Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 18 844 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Filurflizan | 2011-06-03 22:17 | |
![]() | Fikonspråk: Nej det är inte mycket att tjafsa om egentligen, men när jag får höra av en familj hur galet fel jag har haha så blir man lite less, och faktiskt var sambon med på denna tråd , och nu vill han inte läsa mer :P | |
| blue_moon | 2011-06-03 22:23 | |
![]() | Väl att Betaforum finns som referensram. =) | |
| Borscht - Ej medlem längre | 2011-06-03 22:34 | |
![]() | Kan det vara tornedalsfinnar? De brukar inte skilja på en/ett beroende på att man i finskan inte gör så. | |
| Fikonspråk | 2011-06-03 22:40 | |
![]() | Filurflizan: Jag menade inte att vara sur, eller i alla fall inte på dig. :) Jag tänkte mest att det är vanskligt att säga vad som är rätt och fel i språk. Jag har i alla fall fått lära mig det inte finns något direkt fel i språk, det blir rätt om en "ansenlig mängd" människor använder ordet/konstruktionen. Det är vi som styr språket, och inte tvärtom. Jag menade också att istället för att sucka över norrlänningar och avfärda dem som idioter kan man acceptera att i den trakten talar man på det viset, och vem har rätt att säga att dens språk är mer rätt än andras? Det jag mest ville säga var att det är rätt ointressant huruvida något är rätt eller fel, eftersom språket är föränderligt, och det som är rätt här är fel där, och det som är rätt igår kan vara fel imorgon. Speciellt i talspråk vilket nu var fallet. I skrift finns det en annan poäng med att hålla sig till regler. Språket är annars inget heligt facit som måste beskyddas. | |
| Filurflizan | 2011-06-03 22:45 | |
![]() | Fikon fast det var inte att det var talspråk, de hävdade att det var grammatiskt korrekt . Alla får ha vilket talspråk som helst bara man kan hålla sig till fakta sen . Kul att vara så felaktig när du ska skriva i jobbet tex , jag skulle skämmas . Och att jag la till att de är norrlänningar var för att jag tycker det verkar vara typiskt norrländskt talspråk :) Förövrigt uppfattade jag dig inte sur heller, och har inte tagit illa upp :P | |
| tfgm | 2011-06-03 23:06 | |
![]() | EN fördomsfull tråd. Vad är tornedalsfinnar? | |
| Tess 08 | 2011-06-03 23:45 | |
![]() | <---- norrlänning! Tillåt mig protestera! Här, där jag bor, säger nog alla EN hundbur förutom min norska vän som säger HundbureT (om hon säger ETT eller EN har jag inte tänkt på) | |
| Tyllestar | 2011-06-04 00:01 | |
![]() | ett och en kan vara dialektalt. från det pyttelilla stället där en kompis sambo kommer från säger dom ett, fast min kompis by säger en. Dialekter slutar aldrig att facinera mig. Heja Fredrik Lindström. | |
| Jobbar | 2011-06-04 00:03 | |
![]() | Det verkar som det är norrbottningar. Dra inte all norrlänningar över en kam, ni okunniga svea- och götalänningar. Vi ångermanlänningar säger "en bur" | |
| jstattin | 2011-06-04 00:06 | |
![]() | Heter det en sudd eller ett sudd då? | |
| misscarface | 2011-06-04 00:10 | |
![]() | Om man är osäker kan man väl titta i svenska grammatikböcker eller typ SAOL så behöver det inte ordas mer om vad som är korrekt eller inte :) Alla dialekter har ju sina egna konstiga hittepå:n :D | |
| annwid | 2011-06-04 00:33 | |
![]() | EN hundbur, enligt mig som är Norrbottning och bor i Luleå. Svårt att tala om en dialekt i norrland som är större delen av det här landet. Men det är ju typiskt sörlänningar... | |
| jstattin | 2011-06-04 00:54 | |
![]() | Yamma "Norrlänningar säger väl "ett apelsin" också. Det är bara att nicka och le och säga "i er lilla värld heter det säkert så."" Vadå.. norrland litet? Dom största länen ligger ju i norr, stockholms län är ju som en fis här uppe. misscarface "Alla dialekter har ju sina egna konstiga hittepå:n :D" Word!! | |
| Liltif_Nomad | 2011-06-04 01:21 | |
![]() | En hundbur. Men norrländska är jag van vid nu. Har till och med anklagats för att också vara från norrland.... Min kompis säger lääääker när hon menar läcker, typ att röret läcker... Och skåpen kallar hon skåparna. En kompis från västkusten sa ett kyl iställer för en kyl om kylskåpet, tog efter det ett tag för jag tyckte det lät coolt... (Ungdomssynd) | |
| Vaikuntha - Ej medlem längre | 2011-06-04 08:49 | |
![]() | Ett sudd(gummi) brukade jag bruka. | |
| jstattin | 2011-06-04 09:23 | |
![]() | Vaikuntha: "Ett sudd(gummi) brukade jag bruka." Det kom vi också fram till. Men en suddgummi, nja det låter ju inte helt fel. Föresten.. angående en eller ett hundbur, du är inte den första som frågat om detta. Här har vi ett annat forum där samma fråga ställts. www.aktivhund.se/hun...df a8e43986 | |
| Gunilla _ | 2011-06-04 10:13 | |
![]() | En hundbur, den hundburen. Ett hundbur, det hundburet. Jag tycker då att första alternativet är det enda rätta iaf. Likaså ett sudd(gummi). | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-04 10:15 | |
![]() | haha robert | |
| SunsetBiker - Ej medlem längre | 2011-06-04 10:30 | |
![]() | En tjärn eller ett tjärn? Jag trodde först att det hette "ett tjärn", men tydligen ska det korrekta vara "en tjärn". Finns det någon här som vet säkert? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-04 10:32 | |
![]() | en tjärn ja | |