Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 684

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LadySol - Ej medlem längre2011-03-02 21:00
Antal inlägg: 33199

Land och rike var en lek som tog plats i sandlådan eller någon annan plats där man kunde göra linjer i marken. Man hade "sitt" land och skulle erövra de andras genom att ta stora steg. Man drog med foten så långt man nådde och snodde deras land ifrån dem.

-Nephelia-2011-03-02 21:00
Antal inlägg: 1217

Vi körde burken, rundpingis, tjugo frågor och kortspel bland annat. Sedan gjorde vi en massa bus, pallade äpplen, var inne på otillåtna områden såsom ett gammmalt nerlagt stenbrott med gångar in i berget osv.

Sedan lekte vi också burken när vi var ute och red med "hästgänget", till och med hästarna tyckte det var kul!

osse08212011-03-02 21:01
Antal inlägg: 40

man hoppade in och ut ur hopprepet på 1:an, hoppade in hoppade 2 hopp och ut igen på 2:an, 3:an körde man vaggan osv...Kommer inte ihåg alla, men på varje siffra var den en ny utmaning =)

Omega 3 - Ej medlem längre2011-03-02 21:01
Antal inlägg: 167

Ja just ja, långhopprep och twist hoppade man ju jätteofta :)

Land och rike; Rita en riktigt stor cirkel i sanden. Cirkeln delas i lika många tårtbitar som deltagare. Varje deltagare döper sitt land - sin tårtbit - och står mitt i "landet". Någon börjar genom att kasta in en pinne i någon annans land och ropa "Jag invanderar x-land". Alla andra utom den som får pinnen ska nu springa ut ur cirkeln så långt som möjligt. Den som får pinnen plockar snabbt upp den och skriker "stopp", då måste alla andra genast stanna och stå stilla.
Den som fått pinnen ska nu försöka träffa någon av de andra med pinnen. Lyckas man med det får man ta en del av dennes land genom att rita en ny gräns med pinnen så långt man når när man står i sitt eget land. Den gamla gränsen suddas ut. Missar den som kastar att träffa får den man kastat mot istället ta en del av den invaderades land på samma sätt. Den som blivit invaderad fortsätter leken genom att kasta in pinnen i någon annans land. Har man inget land kvar är man ute ur leken. Den som till sist har hela cirkeln vinner.

Fler lekar; www.goodies.nu/barn/lekar .htm

-Nephelia-2011-03-02 21:03
Antal inlägg: 1217

fast ja, rundpingis var väl mest inomhus förstås...kom på att vi ofta också körde brännboll och åkte skridskor.

Omega 3 - Ej medlem längre2011-03-02 21:04
Antal inlägg: 167

Bondtolva eller Tian körde vi även med tennisboll mot vägg.

m-702011-03-02 21:04
Antal inlägg: 140

Rödavita rosen, tjuv och polis.

Safiria612011-03-02 21:11
Antal inlägg: 4

Kul att ni diskuterar gamla lekar...Jag måste vara jättegammal...men förstenad var den lekendär man skulle stå med ryggen mot sina vänner och de skulle smyga sig fram så fort de kunde utan att man märkte det och kulla en. Men vände man sig om skulle de stå stilla. Den andra varianten med myrsteg elefantsteg och olika färger på kläderna kommer jag också ihåg. Den kallade vi gröna lyktan. Vi lekte också halli hallo....och ägget. Där kastade man en tennisboll mot en vägg och ropade ett namn på någon kompis och sedan sprang alla utom kompisen iväg och kompisen skulle fånga bollen. Sedan skulle han försöka träffa någon av deltagrna i leken. osv. Sedan hoppade jag och mina kompisar mycket rep och tvist.

Safiria612011-03-02 21:13
Antal inlägg: 4

Oj nu kommer jag ihåg den med...land o rike.....när jag såg omega3. Jättekul lek

sparva2011-03-02 21:13
Antal inlägg: 29

Vi kallade den leken för ett två tre röda lycktan stopp, eller nåt sånt! Annars lekte vi burken, spelade mycket brännboll, hoppade twist och i 8 årsåldern började vi med en light versjon av "ryska posten".
Land och rike har jag aldrig hör om men den verkar ju vara jätte rolig :)

osse08212011-03-02 21:17
Antal inlägg: 40

Position X lekte vi också, efter tv programmet från tv4 2002 =)

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-02 21:18
Antal inlägg: 37631

kul kul kul tack,gröna lyktan ?förklara någon?

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-02 21:19

osse vill du förklara Position x?

slånbär2011-03-02 21:20
Antal inlägg: 5539

Undrar om ungarna idag ens leker såna lekar längre? Min yngste fyller 17 till hösten och det är bara två år sedan han lekte tjuv o polis med sina kompisar. Tror att han fortfarande skulle tycka det var kul men nu är det ju pinigt att erkänna det. Synd- dom spelar mest data nu istället.

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-02 21:24

slånbär,håller med dig,men om ingen lär ungarna lekarna,så blir det svårt,jag samlar in dessa lekar nu för att åka till skolan i vår och lära ungarna leka,så på sätt och vis blir ni alla delaktiga i det

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 21:24
Antal inlägg: 1338

Burken, brännboll och boboll var nog vanligast. På vintern hockey på frusna småsjöar och så byggde vi ganska avancerade snögrottor med mängder av rum och korridorer. Rätt kul att vara unge.

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-02 21:26

usige boboll?

sparva2011-03-02 21:31
Antal inlägg: 29

Då kanske inte ryska posten står så högt på listan, om det ska läras bort tänker jag:) men på lågstadiet var det ju kul å hoppa hopprep och vi sa typ"bal klänning, brudklänning, badkläder, naken" medans vi hoppade och när man missade blev det det ordet man landade på som man skulle ha på sig när man gifter sig.

men också alla typer av kull, toa kull, häx kull, sten kull osv funkar på små barn...

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 21:31
Antal inlägg: 1338

Haha ja, jag var rädd för den frågan :) Det är ett rätt jobbigt regelsystem som jag inte ens kan börja förklara. Jag skulle tro att det kommer baseball närmast. En finsk sport är det hur som helst... och något man tog till när man spydde på brännboll.

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-02 21:34

det är kul att höra om alla lekar jag blir glad av det,blir lixom lite somrigt,ryska posten kommer som nog på själva senare,ja den hopprepsleken kommer jag i håg nu när du skriver det ,sparva

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?