Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 18 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Engelein | 2011-04-23 19:19 | |
![]() | Skillnad på PA och äldreomsorgen | |
| Araknoidea | 2011-04-23 21:19 | |
![]() | Engelein Det lät som att du menade vården i allmänhet. På vilket sätt skulle det vara värre att ha en otubildad till äldreomsorgen? Som PA jobbar du oftast ensam vilket du inte gör i äldreomsorgen. | |
| Guldplate | 2011-04-24 00:56 | |
![]() | Araknoidea: Jag kan hålla med Engelein om att det är skillnad på PA och äldreomsorgen. Båda tillhör visserligen vårdyrkena men som PA är du mer handplockad för att passa en enda person. Där kan brukaren många gånger själv vara aktiv i att välja ut en outbildad person bara för att denne känner förtroendet och en positiv personkemi till assistenten. Brukaren eller dennes närmaste sätter själva kraven... Inom äldreomsorgen så förväntas du ta hand om flera personer. Mer att hålla reda på, bredare ansvarsområde m.m. Dessutom så kommer personerna på hemmet bytas ut med tiden. En dör och en annan flyttar in. Du ska klara av dessa personer också. Skulle däremot den du är assistent åt dö eller bli av med assistansen så tilldelas du ingen ny person per automatik utan du förlorar jobbet. Sen är det aldrig fel att ha utbildning... | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-04-24 08:23 | |
![]() | byggstäd, parkförvaltingen, skogsindustrin etc är alltid i behov av folk som bara vill jobba hårt. spelar ingen roll om du pluggat eller ej och sociala färdigheter har ingen betydelse. | |
| apajävel | 2011-04-24 11:42 | |
![]() | Jag VET att du lätt får sommarjobb om du vill dela morgontidningar, de söker med ljus och lykta efter sommarpersonal. Och har du körkort så är det ett plus :) | |
| mrperfect | 2011-04-24 13:46 | |
![]() | En del kommuner har koll på sådant, kolla med kommunkontoret i den aktuella kommunen. | |
| Guldplate | 2011-04-24 21:26 | |
![]() | apajävel: Vilket är det man vänder sig till när det gäller att dela ut morgontidningar? | |
| smörbit | 2011-04-24 23:54 | |
![]() | i Trollhättan blir det svårt i sommar... | |
| krillo18442 | 2011-04-25 00:33 | |
![]() | smörbit tror att problemet kan bli längre, tyvärr. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-04-25 01:15 | |
![]() | bära ut morgontidningar,transport ör på ett sjukhus,Mc donalds,kyrkogårdsförvalt ningen behöver ofta folk som krattar och planterar | |
| OrbOrb | 2011-04-25 02:44 | |
![]() | Telefonförsäljning. | |
| Araknoidea | 2011-04-28 11:57 | |
![]() | Guldplate "Skulle däremot den du är assistent åt dö eller bli av med assistansen så tilldelas du ingen ny person per automatik utan du förlorar jobbet." Njaee, så fungerar det inte riktigt =) Det beror på helt på avtalet. Jobbar du inom kommunen har du en anställning som inte försvinner bara för att kunden avlider, du blir då övertalig och får arbete hos någon annan, så brukar det även vara i den privata sektorn. Att man väljer sina assistenter? Ja det vore väl drömmen men även där är det långt ifrån sanningen. Kunden behöver hjälp och det finns inte en personal som han/hon vill ha, man sätter in den personen ändå. Det är sådan brist på assistenter att man för sällan kan uppnå kundernas krav. Dessutom är man väldigt utelämnad både som vårdtagare och vårdgivare. På ett äldreboende finns alltid utbildad personal och man arbetar i team. :) | |
| carann04 | 2011-04-28 12:01 | |
![]() | affär, typ Clas Ohlson | |
| ssvonkolera | 2011-04-28 12:09 | |
![]() | Lagerarbete är ett säkert kort, förutsatt att personen ifråga har ett truckförarbevis. Har själv ingen utbildning att tala om. Har fått söka mig till bemanning och därigenom har det blivit nästan uteslutande lagerarbete. | |
| Pluttisen | 2011-04-28 12:38 | |
![]() | Jag har jobbat inom äldreomsorgen och det har gått hur bra som helst. I hemtjänsten jobbade man dessutom själv. Ska man ha medicindelegering som oftast krävs får man ofta en kortare utbildning. Och jag hade ingen tidigare utbildning inom vården. | |
| Araknoidea | 2011-04-28 12:46 | |
![]() | Pluttisen Ja exakt, det är ju en sjuksköterska som ansvarar för att personalen vet vad delegeringen innebär. Min erfarenhet är att även outbildad personal har stor respekt för läkemedel och ger medicinerna på exakt rätt tid och meddelar vid avvikelser. Det är klart att utbildning i vissa fall är nödvändigt och det är bra att så många som möjligt har utbildning men det går tyvärr inte alltid att uppfylla. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-04-28 12:50 | |
![]() | TS skriver även på första sidan: Guldplate 2011-04-23 01:05 "Initiativförmågan och den sociala kompetensen är lite haltande. Det är en tröskel som personen måste komma över men potentialen för det är stor. Blyghet och osäkerhet är något att övervinna så att säga..." Kanske inte det lämpligaste att den individen som oerfaren ska arbeta ensam inom då tex hemtjänst eller som personlig assistent. | |
| Araknoidea | 2011-04-28 13:05 | |
![]() | Grönöga Nej man försöker ju sätta in personal med erfarenhet, men man måste ha möjlighet att få erfarenhet också. Själv började jag arbeta på gruppbostad utan utbildning, det var jätte bra eftersom man aldrig var ensam bortsett från nätterna. Jag tror däremot att det kan vara en stor hjälp för en själv att ha utbildning. Det är så svårt att hitta PA också, har själv arbetat en del med bemanning inom PA och det är vissa gånger väldigt jobbigt att man inte kan få personal som stannar hos en kund. Vissa får ny personal hela tiden och det är jätte olyckligt för alla parter. :( | |