Spelrum
Giraffen54
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade73
Mobilspel
Pågående18 942

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2011-06-21 01:09
Antal inlägg: 20042

Några tycker att det var en fantastisk prestation av Obama att ta kål på Usama bin Laden. Men inte alla, han får myket hård kritik från vissa håll. Väldigt många tycker inte att hans prestation att försöka få till en sjukvårdsreform är något att hylla, tvärtom. Det är en prestation han inte kan lyckas med på grund av avundsjuka, eller är det missunnsamhet eller något annat?

Minta2011-06-21 01:13

Och baksidan i USA är väl att man inte är mycket värd om man misslyckas. Bara vinnare räknas därför vill alla vara det och artigheten kanske säger att man ska se allas prestation som lysande.

mistmaster2011-06-21 01:43
Antal inlägg: 4626

som man känner sig själv känner man andra, på tal om att anta saker om avundsjuka. må den så vara svensk eller färöisk.

TheJens - Ej medlem längre2011-06-21 02:14
Antal inlägg: 5

Det som skiljer den svenska avundsjukan från andra länders, anses väl vara omfånget, nivån på utbreddheten.
Och kanske att vi har Jantelagen, ett ord som så vitt jag vet inte ens går att översätta till andra språk.

nygiants2011-06-21 02:39
Antal inlägg: 762

I Sverige får man inte vara duktig eller framgångsrik. Tex får bandet Kent en massa skit, sen träffar man samma människor på deras konsert...

crooked rain - Ej medlem längre2011-06-21 09:11
Antal inlägg: 6334

"Jämför till exempel med USA där en fantastisk prestation eller dylikt aldrig blir föremål för kritik och titta sedan på hur svenskar ofta beter sig. Nej, naturligtvis har jag inte räknat."

Men om du nu ska använda USA som motbild till Sverige när det gäller avundsjuka är det ju bra om du kan visa på exempel på situationer som stödjer din tes. Annars är det bara dumt pladder.

janne1212122011-06-21 09:21
Antal inlägg: 4722

The Jens Jantelagen kommer inte från Sverige. Aksel Sandemose som beskrev fenomenet beskriver sin barndoms stad i Danmark som han kallar för Jante. Och boken "En flykting korsar sitt spår" är översatt till de flesta kända språk i världen så nog finns uttrycket i andra språk. Att vi anser den svenska avundsjukan vara större än andra är enbart för att många svenskar lever med extremt dålig självbild och tycker allt som kommer utifrån är bättre än det svenska.

le-lou2011-06-21 09:39
Antal inlägg: 17500

jag tror att den svenska avundsjukan är ganska verklig precis som avundsjuka överallt i världen är det, men jag tycker det är mer påtagligt här..eller det är vad jag har upplevt själv iaf och jag har bott på flera håll i världen. sverige är ett mycket mer homogent samhälle än de flesta andra ställen- det är färre som sticker ut i detta land och ingen behöver egentligen kämpa för nåt här, vi har och får det vi behöver. Det tror jag är en förklaring till att vi ser på den som vill ha mer, på ett minst sagt dåligt sätt. Man kallas då för girig och odemokratisk ...lyfter man en duktig elev så innebär det att man samtidigt trampar på den mindre begåvade eleven tydligen, det är iaf den känslan jag har här.

Vi är så väldigt indoktrinerade av sossesamhället, där det är fult att skilja sig från mängden och enkelt uttryckt: bara fult att vilja vara bättre än andra. Medelmåttan uppmuntras alltid men vi ställer oss negativa till människor som lyckas och för att inte tala om människor med gott om pengar, huga. (nä är varken rik eller speciellt framgångsrik själv)
Ja generaliseringar. Och ja, mycket svensk tråd överlag där vi pratar om oss själva och hur vi är :).

promenad - Ej medlem längre2011-06-21 09:41
Antal inlägg: 3995

dyngsnack
folk kämpar ska du se

le-lou2011-06-21 09:42

för vad, promenad?

le-lou2011-06-21 09:43

jag har aldrig sett folk kämpa här som de gör ute i världen iaf, det är ett som är säkert. Här blir man omhändertagen och det borde vi uppskatta mycket mer.

janne1212122011-06-21 09:45

Tror du har en poäng där le-lou.

