Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 18 898 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lewarcher | 2011-05-06 00:52 | |
![]() | Om vi inte talar om Armageddon så är det väl en ofta upprepad "sanning" att det är under depressioner de största förmögenheterna grundläggs. Oavsett den allmänna situationen så finns det alltid folk med mycket pengar och smak för lyxvaror. Själv hade jag valt att satsa på vin som både är värdebeständigt och kan få en att, åtminstone temporärt, se ljusare på tillvaron. Dessutom har det i Sverige ännu den unika fördelen att inte vara utmätningsbart. :=) | |
| Tsar Sergei | 2011-05-06 02:58 | |
![]() | YamahaJet har framfört kloka synpunkter. Shulten: Att det skulle vara bättre med fysiskt guld än "pappersguld" är en myt. Det finns en oändlig mängd med certifikat, warrants och liknande instrument med exempelvis alla ädelmetaller som underliggande. En del är 1/1 andra har acceleration/hävstång. Instrument för allt från griskött och vatten till apelsinjuice och utsläppsrätter finner man i samma investeringssektor. Om du menade att det inte är lämpligt med aktier i guld- eller silverbolag köper jag ditt påstående, i alla fall delvis och beroende på riskaptit och placeringshorisont. Investeringsarametrarna för tex ett producerande guldbolag är betydligt fler än ett certifikat för guld och om du satsar på ett prospekteringsbolag i metallbranschen blir de ännu fler. Läs: mycket hög risk. Nu har ordet "depression" redan förts in i diskussionen och det är för de allra flesta ett ord som framkallar ilningar längs ryggraden. Jag har ingen förståelse för detta fenomen. Oavsett om världens börser går upp eller ner går det fint att tjäna pengar. En depression öppnar enorma möjligheter i form av shorts, björncertificat och blankningar. Tänk enligt det gamla kinesiska ordspråket. "När stormen är i antågande bygger vissa vindskydd, andra väderkvarnar". Vi befinner oss, fundamentalt sätt på orimligt höga nivåer och om inte björnen (bear market - negativ marknad) står och knackar på dörren så står den i alla fall och lurar vid skogskanten. Än smäller det inte, men det är i antågande. Di lärde tvistar om när, men ingen vet givetvis exakt. Min strategi för tillfället. Hög likviditet och högsta beredskap på att sälja allt. Jag ligger negativt positionerad i vissa råvaror. Exempelvis i socker och koppar. När trenden är glasklar, d.v.s. ner, kommer jag att lägga mig negativt på bred front. Mestadels i certifikat av olika slag, men även i mer aggressiva optioner och warrants. Givetvis är de sistnämnda endast avsedda för acceleration och stor försiktighet krävs. När nedtrenden är över eller avstannande och osäkerheten återigen infinner sig är det återigen likviditet som gäller. Ingen prickar toppar och bottnar klockrent och jag missar hellre ett par procent än att ta risker med vinstoptimering, vilket i de allra flesta fall leder till ett nollsummespel. För att avsluta och knyta an till ämnet "riskfria investeringar" kräver det i regel låsning av kapital. Detta innebär att du letar fram tex en räntebärande fond med procentgaranti. Det finns många bra alternativ och det är trygga alternativ i blåsiga tider. Speciellt om du inte har tid, lust eller kunskap att följa och förstå en skakig börs. | |
| lewarcher | 2011-05-06 03:11 | |
![]() | Och en god flaska vin är aldrig fel...:=) | |
| lewarcher | 2011-05-06 03:45 | |
![]() | Ta en Haut-Brion -82 anyday och spara -89 for a rainy day. | |
| YamahaJet | 2011-05-06 05:32 | |
