Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 41 |
| Inloggade | 84 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2011-07-17 16:23 | |
![]() | Bara för att klargöra, jag kan tänka mig att det är farligt att käka två tandkrämstub per dag med fluor, detsamma att hinka i sig högra koncentrationer med fluorvatten. Men att därifrån dra slutsatsen att fluortandkräm är onödigt eller farligt är lite väl magstarkt för min smak. | |
| odin - Administratör | 2011-07-17 16:24 | |
![]() | Om jag dricker för mycket vatten så dör jag också. Man måste väga de positiva egenskaperna med de negativa. | |
| mikenomad - Ej medlem längre | 2011-07-17 16:27 | |
![]() | Håller med odin. Det blir lite äpple och päron i många inlägg. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-07-17 16:27 | |
![]() | The dose makes the poison, som Paracelsus sa. Fluor funkar. Det finns ingen ond internationell konspiration som vill lura er och förstöra era tänder. Gå vidare. | |
| odin - Administratör | 2011-07-17 16:32 | |
![]() | 1. Fluor i för stora mängder där man sväljer det är inte bra. 2. Om jag dessutom dricker X antal liter vatten under borstningen så dör jag av vattenförgiftning. 3. Att borsta tänderna för ofta vare sig man har fluor eller inte är inte bra heller. Då ruggar man upp tandemaljen. Vad lär man sig då av detta? Gör allt med måtta, borsta tänderna högst 2-3 ggr per dag och käka inte tandkrämen och drick framför allt inte obscena mängder vatten. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-07-17 16:39 | |
![]() | Det handlar väl inte om att alla ska länka till sidor som ALLA här godkänner. Det handlar om att väcka en tanke hos dem som fortfarande inte vet hur farligt fluor är och varför de som producerar tandkräm med fluor fortfarande gör det. Det handlar om att ni själva har fått ett annat sätt att se på saken och då är det väl fritt fram att själv söka, välja ut de artiklarna ni kan köpa och vara kritiska mot det ni läser. Jag läser inte EN sida och köper det som sägs, jag forskar vidare, går in på nya länkar, läser på om de som skriver artiklarna osv. SEN bildar jag mig en uppfattning. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-07-17 16:40 | |
![]() | Tack odin för ett mycket bra inlägg. Grubblar fortfarande lite på hur fluor påverkar våra kroppar negativt i rekommenderade doser? Vet att barn under 2 år inte ska ha fluortandkräm ity de sväljer för mycket men sen ska det ju vara bra och dagens tandhälsa säger väl inte emot det. | |
| SethGecko | 2011-07-17 16:41 | |
![]() | jag tror nog att man dör av annat än fluoret om man sätter i sig 2 tuber tandkräm om dagen. själv har jag fått fluor i skolan i lågstadiet (började skolan i mitten av 80-talet), borstat tänderna med fluor hela livet. när jag var 19 år och gjorde en tandläkarundersökning visade det sig att jag hade 24 hål. detta hade dock med stor sannolikhet inget med fluoret att göra, utan snarare att jag hade druckit rätt stora mängder läsk i några års tid, plus det faktum att min pappa och mamma har rätt taskiga tänder. genetik + socker, var boven i mitt drama, inte fluor. | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-07-17 16:41 | |
![]() | Finns det folk som borstar oftare än 3 gånger om dagen? O_o | |
| SkySpy_ | 2011-07-17 16:42 | |
![]() | Ja jag förstår vart du ville komma i ditt förra inlägg ang nazister och att Odin: Du tolkar det som skrämselpropaganda. Men du kan inte komma ifrån att fluor är ett gift i vilket fall som helst. Även om nu nazisterna använde fluor eller inte så är det ändå ett gift, förstår du vart jag vill komma? Ersättningar utan fluor finns en hel del. Går att köpa i hälsokostaffärer. Om nu inte fluor är så bra och skadligt för kroppen samt inte förebygger hål så är väl det mesta bra som inte innehåller fluor, eller hur? | |
