Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade38
Mobilspel
Pågående18 852

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kaptenh2011-04-22 22:50
Antal inlägg: 27

Förökning är ett beteende som kan väljas bort och är därför ett utmärkt exempel på livets föränderlighet. En sådan poäng (mening, drivkraft) är alltid situationsbunden och högst subjektiv. Varje människa, och ögonblick, ger upphov till en ny sådan poäng. Det är därmed upp till var och en att finna en mening med livet. Baserat på ens personliga medvetenhet och erfarenhet.

Den massa vi utgörs av, den energi som driver oss, härrör ur universum. Jag tänker mig därför, i detta nu, att jag är en gnutta energi i en kropp, som står i förbindelse med det jungianska samlade medvetandet. Poängen med mitt liv just nu är således att tolka det medvetandet när jag spelar och därigenom vinna.

Naity_2011-04-22 22:53
Antal inlägg: 633

65days: Ordet "mening" saknar entydig definition".
Ja men nånstans inom dig själv vet du väl vad som är livets mening för dig? Meningen jag älskar dig saknar också en entydig definition då kroppspråk och tonfall mm spelar in. Men visst är det kul att försvåra för att låta finare i kanten.

SylviaPlath:
Tror mer TS menade den inviduella meningen med livet, och inte den allmäna. Och även den allmäna meningen som folk brukar kalla det" att föröka sig" tycker jag är så trångsynt. "Jaha, nu har vi haft sex och om 9 månader kommer en unge, antar att vi uppfyllt meningen med livet" Tycker det är vad folk säger bara för att de hört att andra säger det, it dosnt make sense. Visst att livet måste fortsätta och vi ska föröka oss, men isåfall kan vi väl säga att meningen med livet är att andas, vi måste ju få syre för att leva. Eller att äta, vi måste ha energi. Igen, it dosnt make sense.

Utifrån mig så är meningen med livet att vara lycklig, ha kul och vara glad och känna att man trivs och älskar livet. Trångsynta kanske kallar detta för egoism, men givetvis ska man inte vara det på andras bekostnad. Positivitism sprider sig snabbt och det bildas en positiv spiral som alla tar del av

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-22 22:54
Antal inlägg: 31064

Det är inte svårt, bara inte meningen med min helgkväll. Jag har viktigare saker att tänka på. Att föröka mig t ex.

161amb2011-04-22 22:54
Antal inlägg: 113

kaptenh... Helt rätt att det är upp till var och en att försöka (eller att låta bli) att finna en mening med livet, den ursprungliga frågan var dock: vad tycker du är meningen med livet? Har lite svårt att tolka ditt svar...:)

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-22 22:55

Naity: Jag representerar isf den allmänt vedertagna föreställningen. Jag personligen ser ingen högre mening.

161amb2011-04-22 22:57
Antal inlägg: 113

Ber att få tacka för mig ikväll... meningen för mig är i.a.f. att jag ska infinna mig på jobbet kl. 07:00 i morgon bitti. Go natt!

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-22 22:59

God natt, sov gott!

kaptenh2011-04-22 22:59
Antal inlägg: 27

161amb; helt sant. Jag var lite oklar där. Meningen med mitt liv är.. att möta mig själv och utforska min innersta kärna. Dvs, min personlighet, mina affekter, egenskaper, omedvetna sidor osv.

65days2011-04-22 22:59
Antal inlägg: 51

Sylvia: så din redogöresle var en empirisk redovisning för svenskarnas vedertagna åsikt om livets "mening"?

65days2011-04-22 23:08

Verkar som de flesta verkar anse att frågan "Vad är livets mening?" ungefär betyder "Vad gillar du personligen att göra med ditt liv?" eller liknande. Varför använda så högtavande ord som "mening" om det är det senare man menar?

Ricecake - Ej medlem längre2011-04-22 23:08
Antal inlägg: 148

jag tror att meningen med livet är att göra gott.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-22 23:09

Det var en redogörelse för MIN åsikt om svenskarnas och kackerlackornas mening med livet. Annars var det rätt.

65days2011-04-22 23:12

Svaret på vad meningen med livet är, är alltså vad människor allmänhet och diverse djur fördedrar att syssla med. Då vet vi det då. Finns alltså många som väljer att inte göra det som är meningen med livet... (och hur ska de straffas?)

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-22 23:15

Straffas? Jag förstår inte frågan. Det är som att fråga hur man skall straffa dem som inte fångar lyckan.

crooked rain - Ej medlem längre2011-04-22 23:21
Antal inlägg: 6334

Nä, 42 är ju inte alls meningen med livet, universum och allt. 42 är _svaret på den ultimata frågan om livet, universum och allt_. Det är ju själva frågan som är "mysteriet". Och ja, jag är bara tvungen att vara en besserwisser ibland. Speciellt när det gäller Douglas Adams.

StellaInkeri - Ej medlem längre2011-04-22 23:26
Antal inlägg: 92

Varför måste det finnas en mening? För mig finns det inte någon större mening med livet. Jag råkade födas och har inte avlidit än. Nu försöker jag att skapa mig en dräglig tillvaro här på jorden. Men nej, det finns ingen mening med det eller med någonting.

Och det här att föröka sig. Jag väntar fortfarande på att känna det behovet. Men det behövs liksom inte fler människor. Vi är redan för många.

Naity_2011-04-22 23:29

Sylvia: Vem säger att meningen med livet måste vara från ovan? Det är du själv som bestämmer din mening med ditt liv. Jag tycker meningen med livet är det som man värderar mest som gör en hel, kärlek glädje mm. Därifrån grundar jag min mening med livet. Är allt som betyder att föröka dig? Curious

Naity_2011-04-22 23:30

Sista meningen blev ju lite tvetydlig. * Är allt som betyder för dig att föröka sig ;-)

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-22 23:35

Nej, det är inte allt som betyder något för mig men så lydde heller inte frågeställningen. Den gällde meningen med mitt liv.

Tanten M - Ej medlem längre2011-04-22 23:36
Antal inlägg: 5126

Tyckte väl att det hade frågats exakt samma sak för inte sååå länge sen ;)

www.betapet.se/forum...am p;page=5

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?