Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 576 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| peawan | 2011-03-22 00:23 | |
![]() | Megaherz: Mina svärföräldrar bor på en gård ute på landet, med bara småvägar i närheten. Trots det har de varit med om flera överkörda katter... Och såklart sådana som bara försvunnit. Jag tycker att det känns lite obehagligt att ta ansvar för ett djur och sedan bara släppa det vind för våg och hoppas på det bästa för att det är "naturligt". "naturliga" risker är ju inte heller naturliga, iom att katter inte finns i vår fauna naturligt här i Sverige. Förutom lokatter då, men det är ju inte sådana vi har till sällskap heller. Alla våra sällskapsdjur och bruksdjur gick en gång i tiden fritt omkring i sin naturliga miljö, men nu har vi dels tämjt dem, ofta flyttat dem från sin ursprungsmiljö och sen tagit bort det naturliga urvalet till förmån för att få fram egenskaper vi själva vill ha hos våra djur. Det känns som att tanken att de djur vi håller numera ska springa omkring i naturen och klara sig själva är ganska... naiv? Och varför gäller detta katter och inte precis alla djur vi håller? Det är där jag alltid hamnar vid någon sorts tankemur som jag inte tar mig över... OffTopic: Tack! :D | |
| peawan | 2011-03-22 00:29 | |
![]() | *tittar sig omkring och försöker att se oskyldig ut, trots flera inlägg i rad* Alla som tycker att utekatter är det rätta, men att det bara ska ske på landet: Hur blir det med oss stackare som inte bor på landet? Och vad händer med alla kattungar som föds som inte hittar nya ägare som bor på landet? _Personligt_ Jag skulle sörja väldigt om jag inte kunde ha mina katter, den enda ras som inte orsakar allergier här hemma. Men de är definitivt inte anpassade för utomhuset annat än på varma sommardagar, då deras päls bara består av underull och inte ger isolering nog. Men så är de heller inte så "naturliga" antar jag, trots att de uppkommit spontant i ett område i Storbritannien. | |
| storråda | 2011-03-22 01:36 | |
![]() | Peawan: Väldigt bra skrivet! Du har helt rätt! Huruvida katterna blir lyckliga av att vara ute/inne beror, enligt min mening, förutom vad de är vana vid, även på ras och t.ex. ålder. Jag har två katter, varav en är perser och en är bondkatt. Detta är två helt olika individer. De har samma möjlighet att gå ut, men perserkatten (som även är några år äldre) är inte särskilt intresserad av utelivet, medans våran andra katt tycker det är toppen. Däremot tror jag att dom är exakt lika lyckliga! | |
| Bitte - Administratör | 2011-03-22 07:23 | |
![]() | 4 katter alla innekatter och det går ingen nöd på dom . allt handlar om att det går vägar runt vårt kvarter och jag vill ha mina katter kvar i livet, inte skadade och över körda i ett dike, eller som jag läst hela vinter kattföreningen som jobbar med att fånga och rädd utsläppta katter som håller på att frysa ihjäl. Våra katter brukar vara ute i sele och lina på sommaren och även det fungerar då. Tror inte det spelar någon roll hur de får leva, det viktiga är att de har det bra och är omtyckta. Bitte | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 08:32 | |
![]() | Håller med Megaherz. Människor sätter sina egna behov före andra varelsers i alldeles för hög utsträckning (så även jag, med tanke på att jag äter kött). Jag skulle dock aldrig ta hand om en katt och vänja den vid en onaturlig inomhustillvaro. Min empati sätter gräns för det. Katter trivs med att ströva och utforska. | |
| le-lou | 2011-03-22 08:41 | |
![]() | Att stänga in ett djur så att den inte får någon möjlighet att utforska världen eller naturen runt sin boning är fel. Bor man så att det inte är lämpligt att ha utekatt tycker jag inte att man ska ha katt . Att ta upp att det kan vara FARLIGT ute och att det är för kattens bästa ....är ett uselt argument, det vet alla att det kan vara, för vem som helst, men alla är fortfarande värda ett liv, och ingen borde få styra så och låsa in ett djur i en liten lägenhet... ett djur som fortfarande efter tusentals år i fångenskap har så starka vilda instinkter kvar som katten. Dessutom är katten till skillnad från hunden inte ett utpräglat flockdjur - på tal om hunden och varför vi inte låter den "ströva fritt" på samma sätt som katten. En katt vill, en hund vill oftast inte röra sig bort från flocken. Att folk tror att katten inte vill gå ut är ju helt befängt. Hade ni varit inlåsta i en monotom miljö under hela ert liv och sedan fått gå ut och se hur världen egentligen är, ja då hade ni nog också varit vettskrämda. | |
