Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 873

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-05-30 12:24
Antal inlägg: 37631

Majblomman får nästan alla barn gratis glasögon i Sverige,ansökningsblanket t kan man skriva ut från Majblommans hemsida

suzylucy2011-05-30 12:39
Antal inlägg: 234

Jag jobbar dagligen med att hjälpa hemlösa katter få nya hem på ett katthem. Sommarkatter är ett faktum, tyvärr. Det är inte en myt och det finns till och med folk som erkänner det. Men det är också sant att ägare tyvärr inte kastrerar sina katter så de blir dräktiga och föder sina ungar i undanskymdhet. Däremot är det ju inte en dikotomi att man kan hjälpa både djur och människor. Jag jobbar också ideellt med att hjälpa människor. Man kan bry sig om alla!

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-30 12:51
Antal inlägg: 37631

under hela mitt liv har jag aldrig stött på någon som haft sommarkatt eller hört talas om någon som har haft sommarkatt där vi har våran stuga har aldrig någon haft sommarkatt vi farit runt i hela sverige och hyrt stugor och aldrig stött på någon med sommarkatt,jag tror att det föds en och annan kull ute i naturen av bortsprungna katter.jag tror det är många kattälskare som vill att det ska finnas sommarkatter för att ha någonting att gnälla om, precis lika mycket som dom "älskar att skryta om " sina veterinär räkningar ju högre desto bättre

slånbär2011-05-30 13:30
Antal inlägg: 5539

TTiittii-du tror väldigt mycket du men fakta kan du få om du åker runt till några katthem istället för att bara tro en massa. Du tror inte på sommarkatter för du har aldrig sett några men du tror på gud?? Har du sett honom då? Konstigt resonemang.......Och vad har du för problem med att folk tar väl hand om sina katter och går till vetrinären om dom är sjuka eller skadade? Ska dom låta dom självdö och ge pengarna till välgörenhet istället? Du har väldigt märkliga åsikter du ibland.

Om nu anledningen till alla förvildade katter mer ligger i att helt vanliga tamhonor går undan och föder sin kull och inte tar hem den utan föder upp sina ungar ute då är ju detta ännu en anledning att inte ha okastrerade utekatter.

smulgubbe2011-05-30 19:26
Antal inlägg: 237

Det är ingen myt att folk varje sommar skaffar katt till sina barn, för de ska ju ha nått att pyssla om hela långa sommaren. Sen åker de iväg hem till sitt med tron att katter klarar sig alltid. Men det gör de ju inte. Jag fattar inte att man kan göra så. De katter som inte kommer till djurhem runt om i landet, går en mycket plågsam död till mötes när vintern kommer om inte förr.

smulgubbe2011-05-30 19:28

ttiittii, är du sann..

Liltif_Nomad2011-05-30 21:08
Antal inlägg: 369

Det behöver ju inte vara många procentuellt som är så dumma så de har sommarkatt för att det ska bli ett stort antal. Så man kanske aldriig känner någon. Jag har aldrig sett någon som har sommarkatt. Men säg att det är 2000 nya sommarkatter varje år (påhittad siffra) så är det ju en väldig press på katthemmen. Men samtidigt så lite procentuellt per människa i Sverige att man inte träffar förövarna.

Klart man inte skaffar sommarkatt! Om man nu vill ha en katt på landet så är det nog enkelt fixat, kattägare vill också resa bort, och känner man någon med katt kan man ju passa den personens katt medan den har semester och är bortrest. Två flugor i en smäll. Vem känner inte en kattägare?

Sedan kan man hyra sommardjur. Är ju inte vanligt med katt men kanin kan man ju hyra. Har själv ute en av mina niner på annons, men ingen som nappat än. Så konceptet att ha sommardjur tycker jag inte är fel bara djuret kommer "hem" igen sedan. Barnen som kanske inta kan ha djur istan går verkligen miste om något och jag tycker det hör till uppfostran att kunna ta hand om djur såvida man inte är allergisk. Precis som det hör till att kunna gå i skogen och veta allemansrättens fördelar och ansvar. Och att kött kommer från döda djur. Osv....

