Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Labyrint2011-07-21 11:48
Antal inlägg: 513

chyzz, det finns kraftiga allergier och mildare former av intoleranser med, så att just det skulle vara skillnaden är inte sant. Sen är det kanske vanligare att glutenintolerans är kraftigare än spannmålsallergi, det låter jag vara osagt. Däremot kan jag säga att den enda människa jag träffat med spannmålsallergi inte kunde vara i samma rum när man bakade/precis hade bakat. Rätt jobbigt, men jag tror det tillhör ovanligheterna.

Grali2011-07-21 12:51
Antal inlägg: 24

malman, tyvärr måste jag säga att det nog inte växer bort...

slånbär2011-07-21 13:09
Antal inlägg: 5539

malman-är det en glutenintolerans så väser det inte bort. Dom bör ju ha varit i kontakt med läkare och fått en säker diagnos och då vet dom även att det inte växer bort.
Det är otroligt viktigt att man faktiskt går med sina barn till en läkare och tar reda på vad det är så man inte självdiagnostiserar. Jag ser otroligt ofta föräldrar som tror att barnen har laktosintolerans( väldigt populärt att tro där bor och jobbar) och plockar bort mjölken utan att riktigt veta vad dom pysslar med. Många gånger så blir ju ett barn som är glutenintolerant bättre om man tar bort mjölken eftersom dom pga av sina tarmproblem inte klarar laktosen just därför. Dom behöver alltså inte vara laktosintoleranta utan det kan mycket väl vara gluten som är grundproblemet. Så det är jätteviktigt att man faktiskt går och begär en riktig utredning om man misstänker att ens barn har en matallergi. Det är så synd om ungar som under lång tid får äta annorlunda än kompisarna och så visar det sig att problemen berodde på nåt annat. Detta har jag sett flera gånger under mina år i förskolan/skolan.

Guldplate2011-07-21 13:12
Antal inlägg: 1212

chyzz: Känner för att rätta dig lite. Som Labyrint säger så finns det stora skillnader mellan hur kraftiga allergier och intoleranser kan vara. Själv har jag diagnosen glutenintolerans och jag klarar utan tvekan spår av gluten, att man använder samma pastaslev m.m.

Skillnaden mellan allergi och intolerans grundar sig i hur kroppen fysiskt reagerar när den får i sig tex gluten. För att citera karolinska egen hemsida.

"Allergi och intolerans är en olika typer av överkänslighet. Vid allergier snedtänder immunförsvaret medan intolerans innebär att kroppen inte tolererar ett specifikt ämne."

Sen skulle jag vilja lägga till ett tips i din lista.

* Fråga den glutenkänslige hur känslig denne är. I vissa lägen är alla försiktighetsåtgärder nödvändiga. I vissa fall är gör de bara så att det blir onödigt extraarbete. Vilket i sin tur kan begränsa vad man bjuder på helt i onödan.

malman2011-07-21 15:54
Antal inlägg: 1457

hon är inte intolerant utan allergiker och läkaren säger att det finns en liten chans så då är vi villiga att försöka

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?