Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade35
Mobilspel
Pågående18 917

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mindymoo2011-05-14 11:16
Antal inlägg: 1743

Jag lånade en mycket attraktiv kille som tillfälligt sällskap och såg till att vi "stötte ihop med" mitt ex på en konsert ...

Djane2011-05-14 11:24
Antal inlägg: 10

Mindymoo, det var ju en rätt smart hämnd!

Om man nu skulle hämnas på något vis - då finns risken att han hämnas tillbaka och det är ju inte så kul :(

Att hämnas är krångligare än jag trodde, haha. Vill inte att det kommer tillbaka å biter mig i baken.
Smarta "snälla" hämnder eller smyghämnder kanske då...eller inga som sagt.

ektis - Ej medlem längre2011-05-14 11:26
Antal inlägg: 4505

om man tycker att man tjänar något på eller mår bättre av "att hämnas" är det väl bara att köra: )
hm. för mig skulle det nog dock inte kännas så bra.

grönöga - Ej medlem längre2011-05-14 11:30
Antal inlägg: 5570

Att bryta ett förtoende man fått (oavsett vad h*n gjort mot dig) tror jag skulle ge en grymt dålig "eftersmak" inför en själv. Ett förtroende är på livstid (i mina ögon iaf), det finns som sagt andra sätt att "ge igen" på utan att själv bli idiot och gå med i samma klubb.

Oden102011-05-14 11:30
Antal inlägg: 44

Håller med föregående talare =)

Lill-IT2011-05-14 11:54
Antal inlägg: 31596

Du är bättre än så. Ingen idé att låta ett rötägg dra ner dig i något så lågt som hämnd. Gå till ett gym och slå på en boxkudde ett tag.. föreställ dig att den är personen du är du är arg/ledsen/besviken på.

Sigrids mor2011-05-14 12:16
Antal inlägg: 858

Det skulle vara så så så så så så sinnesjukt kul att hämnas!!

MEN den största hämnden är faktiskt att verkligen blomma ut och leva och dessutom leva lyckligt och väl - det skulle störa honom!

Annars måste jag säga att Mindymoo hade en riktigt rolig lagom hämd.

suzylucy2011-05-14 12:18
Antal inlägg: 234

Håller med om att hämnd förmodligen skulle vara skönt, i alla fall till en början, men sen så skulle (i alla fall jag) förmodligen jag ångra det. Det känns som känslan är lite för primitiv och socialt förkastligt för att jag ska befatta mig med det. Tanken kan dock vara mycket trevlig mohahahaha.

Gautama2011-05-14 12:20
Antal inlägg: 6854

"Att bryta ett förtoende man fått (oavsett vad h*n gjort mot dig) tror jag skulle ge en grymt dålig "eftersmak" inför en själv. Ett förtroende är på livstid (i mina ögon iaf), det finns som sagt andra sätt att "ge igen" på utan att själv bli idiot och gå med i samma klubb."

Håller definitivt med grönöga här.
Jag hade en före detta tjejkompis som ständigt hotade med att berätta saker som jag hade sagt i förtroende så fort vi blev oense. Hon är inte min vän längre, hur skulle hon kunna vara det när man vet att man inte kan ge henne minsta förtroende.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-14 12:25
Antal inlägg: 1338

Jag skulle nog aldrig ens komma på tanken, även om jag förstår att den kan ligga nära till hands för andra. Men om det handlar om en relation som är över (på vilket sätt det än månde vara) så undrar jag hur man får igenom en raffinerad hämnd om känslorna inte längre finns hos den andra parten? Oftast brister ju hjärtat för den ena när den andres känslor inte längre är tillräckliga. Det förtar väl lite av själva grejen? Personen blir kanske ledsen eller förbannad - men sen då? Vad ska det leda till?

Fast jag är nog bara tråkig. Det kan säkert vara skönt på något sätt som inte jag begriper.

