Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -classic- | 2011-04-10 09:53 | |
![]() | Hahaha...ja det märks vilka som är blå här:))...ideologier lyser igenom sååå fruktansvärt i vissa inlägg! De som har mycket kommer alltid att vilja ha mer..på bekostnad av de som inget har! Alla har lika värde: DET är den röda ideologin! Och DÄRFÖR blir man upprörd över dessa helt idiotiska fallskärmar samtidigt som elräkningarna är helt omänskliga! | |
| Nyrakad | 2011-04-10 15:40 | |
![]() | Min ståndpunkt är i vilket fall glasklar när det gäller el produktion. El-produktion är en så fundamental del av samhället att det inte skall få drivas av vinstgiriga företag som skall visa bättre resultat år efter år. Det skall vara statligt och vinsterna skall hållas på lagom nivå för att täcka service och underhåll och ev utbyggnad. Idag gör bolagen mångmiljardvinster som inte går tillbaks till att förnya och underhålla.Istället går det till vinstgiriga aktieägare och sjukt högt avlönade styrelsemedlemmar och höga tjänstemän. Men det skulle ju bli så billigt när monopolet avreglerades, haha jag tror jag skrattar ihjäl mig | |
| mrperfect | 2011-04-10 15:55 | |
![]() | alla skall jobba för 10 spänn i timmen alltså ? | |
| mrperfect | 2011-04-10 15:55 | |
![]() | skrev fel, menade 100 | |
| Nyrakad | 2011-04-10 16:13 | |
![]() | Hur menar du då? Menar du att alla som är statsanställda tjänar 100kr i timmen? Varför måste man ha 40 miljarder i vinst? Enorm vinst på kundernas bekostnad och på en produkt vi inte kan vara utan. El måste vi alla ha och genom att privatisera produktionen så drivs ju priserna upp. Nu skulle de höja överföringsavgiften igen med 30% det kommer aldrig att ta slut....... Enklaste sätten att öka vinsten är ju att höja priset. | |
| mrperfect | 2011-04-10 16:53 | |
![]() | Jag försvarar inte fallskärmarna ( för det var väl fallskärmar ? ) jag trodde dessutom att dessa var olagliga. men däremot så tycker jag att höga chefer skall ha höga löäner, under förutdättning att de gör skäl för dem. Elbranschen borde vara mer eller mindre självgående, 40 miljarder i vinst är förmodligen för mycket, det har nog "BLIVIT SÅ " men en del vinst borde vara en buffert för dåliga tider. Ifall kunderna lämnar vattenfall så minskar ju vinsten. Hur ser det ut för andra elbolag? Är vattenfall dyrare ? överföringskostnaderna upp 30 % verkar orimligt | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-04-10 17:07 | |
![]() | Att vattenfall går med vinst är ju en oerhörd kollektiv nytta: de som förbrukar mycket el och som har haft dumheten att välja vattenfall som elleverantör betalar in en avgift som vi andra kan ta del av i ökade offentliga intäkter. Att någon promille av dessa vinster delas ut till ett fåtal herrar i Tyskland känns ganska obetydligt (men jag vet att det finns människor som upprörs otroligt mycket av sådant här). | |
| Nyrakad | 2011-04-10 18:16 | |
![]() | Visst skall höga chefer ha höga löner, inget snack om det...... Frågan är vart gränsen går för "Skälig lön". År det hundra tusen i månaden eller 1 miljon eller kanske flera miljoner i månaden? Att ett företag med bra snurr i har en VD som blir miljardär är helt ok. Men ett fd. statligt bolag som säljer något som vi alla är beroende av till hutlösa priser och avgifter för att skicka på sina högsta chefer en fet fallskärm och ev. bonusar känns faktiskt lite surt. När t.o.m företagen börjar knorra om elpriserna (deras är berydligt lägre än privatpersoners) Då är det faktiskt illa...... | |
| stol | 2011-04-10 19:03 | |
