Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 564 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jamendååå | 2011-03-08 08:50 | |
![]() | Sandy, bra sagt. Vad är det för skämsigt med sex? Barn vet, och vill veta mycket mer än vad vi "vuxna" klarar av att hantera! | |
| Toksnäll - Ej medlem längre | 2011-03-08 09:21 | |
![]() | Sex är en naturlig del utav livet. Barn är ju nyfikna utav sig så jag tror inte att det är fel att på ett pedagogiskt sätt berätta för dom om våra kroppar. Jag kom själv ihåg att när man frågade någon vuxen om sex så blev de illröda i ansiktet och pratade bort frågan...inte konstigt att man blev än mer intresserad då och undrade vad det handlade om... Kunskap föder framgång på förhoppningsvis ett bra sätt :-) | |
| Sensationell | 2011-03-08 09:58 | |
![]() | Jag hade ingen sexualkunskap i femman, men jag vet andra på min skola som hade det. Hade första i åttan och det var helt okej men skulle väl kunnats bättra på lite. Tycker definitivt att sexualkunskap är ett måste och att få det redan i femte klass är en bra start. Kunskap är aldrig dumt. Så håller definitivt med Sandy Pete! | |
| Sandy pete | 2011-03-08 10:19 | |
![]() | Jag hade också min första sexualkunskap i åttan, men då var debuten redan gjord och den informationen kom inte till nytta hos mig. Det är ju självklart olika beroende på hur tidigt man debuterar, men jag tror som sagt på att upplysa i tid. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-03-08 10:57 | |
![]() | Jag tycker det är småäckligt att prata detaljerat sex med femteklassare. När jag gick i femman var jag inte pedofil, dvs jag hade ingen uttalad sexuell dragning till mina jämnåriga, däremot en egen sexualitet såklart. Att barn har en egen sexualitet betyder inte att vuxna får utsätta dem för vad som helst. I högstadiet hade vi en lärare som sa att han kunde förstå bögar eftersom de hade något att stoppa in, till skillnad från flator. Det var tider det :) | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2011-03-08 11:04 | |
![]() | Hade en lektion i 6an när vi fick åka till ungdomsmottagningen och se på en upplyssningsfilm. Personligen kan jag inte förstå att folk vänder sig emot sexualupplysning varken som fenomen eller vilka åldrar de ska tillämpas. | |
| Sangria | 2011-03-08 11:09 | |
![]() | larvbrud-det har väl absolut ingenting med pedofili att göra!!! Gud så fördomsfullt. Precis såna åsikter som gör att ungar inte pratar med vuxna om sånt här. Det ska självklart göras på ett pedagogiskt riktigt sätt. Jag var heller inte pedofil när jag var tolv år och killen jag var tillsammans med var det inte heller men i lagens mening var det ju naturligtvis så. Jag hade många killar innan jag var femton och "lovlig" både jämnåriga och äldre men det gjorde väl för sjutton inte mig till pedofil!! | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2011-03-08 11:14 | |
![]() | Att vara pedofil kräver att man har sex med en minderårig. Inte att man har en relation när båda är minderåriga. Så i lagens mening skulle det räcka att han är 15 och hon är fjorton men av lagpraxis så straffas sådan samvaro sällan. Sedan sägs det ju att det är en sjukdom en abnormalitet, svårt att se att det skulle verka i de fallen när man stort sett är jämnårig! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-03-08 11:15 | |
![]() | Men tycker du sexualundervisningen ska anpassas till alla som tänder på barn eller barn som tänker ha sex med vuxna? Det finns fortfarande barn som ser sig själva som barn. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-08 11:15 | |
![]() | feman är lite i senaste laget3.an eller 4:an vore bättre | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-03-08 11:48 | |
![]() | Blev väldigt förundrad över gautamas lärare! :o herregud! Men något som verkar vara gemensamt för biologilärare är just "no shame" | |
| Mouche - Administratör | 2011-03-08 12:03 | |
![]() | Ta nu och gör ett tappert försök att hålla diskussionen på en vuxen nivå även om det lilla ordet *sex* råkar finnas med. Man måste alltså inte uppföra sig, eller uttrycka sig, som en pilsk 13-åring. Spårar tråden ur så ryker den. Några inlägg raderade. Mouche | |
| Mamik | 2011-03-08 12:27 | |
![]() | "Men tycker du sexualundervisningen ska anpassas till alla som tänder på barn eller barn som tänker ha sex med vuxna? Det finns fortfarande barn som ser sig själva som barn." Jag finner citatet mkt märkligt. En pedofil behöver nog ingen utbildning, h*n utbildar sig nog själv. Och om ni missat det, så kan jag tala om att barn frågar om sex väldigt tidigt nu för tiden. Jag fick den första, minst sagt pinsamma, frågan av min då sexårige son 1995. När den yngre sonen, också 6 år vid tillfället, gick i ettan så kände jag mig tvungen att ringa till skolan och efterlysa ngn form av enkel sexualkunskap. En pojke hade nämligen sagt till en av flickorna att min son vill kn...la med henne. På frågan om han ens visste vad ordet betydde kunde han inte helt svara på frågan. Om barnen ska börja använda orden borde de väl åtminstone veta vad dessa betyder. Det behöver ju inte betyda att man har "porrlektioner" för det. Sex är naturligt, punkt slut. | |
| Mamik | 2011-03-08 12:28 | |
![]() | För övrigt kan jag berätta om att en del av barnen förlovar sig redan i ettan. | |
| apajävel | 2011-03-08 12:30 | |
![]() | Det vi gick igenom i sexualkunskapen var känslor och sånt, inget direkt om anatomin eller sex. Tycker att det är en lite skev infallsvinkel det också. Det gäller att som lärare göra en vettig avvägning. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-03-08 12:33 | |
![]() | Man kan inte utgå ifrån de tidigt mogna barnen hela tiden eftersom barn fortfarande är barn. | |
| Mamik | 2011-03-08 12:34 | |
![]() | Något jag finner mkt märkligt är alla dessa föräldrar, mor- och farföräldrar som blir helt förfärade och tar barnen åt sidan om de råkar komma fram till djur som befinner sig mitt i parningsakten på djurparker. Finns det så många fler naturliga sätt att förklara sexualakten för ett barn? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-03-08 12:39 | |
![]() | Mamik, det kommer alltid finnas barn som snappar upp saker tidigt. När jag gick i lågstadiet hade jag en kompis som gick omkring och sa att hennes kusin fick mens efter att ha blivit slickad av en hund och så påstod hon att en tjej i vår klass gned sig mot en sten på rasterna. Jag kan inte se att skolan måste gå in och informera tidigare bara för att det finns såna barn. | |
| apajävel | 2011-03-08 12:39 | |
![]() | En annan paradox är hur föräldrar vill mörka sina barns sexualiteter men samtidigt blir oerhört förorättade om man kallar barnet vid fel kön, t.ex "Vilken söt pojke" när det i själva verket är en flicka. Om det nu är ett barn som inte ska ha sexualitet eller medvetenhet om sitt kön, varför skall man då tuta i ungarna att de är flickor/pojkar när det egentligen inte ska spela någon roll förrän de kommer i puberteten? | |
| Mamik | 2011-03-08 12:52 | |
![]() | Larvbrud, är du medveten om att detta påverkar även de andra barnen i skolan? En enkel förklaring utan grova detaljer gör att man lättare konstaterar att HÄR pratar vi inte på det sättet. Det blir väldigt fel om man fördömer ett beteende/uttryck, om man inte samtidigt ger en förklaring. | |