| le-lou | 2011-03-22 08:45 | |
![]() | det är skrämmande hur många som bor i små ettor och har innekatter dessutom. Det borde vara förbjudet rent av. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 08:49 | |
![]() | Håller helt med dig, le-lou. Det är katter vars instinkter vi förtryckt som inte fixar utomhustillvaron. Vi har ingen rätt att tvinga katter att leva ett liv de själva inte kulle ha valt om de haft en röst att uttrycka sin vilja med. "Tror inte det spelar någon roll hur de får leva, det viktiga är att de har det bra och är omtyckta." Kan vi applicera det tänkandet på människor också? Skulle vi trivas utan möjligheten att gå ut, bara vi har våra nära och kära i närheten som matar oss med ömhet genom spjälorna? Think not. | |
| dinodog | 2011-03-22 08:50 | |
![]() | Jag har både hund och katt. Vår katt hon har lärt sig att gå i sele. Nu på vintern vill hon inte gå ut alls. Hon har inte visat något intresse av att gå ut alls. Vi brukar sätta på henne selen så hon kan gå runt i trädgården. Jag brukar ta henne på en promenad här på vår gård men hon lämnar inte gärna tomten. Visst skulle hon få bli en utekatt, men av hänsyn till mina grannar får hon gå i sele. Vår förra katt var en utekatt men man visste aldrig om han skulle komma hem. Jag tror inte att en katt mår dåligt av att inte komma ut, så länge den får stimulans och närhet mår den bra. | |
| apbur | 2011-03-22 08:52 | |
![]() | Katter behöver ju inte alls ha något stort behov av att ströva omkring på stora områden. Många katter har ju minimala revir till ytan sett. Jag upplever inte att mina katter mår dåligt av att vara inne. Jag tror ganska få hade haft innekatter om det innebar att katten hela tiden var missnöjd. Mina katter får ju komma ut under sommarhalvåret, då med mig. Förra året slutade jag ha dem ute eftersom de burrade upp sig och ville slåss så fort de satte tassen utanför porten. Har liksom ingen lust att betala massa veterinärvård. Det viktigaste för mina katter verkar vara: 1. Jag (matte) 2. Kattkompisen 3. Mat 4. Sola 5. Vila 6. Leka 7. Gå ut | |
| Minta | 2011-03-22 09:05 | |
![]() | Mycket beror väl på om katten är kastrerad eller inte. Det måste vara djurplågeri att ha en okastrerad katt i en lägenhet om den aldrig får gå ut. Katter är olika, jag har en katt som mest är inne, men som gillar omväxling t.e.x att gå upp på vinden ibland. På sommaren är den ute varje natt, på vintern vill den inte gå ut med sin fot. När vi hade möjlighet att vara på landet, var den ute betydligt mer, men den verkar anpassningsbar. | |
| le-lou | 2011-03-22 09:13 | |
![]() | Poängen är att katterna som finns inomhus oftast inte har en möjlighet att ens få välja. Oavsett raskatt eller om det är en bondkatt så är katterna individer, och vissa gillar att vara inne och många gillar att var ute, det har flera vittnat om i tråden, men inomhuskatterna får ofta inte ens möjligheten att kunna välja ute eller inne. Och har man innekatt så är det klart att man inte upplever djuret som missnöjt, varför och hur skulle man? Man älskar ju sin katt och tar hand om den, och katten är nöjd så långt som man kan se som människa. Allt bra med det - men poängen här är inte om just er katt är trevlig och spinner i soffan liggande i knät och äter och skiter utan att göra väsen av att leva inne, den är inte van vid något annat liv och katter är tåliga djur som fogar sig i det mesta. Gör det saken mer rätt för det? Personligen tror jag det i fler fall handlar om att katten kostade typ 8000 och just för att den var dyr - så ska den hållas inne så, dvs av egocentriska skäl så vänjer man katten till livet inomhus. Det ekonomiska värdet på djuret prioriteras över viljan att ge katterna ett så naturligt liv som möjligt. Har ni aldrig frågat er varför kan man inte ta en katt som varit utomhus och vänja den vid inomhus? Finns inget normalt med 24 timmars inomhusmiljö för en katt. Frisk luft behöver alla djur inklusive djuret människa och jag är den första i raden som faktiskt