Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-05-12 08:50
Antal inlägg: 17500

som sagt, rivbara hinder borde det vara, det skrev jag innan också så jag håller helt med. Hästar går omkull på hoppbanor också, trav ska vi inte prata om, när hästar går omkull med sulkyn bakom sig, slutar ofta illa. fälttävlan ligger alltid i topp när man pratar om sånt här, men de andra grenarna är inte direkt ofarliga.

apajävel2011-05-12 09:53
Antal inlägg: 572

Det finns grymhet inom alla ridsportens discipliner - inom dressyren har rollkür börjat användas in absurdum som ett sätt att få hästen att böja på nacken (www.youtube.com/watc...q yMCr_7c), inom hoppningen används barrering för att få hästen att bli rädd om frambenen, och inom fälttävlan ställs orimliga krav på hästarnas förmåga.

Men jag tycker att ni glömmer att terrängen bara är en tredjedel av fälttävlan - det ingår banhoppning och dressyr också. Jag tycker att på lägre nivå så är fälttävlan den ultimata mångsidiga sporten där hästen får jobba på olika sätt. Men kärnan är att så fort det blir publikt och stort, och därmed en pengasak, så försvinner kvaliteten. Och det är inte bara inom sport/ridsport utan inom alla kategorier i samhället. Det är inte sporten som är sjuk, det är samhället.

bombax1122011-05-12 10:17
Antal inlägg: 7

hur många hästar dör av vanvård varje månad ?

Har ni någonsin provat att tvinga en häst hoppa ett terräng hinder ?

max höjden är 1.20 även internationellt.

Malva012011-05-12 10:38
Antal inlägg: 107

Silverbjälke skriver att hinder ska kunna flyttas eller välta. Den enda dödsolyckan i Sverige på senare tid orsakades av ett vältande hinder.

Jag tycker fälttävlan är ok. Många hästar tävlar långt upp i åren (den som vann Burghley i höstas var 17) lever behagliga liv i förhållande till tex dressyrhästar (Totilas är ALDRIG lös, går aldrig i en hage). Hindren är inte speciellt höga. Det förekommer sällan eller aldrig doping (betydligt mer förekommande i hoppning och dressyr).

Jag har tre hästar som går eller gått fälttävlan (en har gått nivån under SM). Ingen av dem är någonsin tagen till veterinär på grund av skador orsakade av ridning. Min väninna som tävlar hoppning på hög nivå (160) har senaste åren haft en häst som gått till avel på grund av senskada och en häst som slaktats, sviter efter tävlandet.

Många hästar i min omgivning är som går 130 och uppåt är behandlas på en mer eller mindre regelbunden basis (åtminstone någon gång per år) på grund av den belastning de utsätts för. Ryttaren gör ett aktivt val att behålla hästen i sporten fast den inte håller egentligen. Jag vet inte om det samma gäller dressyr. Hästar behandlas även i lägre klasser, men det kan ofta bero på sämre ridning och att saker inte observeras i tid.

frukantarell2011-05-12 10:50
Antal inlägg: 251

Oj, nu tänker och tycker jag så mycket att inte en tredjedel skulle få plats. Håller med apajävel...osv..

smulgubbe2011-05-12 12:00
Antal inlägg: 237

Vilken härlig film le-lou....vad härligt att se vad fint det kan bli om man visar respekt för hästen. vilket samspel det kan bli istället för att människan dominerar. Filmen gav mej också gåshud och en tår i ögonvrån. Härligt.

malman2011-05-12 21:19
Antal inlägg: 1457

koksiken jag gillar hur du tänker, jag själv använder NH i dressyren, just för att jag ska kunna använda så små hjälper som möjligt och att hästen ska få arbeta utifrån sina förutsättningar., sen vet jag att NH inte är till för dressyren men ändå. jag behöver inga sporrar och inga konstiga bett. jag har slutat tävla för det är en sådan jävla hysteri kring det, jag rider dressyr för att det är kul utan krav.

