |
| gubbi | 2011-01-25 11:23 | |
![]() | Vilket nyhetsvärde - potentiella civilisationer är troligen för långt borta för kommunikation. Dessutom säger han ju herr Smith uttryckligen att: "The new information we are getting suggests we could effectively be alone in the universe." Ett märkligt uttalande av en astrofysiker även om han garderar och neutraliserar sig själv rätt rejält också med ordtrion "suggests", "could" och "effectively". | |
| Dyslekso | 2011-01-25 11:28 | |
![]() | Klart han garderar sig, han jobbar ju inte på Aftonbladet. :) Nä men visst. Det är som att leta efter en nål i en höstack och säga att där finns ingen nål, för de första 500 sakerna man hittade var halmstrån. | |
| Dyslekso | 2011-01-25 11:33 | |
![]() | Hela idén med att försöka upprätta statistiska modeller över hur mycket liv det kan finnas i universum förefaller mig också befängd. Man vet ju inte vad som krävs för liv ska kunna uppstå, eller vilka former det kan anta. | |
| Guldplate | 2011-01-25 12:22 | |
![]() | Det var väl inte speciellt länge sen som forskarna konstaterade att en planer inte ens behöver ha vatten för att ett liv ska kunna leva där. Läste något om att de hittat en organism som går emot just teorin om vattnet. Ska se om jag hittar den på nätet någonstans. | |
| Guldplate | 2011-01-25 12:30 | |
![]() | Jag tror förresten inte att de kristna kommer att ha några större problem med att acceptera liv på andra planeter. En kristen kompis sa till mig att han inte tror på att det finns liv på andra planeter då det i bibeln står att människan är Guds ögonsten och det är anledningen till att inte tror att Gud skapat några alternativ någon annanstans. Om det är det som är argumentet de har att komma med så räcker det med att fråga dom vem av deras barn som de själva anser är deras ögonsten. Jag tror nämligen att de flesta av dom vägrar göra ett sånt val mellan sina egna barn och då kan man fråga sig om inte Gud också kan ha två, tre eller ännu fler ögonstenar. Den ena utesluter inte den andra... Sen är det en annan sak ifall bibeln skriver om dom då Gud kanske har sett till att vi aldrig kommer att mötas. Då är det en onödig information till hans troende. Något som kan få dom att tappa det fokuset som han vill att dom ska ha, dvs på honom och livet i evigheten. | |
| perero - Ej medlem längre | 2011-01-25 12:37 | |
![]() | Väldigt bra skrivet Gudplate. Jag som egentligen aldrig läser annat än bara fakta böcker har ändå plöjt igenom en bok av isaac asimov, jag minns inte titeln tyvärr men boken handlade just om liv på andra planeter som inte är som jorden, och det var någon forskare som påstod att det rent teoretiskt borde finnas liv på en planet i vart tioende solsystem (vi som endast har kikat på en bråkdel av vårt eget solsystem). Hur som helst den boken var hur kul som helst att läsa, där fanns hur många olika teorier som helst. En av dom var tex att ingen har kontaktat oss för att kan dom ta sig ända hit, har dom säkert kunnat övervaka oss innan. Och sett hur vi slaktar varandra och vår planet. En annan är om naturens gång...den starkaste/intelligentaste vinner alltid...kan dom ta sig hit är dom intelligentare än oss och således skulle det bli vår undergång...osv osv | |
| Magnetix | 2011-01-25 13:52 | |
![]() | Är det ingen här som tror att universum och vår existens är resultatet av intelligent design? Det pratas ju rätt mycket om det idag. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-01-25 13:57 | |
![]() | Klart det är perfekt designat, det hade inte kunnat vara på något annat sätt. | |
| mats201 | 2011-01-25 14:12 | |
![]() | Intelligent Design, Answers in Genesis et al är bland det värsta evolutionen kommit fram till. Det finns ingen skapare. Det finns ingen som tänkt ut en mening med livet. Kom på en själv i stället. Njut av livet, du får bara ett. | |
| Magnetix | 2011-01-25 14:26 | |
![]() | mats201: Men nu finns det ju en massa saker som inte kan ha skapats av evolution. Så om det inte finns en intelligen design bakom, var kom dom prylarna ifrån? Titta t.ex på vad som händer i en cell, DNA replikation och produktion av olika proteiner. Finns inte på kartan att sådana saker uppkommer genom evolution. | |
| Guldplate | 2011-01-25 15:10 | |
![]() | Magnetix: Tyvärr är det så att diskussioner med folk som tror på slumpen, vilket evolutionen är en produkt av, är mer eller mindre omöjlig. För om det inte finns någon högre makt eller mening bakom skapelsen av vår värld så måste allting någon gång börjat av en slump. Efter detta så gäller regeln att starkast överlever och att utvecklingen byggts vidare efter den principen. Sen kan man hävda att chansen att en cells konstruktion tillkommit av en slump är 0,00000000000001 chans. Det svaret du kommer att få är det du själv har citerat. "Astronomers think that there are hundreds of billions galaxies in the universe, however the exact number is not known." Dvs mer än 100 000 000 000 000 galaxer. På så sätt tar dom ut varandra och du har plötsligt en statistisk chans av att ha en hel galax fylld med liv. Är chansen ännu mindre så kan vi börja räkna antal stjärnor i galaxerna och sen antalet planeter och du har multiplicerat antalet chanser mångfalt. Sen kan man hävda att vår är den som haft turen på sin sida och just denna turen sätter sån huvudbry hos oss människor att vi måste fundera ut alternativa förklaringar. | |
| gubbi | 2011-01-25 15:13 | |
![]() | mats201: Men nu finns det ju en massa saker som inte kan ha skapats av evolution. Vilka då? | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-25 15:16 | |
![]() | "klart vi har grannar" Skrev någon här och jag delar den uppfattningen, men aldrig i livet att jag skulle bjuda över dom på fika. | |
| gubbi | 2011-01-25 15:26 | |
![]() | DNA-replikation är inget bra exempel på något som inte kan uppstå genom evolution. Snarare tvärtom. Så länge man inser att det handlar om gradvisa förändringar under en lång tid där vissa förändringar är fördelaktiga - andra inte - så finns det snarare väldigt lite som kan andragas som argument mot evolution. | |
| SkySpy_ | 2011-01-25 15:48 | |
![]() | En fråga som man kanske ska ställa sig är vad skulle hända då forskare väl hittar liv. Vad skulle hända om vi förstår universums gåta, svarta hål, oändlighet mm. Vad är meningen med våran existens här på jorden egentligen? Vi är frukten av en slump av bra betingelser som uppstått. Men varför? vem ser nytta av våran existens. På samma sätt kan man väl se myrorna i en myrstack. Vi anser att vi har mera meningsfullt liv än dom. Men meningsfullt på vilket sätt, jo i relation till oss. Vårat tankesätt våra dimensioner. | |