skäms för att jag höll mina katter inne innan jag insåg att det tankesätt som krävdes för att göra det - handlade bara om mig själv och vad vi i familjen ville -inte vad våra katter egentligen mådde bäst av. Vi bölade i kapp när vi lämnade iväg dem till deras nya hem, men det var ju av egoistiska skäl. VI ville ju ha de kvar,för vi trivdes med att ha dem inomhus. Nu bor de på landet och det är stor värme i hjärtat att komma dit på fika, och se våra/deras :) fina ståtliga maine coons ligga i gräset och gotta sig, ta en fjäril eller smyga runt i buskarna, fan det bästa vi har gjort. Det är rofyllt för själen, och vi tackar de för åren med oss genom att ge tillbaka lite, nu får de leva som katter ska göra. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 09:20 | |
![]() | Minta, din katt har uppenbarligen möjlighet att välja omväxling i sitt liv, och det låter som om du ser de behov den har. Det är katter placerade i en statisk inomhustillvaro - stirrande ut genom fönstret - som gör mig beklämd. Inte konstigt att sådana katter skiter på sig av skräck de gånger man tar ut dem. Deras idiotiske ägare kan intala sig att det beror på att katterna "bara trivs inomhus", men det är inte hela sanningen. | |
| apbur | 2011-03-22 09:21 | |
![]() | Jag har svårt att se att det per automatik är fel för att du tycker att det är det. Om katten ser ut att må alldeles utmärkt inomhus blir det svårt att förklara varför det skulle vara fel. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 09:21 | |
![]() | Bra inlägg igen där, le-lou. | |
| apbur | 2011-03-22 09:23 | |
![]() | Nu älskar ju katter att sitta i fönstret. De kan titta ut utan att behöva bli utsatta för väder och vind. Ligger solen på är det ett plus. | |
| Bitte - Administratör | 2011-03-22 09:27 | |
![]() | ""Föreningen Kattakuten i Norrbotten Ytterligare en svansamputering av föreningskatt :( Stackars alla dessa katter som skadats svårt i vinter. Dessutom finns det ett stort mörkertal, de som dukat under i kylan, de som vi aldrig fått vetskap om. "" Säger bara stackars katter som släpps ut , kommer bort och får möta ödet att svälta eller frys till döds, Bitte | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 09:27 | |
![]() | Jo, jag vet. Men den där synen blir tragisk om man vet att katten aldrig är ute. Grejen är att ingen av oss VET om katter lider av att vara inne (kanske är den tanken bara en konstruktion som utgår från våra mänskliga behov och hur vi hade känt oss i motsvarande situation) men för den som haft flera katter och sett hur de beter sig när de har möjlighet att välja mellan inne och ute helt fritt, så är det uppenbart att katter har ett stort behov av att vara ute. Under min barndom har vi haft tre katter och de har alla älskat friheten att komma och gå som de vill. | |
| le-lou | 2011-03-22 09:33 | |
![]() | "Om katten ser ut att må alldeles utmärkt inomhus blir det svårt att förklara varför det skulle vara fel." Folk borde sluta skylla sitt beteende på att "jag ser om den trivs", för det gör den säkert eftersom den inte vet något annat. Det skulle en människa säkert också göra om den inte visste något annat. Men allt är relativt. Det verkar som att många underskattar kattens förmåga att överleva utomhus också, katter är grymma på att jaga, leka, försvara sig osv utomhus. Samtidigt överskattar man sin egen betydelse som ägare och att JAG är viktigare för djuret än möjlighet att komma ut i sol och regn. Katter är inte nallebjörnar, de är rovdjur. De vill stimuleras, gräva, klättra, ströva, upptäcka. Det gemensamma felet som många gör är att de skaffar katt när de bor så att de inte KAN gå ut. Det gör man gemensamt med de alla andra som använder detta som argument för innekattsliv, det är precis det som är det egoistiska i kråksången. Katten skulle må bättre och ha ett naturligare liv om den fick gå ut och in som den ville. Rena fakta. | |
| mrsH | 2011-03-22 09:34 | |
![]() | Jag tycker att det beror på hur det ser ut runtomkring där katten bor. Om det är en massa lägenhet och trafik, så håll katten inne. Om det finns natur och landskap, låt den gå ut. Samtidigt så behöver en innekatt mycket stimulans. Det är bättre att ha två katter än en ensam, de leker och busar med varandra och får mycket utlopp från det. | |