![]() | Jag tror inte att vi riktigt ännu befinner oss vid vändpunkten i den globala ekonomiska trenden, men självfallet kommer en sådan även denna gång. Möjligen står vi vid haussade nivåer i diverse spekulationsobjekt, som just guld, koppar eller till och med bomull korrigeringen till trots - men en utbredd björnmarknad får vi nog se först när räntorna i världens större ekonomier skjuter i höjden - precis som tre år tidigare alltså. Gratulerar till den negativa positionen i koppar (förutsatt att du haft den längre än igår kväll), det finns nog en del kvar att hämta i detta. Jag håller mig själv borta från blankning i dagsläget av diverse skäl, men gissar på samma utveckling och har likviderat mina positioner (faktiskt bara H&M-aktien kvar just nu) men jag emotser att ånyo tanka kopparrelaterade värdepapper med hävstång i sommar (Boliden!). Annars är jag lite skeptisk till den här investeringen i konst och antikviteter. Det finns förvisso mängder med åldringar som har massvis med kapital och ett intresse för gammalt skräp - sådan som var vackert och gav status i deras ungdom, innan digitaliseringen av samhället - men vilket intresse för detta finns egentligen i framtiden? Jag kan absolut inte se mig själv eller någon annan i min generation stå och köpa gamla tavlor eller porslinsamlingar för hundratals miljoner - så när vi är rika och gamla - vem kommer vara köparen till allt malätet skräp när det varken intresserar oss eller våra barn - i en tid när Picasso redan är bortglömd? www.youtube.com/watc..._I d5k8DFHM | |
| lewarcher | 2011-05-06 07:35 | |
![]() | Lika bortglömd som Rembrandt är idag? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-06 07:54 | |
![]() | Att Picasso skulle vara bortglömd är naturligtvis nonsens. | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-05-06 08:03 | |
![]() | själv skulle jag aldrig "spara" genom att låta andra gambla med mitt kapital mot att jag får en symbolisk % om det skulle gå bra, vilket är min syn på bankernas aktie och fondspar. vill man investera i något på lång sikt så investera i jordbruksmark. spelar ingen roll hur boräntor, bolån, husmarknad etc ser ut. det byggs inga mer åkrar och spannmåls behovet ökar för varje år. det finns ett bestämt antal spannmålsfält i landet som är fast och det byggs inga nya alltså är värdet stabilt oavsett marknaden och eftersom efterfrågan stiger på produkten kommer värdet aldrig sjunka. håller mig helt borta från elektronik,teknik och mode marknaden, vapenindustrin är däremot även den stabil och stark. | |
| Sigrids mor | 2011-05-06 08:20 | |
![]() | Det finns då många åsikter om detta alltså. Jag tillhör ju dessa som INTE tror att det blir som på 20-talet. Då blev det en väldigt omfattande "kris". När vissa här pratar med facktermer inom aktie-sidan så inser jag att jag inte alls har den kunskapen och med andra ord inte skulle klara av att investera och byta och vänta och allt man ska göra. Alternativet är väl att läsa på och lära mig detta innan jag vinner 213 miljoner. Och Silverbjälke - jag tror knappast jag bränner 213 miljoner på aktier NÄR jag vinner. Men majoriteten av pengarna vill jag naturligtvis investera i något vettigt som inte förlorar i värde. Naturligtvis kommer jag leva loppan och njuuuuuta också! | |
| dinodog | 2011-05-06 11:06 | |
![]() | Litar inte på någon/något, skulle förvara kosingen i madrassen :) | |
| blue_moon | 2011-05-06 11:06 | |
![]() | Inte lägga alla ägg i samma korg, heter det ju. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av pensionsförsäkringar, aktie- och fondsparande. Därför satsar jag på säkra kort som placeringskonton i sparbanken. Några är bundna i 3-5 år och ger skaplig ränteavkastning. Andra placeringskonton i annan bank löper på tre månader och ger lägre ränta, men har fördelen att pengarna kan lyftas med kort varsel utan ränteförlust mer än den sista trimestern. | |
| shulten | 2011-05-06 11:39 | |
