Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 18 781 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| firedancer | 2011-04-01 11:18 | |
![]() | tråkigt att vi som är gay fortfarande inte är helt accepterade... | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-01 11:25 | |
![]() | Jag tror tyvärr aldrig att den dagen kommer då alla människor på jorden accepterar homosexualitet. De flesta i det här landet gör nog det, och ännu fler kommer att göra det på sikt - men knappast alla. Om 200 år kommer säkert fortfarande ett och annat pucko veva till en person av samma anledning :( Jag hoppas jag har fel dock. | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2011-04-01 11:40 | |
![]() | I den värld apbur talar sig varm för ska man således stå med mössan i hand och finna sig i att bli klappad på huvudet och bli sedd som mindre värd, därför att ens handlingar eventuellt kan provocera massan, det är så jag tolkar det jag ser. Så vill inte jag ha Sverige och svenskarna! Min erfarenhet, och den är ganska stor, är att svensken är öppen, varm och tolerant och fördomsfri. Även på langsbygden! Och det är ju det som gör ert land så jäkla coolt, och att man alltid trivs när man är där! Avskaffa INTE det förhållningssättet! | |
| apbur | 2011-04-01 11:52 | |
![]() | Ålandspojken, du får gärna citera mig där jag personligen anser att man bör finna sig i att bli sedd som mindre värd. Du kanske tycker att jag ska finna mig i att du utsätter mig för förtal? Om inte bör du be om ursäkt som lite plåster på såren. Se det som en form av skadestånd. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-04-01 11:56 | |
![]() | Hm...vi har alldeles nyligen (återigen) diskuterat något liknande. Ur invandrarperspektiv då alltså. - Det att enbart någons utseende, hudfärg mm kan trigga igång folk som på ett eller annat sätt är i obalans. Och det vi kom fram till var att det inte spelar någon som helst roll hur orättvist/taskigt/kränkan de mm det kan kännas att helt utan anledning bli utsatt för det ena eller det andra, så ska man _alltid_ bara gå ifrån situationen om man kan (eller på annat sätt försöka att undvika att göra det värre/allvarligare). Det är aldrig, aldrig värt att utsätta sig för någons vrede, utsätta sig för farliga situationer. Det är iallafall vad vi återigen kom fram till. Men som allt annat så har också såna här frågor många sidor. Det är EN sak hur man tacklar situationer man hamnar i, men en ANNAN fråga hur försäkringsbolagen sedan handlägger ärenden - tycker jag. | |
| le-lou | 2011-04-01 12:06 | |
![]() | Är att kyssas offentligt fel ? Går det under förargelseväckande beteende? Nej. Även om det finns idioter som blir provocerad av det, jag blir provocerad av ungar som skriker på bussar - är det ok att göra vad som helst då eller? Man kan välja att titta bort från det som stör en - alt. byta buss i mitt fall. | |
| Gautama | 2011-04-01 12:07 | |
![]() | Klart som fan att det har med homofobi att göra. Ett försäkringsbolag hade aldrig sagt till ett heteropar "att ni var nog lite provocerande när ni kysste varandra". Att tro något annat är bara att blunda för problemet. Om jag kysste min man på bussen och någon sa till mig att sluta så hade jag aldrig gjort det! Det finns väl för fan ingen som har rätt att neka mig det! Att då säga att man får skylla sig själv är så urbota dumt att jag häpnar!!! | |
| le-lou | 2011-04-01 12:09 | |
![]() | yes, håller med Gautama. Man får försätta samma situation som att ett heteropar hade kysst varandra, tvivlar på att samma förklaringsmodell hade lika enkelt kunnat apliceras av Länsförsäkringar. | |
| Gautama | 2011-04-01 12:09 | |
![]() | Exakt le-lou!! Att lägga skulden på de kyssandes är så löjligt. Om jag störs utav skrikande ungar ska då jag eller ungarna tvingas gå av bussen? Eller har jag rätt att misshandla ungarna om de inte är tysta? | |
| le-lou | 2011-04-01 12:10 | |
![]() | jag fattar inte riktigt : att kyssas på tunnelbanan är alltså att provocera fram ett brott? Att gå på gatan iklädd kort kjol och bli våldtagen är att provocera fram ett brott? | |
| HandOfDooom | 2011-04-01 12:11 | |
