Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2011-07-09 21:25
Antal inlägg: 5539

missJ-jag har inte skrivit följande som du påstår""skillnaden är att fotbollshuliganer verkligen går in för att bråka, medan konsertbesökare inte gör det." Det jag skrev var att just fotbollshuliganer går dit för att just slåss-det är det som är själva grejen med huliganerna-dom är inte där för fotbollen i första hand utan för att bråka och helst då med motståndarsupportrar. Jag har aldrig hört talas om festivalhuliganer som en särskild grupp har du? Däremot är det tex i England ett stort och erkänt problem och det finns särskilda grupper inom polisen som arbetar speciellt med inriktning på huliganerna och kartlägger dom-dom jämställs med kriminella och ingenting annat.
Att det blev så mycket bråk och problem på just P& L i år vet jag inte vad det berodde på men på alla festivaler jag har varit på och utanför och som mina ungar varit på har det inte varit några problem eller bråk. Jag stog mitt i smeten första kvällen på Metaltown i år då det tyvärr var stora problem med transporterna från festivalområdet(pga att dom hade fått alldeles för få bussar) och väntade in min ena unge för att skjutsa hem honom och aftonbladet beskrev dagen efter att det hade varit upplopps stämning men det kan jag intyga att det definitivt inte var. Det var en hel del poliser på plats för att dirigera trafik och så men det var inga bråk.
Det jag säger är att det som gör att det blir skriverier efter fotbollsmatcherna är när det har varit just huliganer som är där enbart för att bråka och nåt motsvarande finns inte på festivalerna-däremot kan det ju finnas en o annan fyllskalle som flippar ut men det är inte i organiserad form.Det är alltså inte digoch din familj som det skrivs om när det har varit bråk efter en match utan dom organiserade bråkstakarna.

Miss_jk2011-07-09 21:45
Antal inlägg: 8941

Grattis, du sätter också huvudet på spiken. "aftonbladet beskrev dagen efter att det hade varit upplopps stämning men det kan jag intyga att det definitivt inte var." Och precis detsamma gäller fotbollsmatcher.

spider_f2011-07-09 21:51
Antal inlägg: 306

Slånbärs beskrivning av huliganism stämmer nog bättre in på 80- och 90-talets England. Numera har man i princip blivit av med huliganerna åtminstone på arenorna i England, detta efter att verkligen tagit tag i problemet på flera olika sätt. I Sverige är fotbollsbråk ett större problem, t.ex har två matcher i allsvenskan fått brytas i år. När hände det senast i Premier league?

La bruja2011-07-09 22:00
Antal inlägg: 505

Man kan ju ta en titt på fotbollen i sig också och då i synnerhet barn och ungdomsfotbollen. Det har under våren varit en del skriverier angående incidenter vid just matcher mellan lag i åtta tio årsåldern där föräldrarna har börjat bråka och slåss och vid något tillfälle även hotat och jagat en ung domare. Detta kan jag säga är inte någonting ovanligt. Jag och min sambo har under mer än tio år varit aktiva inom stockholms ungdomsfotboll och tränat och varit ledare för ett gäng killar i en mindre stockholmsklubb. Min äldre son spelade också i klubben under flera år och min yngste son var domare en period. Han klarade sig visserligen bra men jag har sett unga domare gå gråtande från planen efter att ha blivit utskällda av både föräldrar och tränare och då pratar jag om matcher i P 8-10 och inte en VM final!! Tre fjärdedelar av alla nyutbildade domare slutar efter första säsongen mest pga att dom får ta så himla mycket skit från just föräldrar och andra vuxna kring planen. Jag har även hört och sett en hel del smygrasism på och utanför planen och då även en del som både spelare och tränare har sagt när inte domaren är i närheten. Visst använder man sig av den sk nolltoleransen inom stockholmsfotbollen men den är ett slag i luften för dom som är värst är föräldrarna och andra vuxna. Jag har under mina år hört och sett så mycket att jag skulle behöva ett par sidor alldeles själv om jag skulle skriva ner en del av det. Det finns så mycket ilska, aggressioner, drömmar, hopp och frustration kring ungdomsfotbollen för att inte tala om det fysiska våldet som förekommer på och utanför planerna. Den sk svarta listan som Stockholms fotbollsförbund har är alltid full av avstängda och då är det bara dom allvarligaste fallen som har gått till avstängningar. Utöver det så har vi alla "vanliga " röda kort som inte leder till nån anmälan till förbundet. Nu är inte all fotboll sådan som jag beskriver men det förekommer precis hela tiden och är tyvärr ingenting ovanligt. Problemet med att behålla domarna är en ständig återkommande fråga. Om vuxenfotbollen speglar ungdomsfotbollen så kan jag säga att jag är inte alls förvånad över att det ser ut som det gör vid allsvenska matcher om man betänker hur föräldrar och andra beter sig vid ungdomsmatcher.