Mammaoxå2011-05-14 14:07
Antal inlägg: 494

Viljan att hämnas har funnits där. Men tyvärr visar det nog oftast bara vilken dålig människa man själv är. Så det bästa är nog att försöka stå emot. Att hämnas genom att leva ett bra liv är nog det bästa.

tipitina2011-05-14 14:15
Antal inlägg: 2687

Jag hämnades på mitt ex på ett sätt som inte var så schysst. Kunde gjort det ännu värre men valde den aningen mildare varianten. Till saken hör dock att han behandlade både mig och sin nya riktigt svinaktigt och då berättade jag helt enkelt det för henne...
Nu valde hon att tro på honom i stället för på mig och det gjorde varken från eller till MEN jag mådde faktiskt bra av att få ge igen den gången.

ramsay - Ej medlem längre2011-05-14 19:06
Antal inlägg: 9204

den enda egentliga hämnden för ett krossat hjärta är ju att krossa det tillbaks. det kan ta tid och kräver sin distans. när lågan falnat så att man kan snärja och krossa tillbaka brukar det vara föga intressant, även om det har hänt att jag gjort mig omaket iaf.

apajävel2011-05-14 19:22
Antal inlägg: 572

Jag har hämnats, jag gör det jämt, det blir som en försvarsmekanism. Ofta hämnas jag för elakt, och måste ha ågren väldigt länge för vad jag sagt/gjort. Så vill du ha sinnesfrid så ta det lugnt, men vill du skipa rättvisa så hämnas - men var beredd på konsekvenser.

le-lou2011-05-14 19:31
Antal inlägg: 17500

varför är man en dålig människa om man hämnas?

ramsay - Ej medlem längre2011-05-14 19:40
Antal inlägg: 9204

man är en dålig pkmänniska, thats for sure.

shulten2011-05-14 19:43
Antal inlägg: 1424

Hämnden är ljuv många gånger. Bör tänkas igenom det ett par gånger först så det inte slår emot en i framtiden!

Lycka till! =)

le-lou2011-05-14 19:46
Antal inlägg: 17500

vår vilja att hämnas oförrätter tror jag är ett mycket djupt rotat mänskligt drag, det + vårt eget personliga begrepp om vad rättvisa är. Min hämnd behöver ju inte vara din. Att många ser just hämnd som ett riktigt negativt laddat begrepp beror ju inte på att hämnden i sig är dålig, utan att den förknippas med enbart dåliga saker.. ..

ta tex skolvärlden.. min dotter har varit hunsad en längre period av en större tjej som bla slår henne i ryggen med sin väska när skoldagen är slut, på vägen hem. Lärarna håller med att tjejen som tråkar henne gör fel, och har pratat med tjejen och föräldrarna (as usual) men hon fortsatte - tills min dotter fick nog en dag och vände sig om, skrek högt i skyn och drog SIN skolväska rakt på den här tjejen. Tjejen blev helt chockad och, stannade upp varpå min dotter fortsätte gå hemåt (ensam) och sedan dess är det lugnt. Hon gav tillbaka mao. Det är väl en hämnd och enligt vissa helt fel.
Jag sa åt henne att hon gjort helt rätt och det står jag klart fast vid.

mollee - Ej medlem längre2011-05-14 20:20
Antal inlägg: 6087

Hämnas gör allt värre. Du kommer INTE må bättre av det, trots att det känn så. Hämnd leder bara till ångest och elände. Försök att vara den bättre människan och håll huvud högt trots att det är jobbigt.
Jag vet hur det känns, men det gör över.
Gå in i tråden om 2 månader och var då nöjd över att du tog det bästa beslutet :)

Kram

mollee - Ej medlem längre2011-05-14 20:24
Antal inlägg: 6087

Le-lou, tror du att din dotter mår bättre nu när hon löste problemet med våld? Det kanske kändes bättre vid det ögonblicket men frågan är om man ska uppmuntra barn till att lösa konflikter genom hämnd och våld. Tänk när hon är 25 och känner att någon har gjort henne oförätt trots att så inte är fallet och känna att hon har rätt till att hämnas. Hon kanske hade en anledning till sitt agerande just denna gång, men nästa gång kanske hon gör det för att du tycker att det är okej. Barn är lättpåverkade och tolkar saker mer bokstavligt än vuxna.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?