janne1212122011-06-21 09:46

Kom att tänka på en mycket läsvärd bok om svenskarnas trygghetnarkomani. Där ligger nog mycket av dagens svenska folksjäl, tyvärr

magnusito2011-06-21 10:04
Antal inlägg: 4985

Ley-lou
Man kan ju vända på det då i konsekvensens namn. Här tar vi också omhand, inte bara blir omhändertagna.
Kanske föder det människor som tar om hand om varandra när så behövs i samhället om man själv är trygg i att man blir omhändertagen när så behövs. För att ge måste man ha fått. Inte bara vilja roffa åt sig själv. Tyvärr göds den mentaliteten i samhället alltmer nu.

le-lou2011-06-21 10:18

magnusito, människans vilja att hjälpa existerar inte enbart i vårt land för det första, och jag är inte alls emot att vi gör det - till den som behöver det. Om jag lägger fram det så i stället, för mycket omvårdnad snarare stjälper än hjälper i det långa loppet, så är min syn på det. Du vet säkert hur lätt vi människor lägger till oss med vanor och vi är ju faktiskt rätt vana att bli just omhändertagna i det här landet, oavsett om vi verkligen behöver det eller inte. Vår storebror vakar över oss oavsett om vi vill det el inte, och det skapar ju onekligen en viss mentalitet hos folket.
Jag är inte heller för curling av barn, samma logik där. Men tråden handlar om avundsjuka och jag tycker det är rätt uppenbart att politik spelar en viss roll.

Lazach - Ej medlem längre2011-06-21 13:09
Antal inlägg: 31

Jag har också bott i flera länder och kan lugnt konstatera att både jantelag och utbredd missunnsamhet finns överallt där jag har varit. Tror snarare att det handlar om demografi, inte geografi.
För övrigt visste jag inte att "den svenska avundsjukan" var ett vedertaget begrepp. Hoppas att det snart ovedertas.

nulltj - Ej medlem längre2011-06-21 15:15
Antal inlägg: 14052

Jag ger mig inte in i debatten om huruvida vi är mer eller mindre missunnsamma i Sverige, men 'den svenska avundsjukan' har funnits som begrepp länge; belagd i skrift från åtminstone så tidigt som 1400-talet (Erikskrönikan). Och nog existerar jante lite extra mycket i Sverige, har aldrig (jämfört med andra länder jag bott/studerat/jobbat i) varit med om att det är fult att vara framgångsrik på samma sätt som här hemma.

Minta2011-06-21 15:21

Det är inte fult att vara framgångsrik, i synnerhet inte när det ackompanjeras av omtanke om andra och att man kan se bortom sin egen horisont. Vara lite mindre individualistisk och egoistisk. Vad är att vara framgångsrik förresten? Är det att tjäna mycket pengar eller att göra något som betyder något för andra och gör andra människors liv bättre?

Björn K-hamn2011-06-21 15:35
Antal inlägg: 1135

Trådtiteln får mig att längta efter att lyssna på Patrik Isakssons ”När verkligheten tränger sig på”. Det typiskt svenska för mig är att vi nästan alltid tillhör och agerar i grupp. När något inte funkar för en individ så är det gruppen som agerar.

Under 1940-70 talet flyttades mycket av den lilla gruppens ansvar över till staten och vips kunde vi kräva att någon annan skulle lösa våra problem utan att själva vara en del av lösningen. Visst finns det individer som kämpar, men det är helt accepterat att skylla på andra och att förvänta sig att andra skall lösa mina problem.

Björn K-hamn2011-06-21 15:47
Antal inlägg: 1135

Var det ens möjligt att överleva året runt i vårt klimat utan att tillhöra en grupp innan typ 1000-talet? Ju mindre samhällen och grupper, desto mindre acceptans var det antagligen mot egoister som inte anpassade sig och mot dem som stack ut.

Om överlevnadssannolikheten var lite lägre för utstickare hade vi antagligen en ganska schysst darwinistisk utrensning under Sveriges första 6-10.000 år som befolkat. Därefter kommer diverse pester och liknande som främst drabbar de som rör sig mellan grupperna och slutligen utvandringen till nordamerika, där nya frön av utstickare tog chansen att lämna. Klart som fan att vi är skeptiska till såna som tror att dom kan klara sig själva!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?