| odin - Administratör | 2011-07-17 16:42 | |
![]() | Jag missade varför man fortfarande producerar tandkräm med fluor, var hittar man den informationen? | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-07-17 16:46 | |
![]() | SkySpy_: Varför utgår du ifrån att fluor inte är bra för tänderna? Den mesta forskning tyder väl på att det faktiskt gör nytta? Eller tänker du dig att varenda tandläkare i hela världen är med på konspirationen, alt. var fullständigt frånvarande under utbildningstiden? | |
| SethGecko | 2011-07-17 16:48 | |
![]() | det kanske är nån ny religion/sekt som misstror odontologi. ungefär som scientologer misstror psykiatrin. | |
| odin - Administratör | 2011-07-17 16:49 | |
![]() | www.gu-spegeln.gu.se...-o ch-fall/ "Dowen Birkhed berättar att undersökningar i Amerika vid ungefär samma tid hade kommit fram till att människor som bodde i områden med högre halt av fluor i dricksvattnet, inte drabbades av karies i samma utsträckning som andra. Upptäckten att fluor kunde förebygga karies ledde så småningom fram till fluortandkrämen, som slog igenom i slutet av 1960-talet. Därigenom började äntligen kariesutbredningen minska. – Tillsammans med fluortandkrämen är sockerfritt det som hjälpt till att begränsa karies." OBS OBS säger inte att EN undersökning motbevisar era undersökningar, men man måste inse att det finns information som pekar åt olika håll. Och jag har ju den bestämda åsikten att er information pekar åt det felaktiga håller, men det har ni nog redan förstått :-) Om man söker om sidor som är anti-fluor så finns det väldigt många som känns som "konspirationsteori". | |
| SkySpy_ | 2011-07-17 16:50 | |
![]() | De flesta tror och anser att fluor är bra.. Företagen vill då givetvis sälja produkter med fluor. Så länge det finns en övervägande mening om att fluor är bra så kommer den att vara "bra" enligt de som bestämmer och tjänar pengar. | |
| mikenomad - Ej medlem längre | 2011-07-17 16:50 | |
![]() | Som sagt, allt är giftigt i stora mängder. Fluorgasen i sig är en frätande halogen och fluoridjonen är giftig, men tandkrämen i sig har organiska fluorföreningar. Och det är inte samma sak. Salmiak som finns i mycket godis är en blandning av saltsyra och ammoniak men det verkar inte hindra folk från att äta salmiakgodis.?! Det är fortfarande skillnad på äpplen och päron. | |
| odin - Administratör | 2011-07-17 16:52 | |
![]() | perspektiv.nu/sv/Art...am p;PID=27 "Kariesförekomsten bara ökade och ökade ända till början på 70-talet då användningen av fluortandkräm började öka." OBS OBS säger inte att TVÅ undersökningar motbevisar era teorier, men tydligen så har man lyckats påvisa att fluor är bra för emaljen. Dock bör man som sagt var inte överkonsumera det. | |
| SkySpy_ | 2011-07-17 16:54 | |
![]() | Ja och som svar där så kan man ju analysera hur mkt fluor man får i sig i med att de flesta borstar tänderna två ggr/dag under en livstid. Blir ju en ganska stor mängd. | |
| odin - Administratör | 2011-07-17 16:55 | |
![]() | "De flesta tror och anser att fluor är bra.. Företagen vill då givetvis sälja produkter med fluor. Så länge det finns en övervägande mening om att fluor är bra så kommer den att vara "bra" enligt de som bestämmer och tjänar pengar." Din mening säger att de som "bestämmer och tjänar pengar" tillverkar fluortandkräm för att det är "bra" för att en övervägande del av forskning visar fluortandkrämens positiva effekter. Det är ju bra! Eller? | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-07-17 17:01 | |
![]() | SkySpy_: Stannar fluoret i kroppen livet ut? Annars förstår jag inte hur det är relevant att man får i sig en stor mängd under en livstid. | |