![]() | Den här typen av argumentation har i USA kommit att kallas "gay panic defence". Bakom resonemanget ligger en tanke om att en homofobisk person inte kan hjälpa sin överdrivet starka reaktion på tex att homosexuella visar fysisk närhet öppet. Som i tunnelbanefallet. Den här ruttna föreställningen finns ju uppenbart i Sverige också. Se bara på den här debattsidan. Jag blir själv sjukt provocerad av alla heterosar som snaskar och statuerar normativa exempel på tunnelbanan, men inte fan skulle jag få "hetero panic defence syndrome" o klippa till nån för det. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-04-01 12:12 | |
![]() | Jag tycker det är ytterst oklart om länsförsäkringar agerat diskriminerande. För att få svar på det måste vi ju veta hur bolaget skulle agerat i samma situation fast med ett heterosexuellt par. Och trots le-lou och gautamas gissningslekar vet vi inte detta. Däremot borde länsförsäkringar ju naturligtvis betalat ut försäkringen i alla fall, då rätten slagit fast att våldet inte var provocerats. Och det har de nu gjort, som det verkar. Som ett post scriptum måste vi ju också ge regnbågstjejerna minuspoäng för den oskickliga och brådmogna retoriken. | |
| Gautama | 2011-04-01 12:12 | |
![]() | Länsförsäkringar säger ju till och med att lesbiska par inte bör kyssas offentligt!!! Vad är det om inte homofobi??? | |
| le-lou | 2011-04-01 12:14 | |
![]() | I augusti 2009 stör sig en man på att Sofia och hennes flickvän kysser varandra på tunnelbanan. Han riktar kränkande kommentarer till paret och filmar dem med sin mobilkamera. Tillslut föser Sofia undan kameran varpå mannen går till attack och knäcker hennes näsa och ger henne en hjärnskakning. - Gärningsmannen har tagit ifrån mig något som är svårt att ersätta. Den spontana kärlek som hetrosexuella växer upp med, säger Sofia. Mannen döms senare för misshandel och får betala 20 000 kronor i skadestånd till Sofia. När våldsmannen inte betalar vänder sig Sofia till Länsförsäkringar, men de vägrar att betala ut någon ersättning eftersom handläggaren menar att lesbiska par borde undvika att kyssas i tunnelbanan. Länsförsäkringar vägrade ersättning - Handläggaren får leva ut sin dolda homofobi och det finns inget regelverk som stoppar henne. Det gör mig besviken, säger Sofia. Länsförsäkringar förnekar att anledningen till skadeståndsstoppet ska ha med kyssen att göra. Men de medger att Sofia borde ha fått ersättning från första stund eftersom hon utsatts för oprovocerat våld och de kommer nu att betala ut skadeståndet. Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, kräver nu att Länsförsäkringar ser över sina rutiner. Som TV4Nyheterna berättade igår vägrade Länsförsäkringar betala ut skadestånd till Sofia efter att hon misshandlats svårt av en man i tunnelbanan som störde sig på Sofia och hennes flickväns kyss. Enligt Sofia var försäkringsbolagets motivering att lesbiska par inte borde kyssas offentligt. Efter TV4Nyheternas granskning har nu Länsförsäkringar medgett att dom gjort fel och beslutat att betala ut skadeståndet till Sofia. | |
| Gautama | 2011-04-01 12:14 | |
![]() | Jag tycker att den här debatten är provocerande som attan, ska nog slå någon nu... | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-04-01 12:15 | |
![]() | Guatama: Var då? Citat, tack. | |
| Gautama | 2011-04-01 12:19 | |
![]() | Jag väljer att tro på det som sägs. Jag ser det som ett bevis att länsförsäkringar backar i frågan när tidningen tar upp det. Men om du vill misstro allt som skrivs och tro att allt är lögner så är det upp till dig. Kanske ska man inte tro på något alls om man inte själv har varit med, eller? | |
| le-lou | 2011-04-01 12:19 | |
![]() | www.lansforsakringar...-m ars.aspx de betalar ut pga "Anledningen till detta är att hon har utsatts för våld som inte står i proportion till det faktum att hon slår telefonen ur gärningsmannens hand. " Det visste de inte innan då? Löjligt. Beslutet har ändrats i rent PR-syfte. Det stinker om Länsförsäkringar. | |
| Gautama | 2011-04-01 12:20 | |
![]() | Tror inte att tidningar och nyhetskanaler bara skriver saker utan att kolla grunden för det. Är övertygad om att det sker. | |
| Gautama | 2011-04-01 12:22 | |
![]() | Efterkonstrukttion så det skriker om det le-lou, håller med dig. Beviset ligger i att de backar så fort media får upp ögonen på dem. | |