![]() | Yamaha Det är inget fel produktionskapaciteten utan vattenfall väljer att stoppa kraftverk för underhåll när det är som kallast för att därefter höja priset eftersom tillgången på el är begränsad, så här har dom hållt på i flera år. Varför inte göra underhåll på sommaren. Höga energipriser spär på inflationen vilket i sin tur leder till att riksbanken höjer räntan och denna höjda ränta påverkar inflationen och så här håller det på i all oändlighet. Klart som fan att priserna måste höjas om ska ligga ute med i runda slängar cirka 250 miljoner i fallskärmar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-04-10 19:09 | |
![]() | nja,jag tror 150miljoner inte märks med tanke på hur många miljarder dom omsätter,det är helt fritt att välja bort vattenfall om ni tycker att dom gör fel | |
| stol | 2011-04-10 19:16 | |
![]() | Det hjälper inte, et finns en kartell. Om Vattenfall stänger ett kraftverk då innebär detta att det är brist på energi och då höjs priset. Problemet är att alla andra elleverantörer även de höjer priset eftersom alla ingår i kartellen. Det hjälper inte att byta eleverantör. Kartellen måste bort. | |
| YamahaJet | 2011-04-10 19:36 | |
![]() | Kul hur ni vänstermänniskor upprörs över att statliga bolag gör för höga vinster, men när det kommer till att sälja ut dem så går ni i taket och menar att våra lönsamma statliga företag är det bästa vi har. Hur som helst, vi har redan utrett det här en gång på forumet. Höga elpriser beror inte på kapitalism utan alla bakåtsträvare i Sverige som inte tillåtit produktionsutbyggnad. Vi gjorde en jämförelse med Kanada, eftersom våra länder har snarlika produktionsmöjligheter. Elpriset där var HÄLFTEN så högt som i Sverige, trots att de disponibla inkomsterna är något högre i landet. Landet hade i princip helt avreglerat och privatiserat elmarknaden, och det fanns mängder med (privata) aktörer som konkurrerade om kunderna. Generellt är chefer i Nordamerika mycket bättre avlönade än sina svenska kollegor. Med andra ord kan vi konstatera följande faktum 1. Privatisering leder inte till högre priser. 2. Höga chefslöner har ingenting med elpriser att göra. 3. Ni som säger något annat borde göra som Chappelle föreslår vid 3:10 i denna video www.youtube.com/watc...lw k8rh425Y | |
| -classic- | 2011-04-10 20:32 | |
![]() | :-)...kan inte annat än att le :-)) | |
| magnusito | 2011-04-10 20:52 | |
![]() | Det finns principer som kan vara viktigta att hävda. Det går inte att manipulera människkjor hur länge som helst med att de mest inkompetenta och lata ska tjänsa mest. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-04-10 21:16 | |
![]() | Jag älskar Yamajet! Mannen (lillpojken) satt i källaren och bestämde att långtradagrejer är det man gör pengar på. | |
| magnusito | 2011-04-10 21:19 | |
![]() | Det är mest framställan det med. Han är bitter över att inte folk slavar obetalt för att han ska lyckas bygga upp en förmögenhet. Fast det kanske han lyckas med genom att ta in alla f d landsmän till slaverivillkor. | |
| YamahaJet | 2011-04-10 21:34 | |
![]() | Hehe, jag njuter så mycket av att ni ständigt återkommer till min ekonomiska status när ni inte längre har något att tillföra i debatten sedan tidigare argument pulveriserats. Ni fullkomligt göder mitt ego. Vad stör er mest, att jag är smartare eller rikare än er? | |
| Klappa dvärg - Ej medlem längre | 2011-04-10 21:49 | |
![]() | Jag har en grym affärsidé. Går det att få låna lite serbiskt naziguld eller? Mot ränta förstås. | |
| frukantarell | 2011-04-10 23:33 | |
![]() | Det är alldeles för många som vill ha del av min lön. Jag vill inte betala astronomiska summor i fallskärmar! Det måste vara tillåtet att tjäna pengar, men då skall man också förtjäna dem. Vart tog Robin Hood vägen???? | |
| mrperfect | 2011-04-11 01:22 | |
![]() | Yama jag störs mest av att andra är mer korkade än du och inte fattar vad du säger för gjorde de det skulle de inte opponera sig | |