slånbär2011-07-09 22:06
Antal inlägg: 5539

Miss Jk- men då fattar inte jag riktigt vad du vill med den här tråden. Då är det ju medias bild av det hela som är problemet och inte det som verkligen händer.Du tycker helt enkelt det är orättvist att medias bild av fotbollen är så mycket värre än vid festivaler? Men då är det ju inte fotbollen och festivalerna i sig vi ska diskutera utan medias sätt att beskriva dessa tillställningar. Jag säger att vi aldrig har märkt av några problem och bråk på festivaler och du skriver samma om dom matcher du varit på-ok- men menar du då att vid dom matcher som har avbrutits har det inte hänt något allvarligt. Bilderna vi har sett på tv är arrangerade? Eller hur tänker du?

Miss_jk2011-07-09 22:15

Läs igen. Det jag säger är att just fotbollssupportar får orimligt mycket skit, både i form av tidningarnas rubriker, tv-program och framför allt en helt annan straffsats än det övriga samhället. Varför?

Det La bruja beskriver är förvisso sant, men i vilken sandlåda händer det inte? I vilken lekpark händer det inte? I vilket sammanhang som helst händer det inte? Men även där: Det enda som nämns (i princip) är just det som händer runt fotbollen.

Måns_E2011-07-09 22:22
Antal inlägg: 12028

Nja, det är väl ingen som vill straffa fotbollssupportrar som sköter sig?

Själv skulle jag inte ha något problem med svartlistade festivalbesökare, som är svartlistade p g a misshandel, upplopp eller våldtäkt. Inte mig emot.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, det är väl ingen som påstår att alla fotbollssupportrar bråkar och slåss? Tvärtom så poängteras det ju mer eller mindre alltid att det är ett gäng rötägg som saboterar för den stora skaran. Dock så kan man ju knappast stoppa huvudet i sanden och påstå att det inte stämmer.

Miss_jk2011-07-09 22:30

Men varför spelas då matcher utan publik? Varför får klubbarna böta när det är ett fåtal i publiken som beter sig illa? Inte har jag vart med om att en festival eller en politisk sammankomst hålls utan åskådare, och inte heller att dessa arrangörer bötfällts för det som hänt under festivalen. Ingen krog har väl tvingats stänga p.g.a. en misshandel? JAG, som är helt fredlig, blir ju straffad när jag utestängs från en match, och i vilka andra sammanhang tillämpas kollektivbestraffning?

Måns_E2011-07-09 22:35

Förmodligen för att fotbollsförbundet anser att fotbollsklubbarna skall se över säkerheten, och det sker genom någon form av straff när de misslyckas.

Skulle tro att det skall ses som ett incitament för att försöka få bort huliganerna, inte fotbollssupportrarna, från arenorna.

Festivalerna tycks ha ett annat problem, att poliserna å ena sidan debiterar festivalerna för sin närvaro, och å andra sidan själva bestämmer hur närvarande de skall vara. Även det kan jag tycka är tveksamt.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-07-09 22:39
Antal inlägg: 631

Inte kan du väl mena att en våldtäkt i samband med en fotbollsmatch straffas hårdare än en i samband med en festival?
Men det är ungefär det du säger Miss_jk......

Miss_jk2011-07-09 22:50

Nej, det är inte det jag säger. Jag säger att trots flertalet våldtäkter på en och samma festival jämfört med några inkastade föremål och en bengal på en match så är både straffsatserna och rubrikerna helt klart till fotbollssupportrarnas nackdel.

