Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 554

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:01
Antal inlägg: 1338

"Nehe , så enkelt kom jag altså inte undan :)
Såå.. Kan man utveckla psykopati ? Jag menar att om man vill frambringa psykopati så kanske den viljan är psykotisk i sig?"

Hur tänker du här? Psykopati (benämningen i sig är en mindre tviste -och definitionsfråga) är inte ett psykotiskt tillstånd. Vad menar du med att man skulle vilja utveckla en sådan allvarlig personlighetsstörning?

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-03-02 23:03
Antal inlägg: 31064

"Sylvia gå och häng dig" var en psykopatisk uppmaning, tycker jag...

Stenknäck2011-03-02 23:06
Antal inlägg: 430

Psykologer ä livsfarliga psykopater..... och diskutera inte med dem för de analyserar ihjäl dig.
Är man arbetslös så är psykolog ett framtidsyrke. Bra betalt har de och gott om patienter. Överallt är det brist på psykologer. Kände en psykolog och han brukade alltid hänga krokig arm i varenda dörrpost han kom åt. Alla visste vem han var. Gör du så också??? (ähum)!

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:07

Jag förstod aldrig om det var för högskola/universitet eller högstadium/gymnasium? Det lutar åt det senare, men det har ganska stor betydelse för frågeställningarna beroende på var i skolsystemet du befinner dig. Det handlar om högstadiet, va?

Lol@Stenknäck

Bulimiker2011-03-02 23:12
Antal inlägg: 203

Jag tänkte tex att en våldsam kriminell indrivare kanske påverkad utav droger, under en längre tid utför många våldshandlingar och att denna med tiden blir så pass avtrubbad att den till slut inte alls kan känna någon empati. Är detta att isf ha utvecklat psykopati ?

Minta2011-03-02 23:16
Antal inlägg: 20042

Då är frågan när blir en psykopat en psykopat? Är det omständigheter eller någonting genetiskt?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:17

Nej. En våldsam kriminell indrivare har sannolikt kommit in i "yrket" pga bristande empati tidigare än så. Droger är avtrubbande, och används ofta i samband med grövre våldsbrott (dock inte alltid)... men det är alltså sannolikt så att om personen ifråga blir diagnostiserad som psykopat (vilket oerhört få blir - renodlat alltså) så har störningen varit närvarande långt tidigare än när personen valde yrkesbana.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:18

Minta: I regel är det en kombination. Den förklaringen är dock för komplex för att gå in på här. Iaf för mig. Don't get me started :)

Bulimiker2011-03-02 23:25

Uisge-beatha, "långt tidigare än så" ? Du menar att denna skulle Utvecklat det i barndomen ? Störning i utveckligsfasen ? Du säger ju inte att denna föds som psykopat ?

Det är högskola ..

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:33

Nej, av det material jag tagit del av och sammanställt, så skulle jag vilja säga att man inte föds som psykopat. Man kan födas med vissa sårbarheter av flera olika anledningar - men huruvida det sedan utvecklas till en störning beror till väldigt stor del på miljön.

Finns nog andra som säger annat. Men så säger jag utifrån det jag vet i ämnet. Men det är komplext, och det går egentligen inte att på några meningar säga varken bu eller bä angående arv och miljö. Variablerna är så många, att det ger en felaktig bild när man ska beskriva det så här enkelt.

Bulimiker2011-03-02 23:35

Okej :) Tack allesammans och sov så gott !

Dyslekso2011-03-02 23:38
Antal inlägg: 8945

Är psykopati en diagnos som överhuvudtaget ställs idag? Används inte något annat begrepp? I USA verkar det vara antisocial personality disorder som gäller.

En "shyst" frågeställning kan kanske vara: hur avgränsar man effektivt en diagnos för en person med a(nti)social personlighetstörning, eller psykopati (om du nu ska använda det ordet).

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:38

Eftersom du läser på högskola så har du ju tillgång till mängder av databaser. Gå in på PsychINFO och sök - så får du hur många uppslag som helst. Det är ju inte direkt så att ämnet saknar forskning. Jag tycker bara det är märkligt att du inte har en starkare frågeställning än så här, om du ska skriva en uppsats på högskolenivå.

Godnatt.

Dyslekso2011-03-02 23:38

Godnatt indeed.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:40

Nej, inte enligt DSM-IV. Det gäller även här... men man diskuterar om ett eventuellt återinförande. Det skulle isf vara en mer extrem och allvarlig form av antisocial personlighetsstörning. Tror det är framförallt Hare som snackar om psykopati, och inte vill släppa den definitionen riktigt.

Dyslekso2011-03-02 23:41

Vad säger Kanin då? Nä, förlåt.

Men kan man behandla tillståndet?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:51

Hehe.. kanin :)

Jag har iaf aldrig läst om någon behandling som har visat sig vara effektiv. Det är dessutom bara vuxna personer som kan få den här diagnosen, så all "pre-psykopati" (Conduct disorder) är enligt många dock mer behandlingsbar. En fullfjädrad vuxen "psykopat" har väl som jag förstått det ett lite mörkare utgångsläge.

Dyslekso2011-03-02 23:53

Ja, det är vad som sipprat igenom till mig också. Typ att vänta på att de blir äldre och ofarligare bara. :/

Minta2011-03-02 23:54
Antal inlägg: 20042

Tecken på personlighetsstörning visar sig långt tidigare än 20-årsåldern då diagnosen ställs (inte tidigare alltså). Men barn anses väl fortfarande vara utvecklingsbara.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-02 23:56

Ja, åldern behandlar nog tillståndet bäst idag. En benskör psykopat med alzheimers sjukdom har helt klart sämre förmåga att utöva sina ondskefulla gärningar :)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?