fälttävlandshästar är ofta helt underbara de har bra psyke och är starka och otroligt duktiga, men jag gillar inte att hindrena sitter fast och att de är så höga, måste bankarna vara så branta att hästen nästan slår en kullerbytta ner, nej se över detta så skulle jag älska sporten.

malman2011-05-12 21:26

www.youtube.com/watc...wL ikusmCEA
här har ni en tjej som jag respekterar djupt. jag gråter när jag ser videon.

promenad - Ej medlem längre2011-05-12 22:05
Antal inlägg: 3995

håller med dig ts. helt o hållet, bra formulerat

Challe_B - Ej medlem längre2011-05-12 22:26
Antal inlägg: 5853

en häst springer i en cirkel och bromsar lite då och då. publiken goes crazy

malman2011-05-12 22:42

det den tjejen gör, gör hon utan sadeln träns eller några andra hjälpmedel. man kan inte tvinga en häst att göra det hon gör. de jobbar som ett ekipage. de är ett team som respekterar varandra jag gillar det,

Challe_B - Ej medlem längre2011-05-12 22:50
Antal inlägg: 5853

jag kommer aldrig förstå mig på hästsport, den saken är klar.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-13 07:28
Antal inlägg: 928

Apajävel, det där med barriering är en myt. det har varit olagligt i sverige i flera år och vi som håller på med hoppning anmäler gärna om vi hör talas om detta.

att tvinga ner hästens hals för att få en sk "fin" hållning är något vi i sverige arbetar aktivt för att få bort. detta kommer främst från de tyska ekipagen och uppfödarna. där kan de binda ner hästens halskurva när den står i boxen så den sakta men säkert försvagar bärmusklaturen, samma sjuka fega sätt som att ständigt gramanlongera för att skapa en jämnare rytm och en "finare" form under ridning. inom aveln och på bruksprovet i flyinge när vi var där på bruksprovet tidigare i år så tog de ingen större notis om hästen hade huvudet högt upp eller kastade med det någon gång, så svensk ridsport försöker främja den naturliga formen. det jobbas på detta, så det är på rätt väg.

normal fälttävlan på lokal, regional och även till stor del nationell nivå är relativt säkert och inte mera skadedrabbat än annan hästsport. mitt uttalande om naturliga "fejkhinder" som går att välta syftade till de internationella tävlingar vi tex ser på TV.

att skadorna inom hoppsporten är många beror på att folk har så otroligt bråttom att prestera resultat så de forcerar fram en snabbt stigande karriär och ger sig på banor, höjder som hästen inte är mogen för. att den kommer över är inte samma sak som att den har tekniken och musklaturen att hålla i längden för det. tittar man på 140 och uppåt är det få av landets hästar som håller sig kvar i längden vilket är skam.

folk med mycket kapital och höga ambitioner rider sönder fina potentiella djur, det är bara titta på hur de "sågar" med bettet under ridningen och hetsar på en häst som på gränsen till snavar på sina egna framhovar vid varje nedslag. visst, de kommer över och placerar sig ibland. men de borde gå ner en klass eftersom hästen inte kommer hålla och det inte sker i en naturlig harmoni.

hästsport, framförallt hoppning är kul som fan. men tyvärr full av olika "skolor" som ofta vill mer än de har vett till och alla tror att just deras sätt är rätt.

grusplan2011-05-13 07:46
Antal inlägg: 333

en fråga: har hindren alltid varit så extrema eller är det något som kommit på senare år?

frukantarell2011-05-13 08:47
Antal inlägg: 251

Jag rider på känsla och har ridit western och dressyr för tränare. Jag har sett skräckexempel på dålig hästhantering på många ställen. Både när det gäller lastning, framridning och på tävlingsbanan där de tvingat fram hästar med dåligt anpassad utrustning. Jag är ingen expert på något vis men ingen tävlingsform är okey om inte ryttare och ekipage är i harmoni och färdiga för sin uppgift.