![]() | Tsar Sergei: Frågan jag besvarade var vad som kunde vara en bra investreing om man tror det kan bli depression/hyperinflation . Om man handlar råvaror fysiskt (ej papper), så är knappast detta att rekomendera om man spekulerar i detta upp och ned. Tror man att det är smart att sitta med papper, som har ett värde som man får ut i landets FIAT-valuta vid t.ex en hyperinflation, så gör för all del det, men de 213 miljonerna kan då vara lika mycket värt som en limpa bröd. Personligen har jag aldrig spekulerat i att "inte lägga all ägg i samma korg" Är det smart att spela både på rött, och svart i roulette? | |
| Vixen | 2011-05-06 12:14 | |
![]() | Om jag hade mer pengar skulle jag köpa mark. Bra åkermark har alltid ett värde, inte minst för att om allt går åt helvete så kan man åtminstone odla mat. Skog är också viktigt, då kan man bygga hus och elda. Nu äger jag redan en del mark, vilket jag är mycket nöjd med och det är min "pensionsförsäkring". Om man ska måla allt riktigt svart, så tror jag också att en fastighet med bra butiksläge i en stad också alltid är en bra investering. Det går ju alltid att sälja det man odlat på sin mark där, om inget annat. | |
| sebbin | 2011-05-06 12:31 | |
![]() | Investera i en billigare framtid. Egen energi, som vindsnurror och solceller. Tipsar om räntefritt sparande för en hållbar värld. www.jak.se | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-06 15:05 | |
![]() | aktier,guld,men viktigast är att hela tiden förvalta sina premie pensions pengar många totaldissar det,och om en tid kommer det att finnas många fattiga pensionärer,tyvärr vill regeringen försämra där och strama åt,och lägga en avgift premiepensionen,begrensa bytena så att vi bara kan byta fonder 4-5 ggr per år.ca85% av premiepensions spararna bryr sig inte om att göra smarta placeringar utan lägger in i en fond och rör aldrig pengarna mer,och det är det dummaste man kan göra | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-06 15:05 | |
![]() | aktier,guld,men viktigast är att hela tiden förvalta sina premie pensions pengar många totaldissar det,och om en tid kommer det att finnas många fattiga pensionärer,tyvärr vill regeringen försämra där och strama åt,och lägga en avgift premiepensionen,begrensa bytena så att vi bara kan byta fonder 4-5 ggr per år.ca85% av premiepensions spararna bryr sig inte om att göra smarta placeringar utan lägger in i en fond och rör aldrig pengarna mer,och det är det dummaste man kan göra | |
| agre | 2011-05-06 15:11 | |
![]() | Silverbjälke och Vixen har tillsammans med mig svaret: MARK, vilken rackarns mark som helst. Det står sig alltid i värde och kan både användas, arrenderas ut eller säljas!! | |
| Björn K-hamn | 2011-05-06 15:31 | |
![]() | Framtiden luktar curry. Den reella utvecklingen på en investering som luktar curry kommer antagligen gå bättre än dito som luktar tallmo eller skånsk koskit. | |
| YamahaJet | 2011-05-06 17:17 | |
![]() | Jag begriper inte resonemanget att jordbruksmark skulle vara den mest beständiga investeringen eftersom det inte byggs några nya åkrar. Det är väl som att investera i småländska glasbruk eller norrländska risodlingar, för att det inte byggs nya. Tvärtom indikerar denna bristande nyetablering på att produktiviteten inom jordbruket ökat såpass mycket att mängder av mark blivit överflödigt, vilket skulle förklara de många vildvuxna åkrar man emellanåt ser. Jordbruksmark är också svårt att omsätta och den enda potentionella köparen är oftast grannen. Ska man envisas med att investera i svårhanterliga kolosser, så är nog bostadsfastigheter i tillväxtregioner betydligt säkrare och lönsammare än åkrar i Härjedalen. | |
| typ3 | 2011-05-07 19:45 | |
![]() | Med tanke på att hela välfärdsystemet verkar rustas ner är det nog mest vettigt att investera i barn, gärna många, och hoppas att de tar hand om en på ålderns höst. Den egna hälsan är heller aldrig fel att investera i. | |