-Fem våldtäkter på Arvikafestivalen = Fem våldtäktsmän straffade. (OM de blir gripna och dömda)

-Fem inkastade föremål och några bengaler tända på en fotbollsmatch = ca 10000-20000 personer straffade (om det utmynnar i match utan publik) PLUS böter till berörd klubb PLUS att de s.k. "våldsverkarna" blir avstängda ex antal år MED anmälningsplikt.

La bruja2011-07-09 23:11

Det jag faktiskt är lite ute efter är att det faktiskt finns ett väldigt aggressivt inslag runt fotbollen och jag har faktiskt inte sett detta kring tex simtävlingar , handbollsmatcher, friidrott m.m. Däremot så förekommer det liknande vid Hockey. Vad det är som gör detta vet jag faktiskt inte men det verkar vara ett inslag som faktiskt påverkar i det stora som i det lilla. Våldet och aggressiviteten vid ungdomsmatcher följer med på läktarna vid allsvenska matcherna. Hur du miss jk reagerar på det jag skriver visar ju bara på att man lätt rycker på axlarna åt problemet i det lilla- "i vilken sandlåda förekommer inte det".
Om man så lätt kan rycka på axlarna åt det så förstår jag att man inte tycker att några bengaler är så himla farligt. Det lilla våldet växer gärna till helt andra proportioner i det stora.
Jag tror inte att den som passar på att begå en våldtäkt på en festival gör det för att det är festival utan för att den personen är en person med allvarliga problem och skulle lika gärna ha gjort det utanför fotbollsstadion om chansen givits. Dom som bråkar på en fotbollsmatch gör det för att det är just en fotbollsmatch och inte något annat-det är ju det som är själva problemet. Som någon skrev-det finns ingenting som heter festivalhuliganer.

Måns_E2011-07-09 23:20

Miss JK, begicks dessa våldtäkter framför scenen, så att konserten stördes och Svenska Festivalförbundet fick ingripa.

Nej just det, det finns ju inget svenskt festivalförbund.

Du försöker diskutera något som egentligen först och främst rör svensk fotbolls intresseorganisation och föra över resonemanget på andra delar av samhället vilket blir minst sagt lite konstlat.

Det är ju inte så att det direkt är något lagförslag i läns-, tings- eller hovrätten som har lett till att matcher spelas inför tomma läktare. Det är fotbollsklubbarnas egna intresseorganisation som har beslutat det.

Tjattefackap2011-07-09 23:27
Antal inlägg: 832

Klart att det det skriks mer över huliganvåld än sånt som händer på festivaler eftersom det är organiserad kriminalitet.
Stora gäng som match efter match samlas för att puckla på varandra,elda upp saker och kasta sten mot snutarna som kommer och stör deras fantastiska fest.

Att det händer skit på festivaler också förnekar nog ingen men det ligger ju ingen direkt planering bakom det, så därför blir det inte lika många löp.

Jag har gått på många fotbollsmatcher och sett dräggen in action.
Jag har även åkt iväg på ett gäng festivaler men aldrig sett nån värre överträdelse än folk som pissar där de inte borde samt lite offentlig uppvisning av för mycket hud.

Festivalbusar syns helt enkelt inte lika mycket/ofta.

Miss_jk2011-07-10 10:27

La bruja: Där har du helt fel. De personer som ingår i s.k. firmor och som slåss i samband med matcher, gör det INTE för att det är just fotboll, utan för att även de har allvarliga problem. Fotbollen är bara en ursäkt. Hade de inte gått på fotboll så hade de slagits någon annanstans.
Jag rycker verkligen inte på axlarna, men återigen: Varför straffas fotbollssupportrar hårdare än andra? Hade det blivit slagsmål i en lekpark, så inte fan hade samtliga i lekparken blivit portade nästa lördag? (Löjlig jämförelse, men...)

Riksdagen har röstat ja till lagförslaget om anmälningsplikt för fotbollshuliganer, så snart är det kanske inte längre bara klubbarnas intresseorganisation som beslutar sådant, utan vi fotbollssupportrar får gå under en helt egen lag.

Nej, det finns inget festivalförbund, men väl en arrangör. Dags att lämna in ett lagförslag gällande detta också?