le-lou2011-05-13 08:58

barrering kan göras på fler fula sätt än att sätta nubb på hindret tex och är ju vardagsmat i Sverige. Typ sätta på extra tunga benskydd, eller att medvetet lägga hästen skitdåligt så att det blir riv . inte alls ovanligt , tvärtom mycket vanligt.

apajävel2011-05-13 09:15
Antal inlägg: 572

Det var inte svensk sport jag syftade främst på, silverbjälke, eftersom jag fått för mig att vi har ett lite sundare hästtänk här än många av länderna på kontinenten. Sen vet jag att de flesta är ärliga människor och arbetar för hästens bästa, men det är precis som i skolan att rötäggen förstör för alla andra och är de som blir uppmärksammade. Jag hyser stor respekt för våra svenska tävlingsryttare, särskilt Kyra Kyrklund (jag vet, hon är finska, men typ svensk) och Rolf-Göran Bengtssdon, som jag sett clinics med och läst böcker av om deras metoder.

Jag är själv ingen fälttävlansryttare, men jag funderar starkt på att så småningom börja närma mig sporten eftersom det verkar kul och nyttigt för både häst och ryttare. Det gäller väl att köpa häst först ;)

smulgubbe2011-05-13 09:34
Antal inlägg: 237

malman, jag har har kollat på klippet som du länka till och jag kan inte respektera den tjejen. Att tvärbromsa som hon gör med hästen flera gånger är inget naturligt. Och sen skulle jag vilja veta hur hon tränat hästen för att få den så medgörlig. Sen kan man ju undra varför hästen håller på med tungan hela tiden. Jag tycker att tjejen gör detta för sin och publiken skull, hästen är bara ett verktyg som hon använder som hon vill.

apbur2011-05-13 12:16
Antal inlägg: 9699

Varför skulle det vara onaturligt att tvärbromsa?

le-lou2011-05-13 12:46

att ett djur ska rida på ett annat är allt annat än naturligt, det kan vi nog alla enas om. Natural horsemanship är för mig oavsett bara en mjukare och mer psykologisk metod som syftar (som alltid) till att etablera människans position som ledare för hästen, lite på samma sätt som att en hund behöver en stark ledare för att känna tillit. Hundar följer inte en svag person som uttnyttjar sin ställning som skapas genom våld tex. En hund kan göra mycket men den gör det inte av förtroende till sin ägare om man får den att göra saker genom slag eller bestraffning. En häst som följer en anvisning pga av ett skarpt bett som gör ont i käften är inte riktigt samma sak som en häst som gör det av respekt för sin ledare. Ta tex en lastsituation, hur många gånger har man inte stått med ett grimskaft runt baken på hästen och mer eller mindre tryckt in detta djur som hatar lastning? Bygger jag som människa förtroende där och då? Nej, och vi struntar i det ofta. Vi fortsätter lasta in våra hästar trots att vi ser att de inte vill, rullar med ögonen, skakar, vill fly. In ska de. Och det är bara en av många situationer som vi möter, vi anser ju att problemet ligger hos den inviduella hästen (hästen är ”tjurig”, ”vrång”, ”problemhäst”, och bemöter inte problemet alls egentligen.
En nh tränad häst skulle inte tveka att gå in efter sin ägare. Fokus i nh är att bygga på kommunikationen mellan de två, häst och ryttare med ryttaren som klar ledare i relationen.
Nh handlar inte om dressyr vs icke dressyr (allt är dressyr) - utan är bara en metod som grundar sig i hästens naturliga beteende som ett bytes - flyktdjur. Jag tycker om tankegången att man utgår från djurets egenskaper och instinkter. Visst – skulle man göra det fullt ut så skulle man inte träna de alls utan släppa de fria. Men så är det, vi människor gillar att leka med djur och lär fortsätta. Det här tänket har man hur som haver inte riktigt i det traditionella sättet att träna hästar, alla som ridit dressyr el hoppning vet att ryttaren är den som bestämmer, den som ska visa det mest hela tiden och hästen är inte särskilt deltagande utan utför i princip bara det som ska göras och straffas också om den avviker. I nh ska man inte bestraffa överhuvudtaget.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?