Fast sedan när de lämnar tillbaka sommardjuret är det nog många barn som fäst sig och blir ledsna. Men hellre det än att de sedan fattar att man lämnat katten eller vad det nu är, till sitt öde. För även om barnet inte fattar just då, så minns de och insikten kommer sedan. Och man undrar hur ens föräldrar kunde göra så.....

caughtbock2011-05-30 21:24
Antal inlägg: 7699

Jag håller just nu på att leta efter den perfekta lilla kissekatten och kollar annonser nästan varje dag och det är inte ovanligt att uppfödarna skriver något i stil med "OBS! ej sommarkatt!" i annonsen. Då undrar jag om folk verkligen är så dumma att de köper en katt, har den ett par månader och sen skiter i den. Tydligen...

malman2011-05-30 22:46
Antal inlägg: 1457

min pappa har en kompis som föder upp kaniner som sedan slaktas när sommaren är slut ( de blir mat ) så den killen är jätte tacksam när pappa tar över 10st kaniner över sommaren, mina syskon tycker det är kul de hinner inte tröttna på sina djur och de lär sig att vissa djur blir mat.

sen är de bra på att göda kaninerna med mat så de blir riktigt fina.

men jag vet inte vad jag ska säga om P3s program som de sände för några år sen, var det någon av er som hörde det och reagerade??

Liltif_Nomad2011-05-30 23:02

mums niner...

har några på gång med....

Måns_E2011-05-30 23:07
Antal inlägg: 12028

P3's satirprogram sommarkatt hade ungefär lika mycket med katter att göra som P3's humorprogram Rally hade med bilsport att göra.

Nån måtta på dumheterna får det väl ändå också vara på det här forumet? Eller har jag undgått ironin?

UllaBson2011-05-30 23:09
Antal inlägg: 17

Äääh....ttiittii....????? ???? "what!!!!???"

malman2011-05-30 23:14

jag har inget emot att man lär barn att vissa djur går till slakt det är bara bra att de lär sig.

men man ska inte lära barn att katter klarar sig alltid den väntar på att vi kommer nästa sommar. det är riktigt FEL,

sen kom vi in på sommarbarn, jag var själv ett av dom jag hatade sommarlovet, man var tvungen att vara hemma och jag viste vad det innebar. (daglig misshandel utan anledning) så jag tycker självklart att man ska bry sig om barnen med, det är jätteviktigt.

men att ge fan i att skaffa sommarkatt eller upplysa folk i sin närhet är inte lika svårt och krävande som det är när det gäller barn som far illa.

malman2011-05-30 23:17

Måns_E vad gillade du låten som en av programledarna skrev och framförde i radion då?? där hon sjöng om att det var okej med sommarkatter, de pratade inte bara om sommarkatter de hade mycket annat med men jag tycker inte man ska blanda in detta problem med humor,

Måns_E2011-05-30 23:24

Jag tycker inte att man skall censurera medierna. Dessutom så skulle jag inte ta P3's humorredaktion på alltför stort allvar. Klart att sången är gjord för att provocera. Jag förundras mest över att det lyckas.

malman2011-05-30 23:31

det finns så mycket annat att skoja om, de är så skickliga så de hade kunnat vända på det till kattens fördel eller till barnens fördel.

Måns_E2011-05-30 23:35

Äh, det är väl få saker som är så tacksamma som katter om man vill göra folk upprörda. Som sagt mest fantastiskt att det fungerar.

Jag tycket även att papegojscenen i monty Python är rolig, även om jag inte förordar fågelmisshandel.

Liltif_Nomad2011-05-31 00:54

Klart man inte ska lura i barnen osanningar som att katter klarar sig bra på egen hand... över vintern dessutom... Stackars katter...

Proserpina - Ej medlem längre2011-05-31 07:11
Antal inlägg: 285

Jag är en sommarkatt

smulgubbe2011-05-31 09:15

Om det är avkommor till få sommarkatter som sen hamnar på djurhemmet, om de har tur, när de överges. Då är det ju upp till sommarkattsägarna att kastrera sina katter. Men det viktigaste är ju ändå att de tar sitt ansvar och inte överger dom. Man kan ju undra om de är så dumma att de tror att katterna klarar sig på möss och annat de kan hitta. Förr när det fanns katter på var och varannan bondgård så togs ju även de katterna om hand av någon. De fick mjölk och bodde i ladugården. Det verkar finnas en föreställning om att det var katter som fick klara sig bäst de kunde, och att det är ursäkten till att handla som sommarkattsägarna gör idag. Om man kunde tala med barn i förskolan och lågstadiet om detta så kanske problemet skulle bli mindre med tiden, då barn är mer påverkbara än vuxna.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?