La bruja2011-07-10 13:21

miss jk-jag var lite otydlig där (sent på kvällen) Jag håller med om att dom som bråkar på fotbollsmatcher gör det inte för fotbollens skull men just hockey och fotboll verkar vara det som dessa personer dras till och där ligger väl själva problemet. Vad är det som gör att det blir så just med fotboll o hockey och inte andra sporter? Jag gissar på att det startar någonstans när dessa individer växer upp och kanske själva spelar och lär sig kulturen kring just hockey och fotboll som tyvärr är väldigt aggressiv och stökig. Nu har jag ingen jättestor erfarenhet av andra sporter men jag har aldrig hört talas om att det blivit bråk bland föräldrar och publik på tex en simtävling.
Det är det jag menar är skillnaden- dessa personer dras till fotboll och hockey och inte till andra tillställningar på det organiserade viset. På festivaler finns det en och annan som blir full och kanske bråkar men det kommer inte stora gäng dit enbart med avsikten att slåss. Det är naturligtvis inte rättvist att vanliga supportrar får betala priset för detta men vad tycker du ska göras då? På riktigt- man kan inte bara gnälla över att det är orättvist om man inte har någon ide kring hur man kan göra istället. För det jag undrar är vad vill du egentligen med tråden? Vi har konstaterat att det är orättvist men sen då? Ska vi gå hårdare åt festivalerna också -där det uppenbarligen inte händer i närheten av lika mycket trots att det är kanske uppåt 50-60 tusen på samma ställe?
Det är skillnad på enstaka personer som begår våldshandlingar och hela organiserade grupper. Det förekommer väl att enstaka personer bråkar även på en fotbollsmatch men det är ju inte de händelserna som leder till skriverier och stoppade matcher eller hur? Vi talar om helt olika sorters våld här.

La bruja2011-07-10 13:21

miss jk-jag var lite otydlig där (sent på kvällen) Jag håller med om att dom som bråkar på fotbollsmatcher gör det inte för fotbollens skull men just hockey och fotboll verkar vara det som dessa personer dras till och där ligger väl själva problemet. Vad är det som gör att det blir så just med fotboll o hockey och inte andra sporter? Jag gissar på att det startar någonstans när dessa individer växer upp och kanske själva spelar och lär sig kulturen kring just hockey och fotboll som tyvärr är väldigt aggressiv och stökig. Nu har jag ingen jättestor erfarenhet av andra sporter men jag har aldrig hört talas om att det blivit bråk bland föräldrar och publik på tex en simtävling.
Det är det jag menar är skillnaden- dessa personer dras till fotboll och hockey och inte till andra tillställningar på det organiserade viset. På festivaler finns det en och annan som blir full och kanske bråkar men det kommer inte stora gäng dit enbart med avsikten att slåss. Det är naturligtvis inte rättvist att vanliga supportrar får betala priset för detta men vad tycker du ska göras då? På riktigt- man kan inte bara gnälla över att det är orättvist om man inte har någon ide kring hur man kan göra istället. För det jag undrar är vad vill du egentligen med tråden? Vi har konstaterat att det är orättvist men sen då? Ska vi gå hårdare åt festivalerna också -där det uppenbarligen inte händer i närheten av lika mycket trots att det är kanske uppåt 50-60 tusen på samma ställe?
Det är skillnad på enstaka personer som begår våldshandlingar och hela organiserade grupper. Det förekommer väl att enstaka personer bråkar även på en fotbollsmatch men det är ju inte de händelserna som leder till skriverier och stoppade matcher eller hur? Vi talar om helt olika sorters våld här.

La bruja2011-07-10 13:22

hoppsan-där blev det dubbelt upp minsann-konstigt.......

Måns_E2011-07-10 14:14

Nu är det ju så att anmälningsplikten har kommit från klubbarna och Svenska fotbollsförbundet från början, om jag inte minns fel.

Om vi skulle ha grupper som åkte runt på festivaler och störde för alla andra så skulle säkert festivalarrangörerna föreslå något liknande, nu ser det ju dock inte ut så.

Nej, jag tycker att du jämför äpplen och päron. Dessutom så är det inget som berör någon annan än fotbollsklubbarna och att du inte gillar deras sätt att sköta det, ja vad skall man säga. Tråkigt för dig.

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-10 14:16
Antal inlägg: 37631

jag tror att det ses som stort sabotage att kasta ned någonting på planen

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?