Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 173 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
numsan | 2011-03-13 17:02 | |
![]() | Fast.. skippar man allt animaliskt (dvs även mjölkprodukter och dylikt) så är man ju vegan och inte vegetarian. | |
numsan | 2011-03-13 17:03 | |
![]() | Aurora hann först.. | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2011-03-13 17:08 | |
![]() | Veganer äter, liksom vegetarianer självklart inga animaliska produkter. Skillnaden är att veganer inte använder animaliska produkter i andra sammanhang heller, t ex i skor eller kläder. | |
La bruja | 2011-03-13 17:20 | |
![]() | gnagelram-så du menar att vara vegan är en hel livstil medan för dom som äter någon form av animaliska produkter så handlar det mest bara om maten dom äter? Kan man alltså inte vara vegan om man använder skinnkläder? | |
pichipichi - Ej medlem längre | 2011-03-13 17:22 | |
![]() | La bruja. Har du läst det jag länkade till? Grunden till vegetarismen har jag kopierat därifrån här nedan. Och notera att vegetarian är samlingsnamnet för alla, sedan kan man (om man så vill) definiera sin egen vegetarism mer precist antingen med de vedertagna definitionerna eller på annat sätt. Dock är användandet av mjölkprodukter så vanligt förekommande hos den "vanliga" vegetarianen så det bör nämnas. Saxat: "Vegetarianism är en näringslära enligt vilken endast födoämnen från växtriket bör ätas, vilket innebär att en person som är vegetarian av etiska, religiösa, estetiska, miljörelaterade, hälsogrundade eller andra skäl inte intar animaliska produkter (vissa undantag kan göras för produkter som kan erhållas från levande djur, se nedan)." Själv är jag - som sagt - av uppfattningen att de vedertagna definitionerna känns ganska fuskiga, för antingen är man vegetarian och håller sig ifrån produkterna från djurriket eller sen äter man direkta eller indirekta produkter från djuren och då är man inte vegetarian - enligt mitt sätt att se. Men jag kan tycka att de här definitionerna egentligen i mångt kan kvitta. De är egentligen bara viktiga att känna till när någon ska laga mat för någon annan, och i några till sammanhang, men annars kan jag inte se någon större vits med att ens dividera dom. Folk får väl kalla sig vad dom vill. Det är helt andra aspekter som är viktigare. La bruja: "Min erfarenhet som har arbetat inom mat branchen i många herrans år är absolut att den vanligaste varianten är lakto ovo vegetarianer och att det stora flertalet även äter fisk och skaldjur." Jises. :) Som sagt.... :) | |
La bruja | 2011-03-13 17:34 | |
![]() | Pichi- Nu får du gärna förklara vad du menar med slutet på ditt senaste inlägg. Jag skriver bara vad jag i mitt arbete har erfarenhet av -inte att det är så det är rent statistiskt. Men om man jobbar med att laga/servera mat till andra så får man självklart en viss uppfattning om hur det ser ut i allmänhet när det gäller hur /vad folk väljer att äta. Om du har annan erfarenhet eller ännu bättre statistik på detta så skulle jag gärna ta del av det för det är verkligen intressant tycker jag-rent yrkesmässigt alltså. Du verkar ju vara insatt i ämnet menar jag. | |
pichipichi - Ej medlem längre | 2011-03-13 17:52 | |
![]() | La bruja "Pichi- Nu får du gärna förklara vad du menar med slutet på ditt senaste inlägg." Framgick det så dåligt? Jag fnissade ju åt att någon som äter mjölkprodukter, ägg, fisk och skaldjur ändå kallar sig för vegetarian. Det går dåligt ihop i min föreställningsvärld. Men 1) det finns, som vi har konstaterat, som en vedertagen definition, och 2) folk får naturligtvis kalla sig för vad dom vill. Själv är jag vegan - kosthållningsmässigt. Men använder både ullvantar och skinnskor mm. *blink gnagelram* ;D Hahha. Fortsätter vi ett tag till så blir nog förvirringen total. :D *fnissar ihjäl mig snart* :) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-13 18:24 | |
![]() | det känns som som detta ämne är sönder gnagt utifrån och in,och inne från och ut | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-03-13 18:26 | |
![]() | ganska. | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2011-03-13 18:56 | |
![]() | blir lätt förvirrat när man ser sånt här www.gooh.se/Meny/Veg...oz zarella/ själv kallar jag mig vegetarian även fast jag inte äter ost eller mejeriprodukter. | |
Träsmak | 2011-03-13 19:17 | |
![]() | Många som är halvvegetarianer och äter fisk säger ofta: "Jag äter inte kött". Men vad är fisk då? Fisk kött är oxå kött och fiskar e oxå djur. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-03-13 19:20 | |
![]() | Fast man brukar väl alltid skilja på fisk och kött. Fiskmeny/köttmeny på restauranger, fiskbuljong/köttbuljong etc. | |
Hillegnu | 2011-03-13 19:26 | |
![]() | Fast man är inte vegetarian om man äter fisk, inte ett dugg | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-03-13 19:34 | |
![]() | Äh, halvvegetarian är man väl ändå? Eller pescetarian. | |
La bruja | 2011-03-13 19:51 | |
![]() | Hille-om du visste hur många som säger att dom är vegetarianer men äter fisk och skaldjur.Jag kan lätt säga att majoriteten av dom jag stött på tillhör den kategorin och dom anser sig absolut vara vegetarianer. | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-03-13 19:53 | |
![]() | Vi på krogen skiter egentligen i vad ni kallar er, men om ni vill ha god mat så berätta för oss vad ni äter. | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2011-03-13 19:55 | |
![]() | här finns det massor sjuhelvetesmycketveg...ct ed.info/ | |
magnusito | 2011-03-13 20:06 | |
![]() | Man kan sträva efter att äta så vegetariskt som möjligt. Man behöver inte vara absolutist. Jag känner mig nöjd för varje gång jag väljer vegetariskt! Och det blir mer och mer så. Godare är det, och bättre. För att inte tala om solidariteten med djuren förstås. | |
Hoodman - Ej medlem längre | 2011-03-13 20:11 | |
![]() | Jäklar vilket långt och krångligt ord det skulle bli om jag skulle titulera vad jag äter och inte. | |