Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:08 | |
![]() | Ge inte läsk och saft. Heller inte juice i för stor mängd. Vi dricker vatten till maten och juice på morgonen. Lite godis ibland, men moriótsstavar är också godis, eller körsbärstomate, äpplen i bitar osv. Har alltid kört med detta och min son äter det om man ställer fram i en skål. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:09 | |
![]() | Man behöver inte heller vara hitler. | |
| lenitt | 2011-07-23 12:11 | |
![]() | tess08: Usch ja, den dumma vill man inte vara, men det blir man ändå, gång efter gång :( förhoppningsvis förstår barnen när de växt upp, varför man gjort alla dessa "dumma" grejer mot dem när de var små.. Samtidigt måste det finnas hundra andra sätt att vara "snäll" mot barnen på, som att spela ett spel, läsa en bok, gå ut och cykla, åka och bada..... | |
| lenitt | 2011-07-23 12:13 | |
![]() | Vi har total saft/läsk förbud här hemma på veckorna. För om vi har det hemma så dricker alla det, eftersom det finns tillgängligt. . Man måste se upp med vad man har tillgängligt i skafferiet .. hehe | |
| dinodog | 2011-07-23 12:26 | |
![]() | Mina grabbar har fått godis dricka chips osv osv. Dom är varken överviktiga eller har haft några hål i tänderna, trots att tandborstningen inte haft högsta prioritet hos dom. Nu är dom 18 och 20 år och är fortfarande smala och kariesfria. (själv har jag och gubben haft många hål) Kan ju tilläga att det är rätt mycket godis vi har ätit är själv en riktigt godisråtta. Men numera äter faktiskt inte vi så mycket godis längre, dom har väl tröttnat kanske :) Farmor har alltid haft godis eller något annat gott hemma när vi vart där, men ibland ville dom inte ha något, kanske för att dom visste att dom fick äta. Att "förbjuda" godisätande kanske bara lockar mera för barnen. var det man brukar säga..."förbjuden frukt smakar mest"............... | |
| Axmed | 2011-07-23 12:27 | |
![]() | Klart man ska fråga först innan man ger någon annans barn godis el dyl! Kan vara svårt dock med mor- och farföräldrar som tror sig veta bäst... Stå på dig! | |
| Captain76 | 2011-07-23 12:29 | |
![]() | Vi håller också ganska hårt på lördagsgodis och att fika är en iblandgrej. Problemet uppstår när far- och morföräldrar är inblandade. Men samtidigt verkar det som att ungarna kan skilja tillfällena åt. Att det är godis och fika "hela tiden" hos dem är inget de förväntar när vi är hemma hos oss. Vi träffar ju inte far- och morföräldrar så jätteofta heller eftersom vi bor ganska långt ifrån varandra, vilket kanske bidrar till att det funkar. Jag tror det ingår i konceptet att vara far- eller morförälder att man är en "fristad" för sina barnbarn, och levererar den lyx man som barn tycker det är med godis och glass nu och då och däremellan. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:30 | |
![]() | Man får hitta balansen dino! vet folk som har tjocka barn pga fel mat. Hur svårt ska det vara kan man tycka? Man kan inte leva på mikropizza och vitt bröd och sen äta sig mätt på godis. Jag lider verkligen när jag ser sånt. Men varför inte göra enkla saker som ; mörkt bröd, mycket grönsaker, frukt, fisk blabla. Lätt som en plätt. Vill mitt barn ha godis brukar jag säga: men ta vad du vill ha ( i affären) han brukar nöja sig med en eller 2 pingvinstång eller en mentos-rulle. Och det är max 1 g/v. | |
| Lillstölla | 2011-07-23 12:38 | |
![]() | Jag tycker inte det borde vara så jäkla svårt, det är ju du som förälder som bestämmer, inte mor/farföräldrarna som gör det. De bör respektera att du inte vill att barnen ska äta godis mer än en gång i veckan. Kan tänka mig att jag kommer få samma problem med mina egna föräldrar, mamma i synnerhet, om jag själv får barn en vacker dag. Jag ser ju bara hur de är mot grannbarnen som så gärna går in till dom. Vill nu folk i TS omgivning så hemskt gärna ge barnen nåt att tugga på så ge dom en frukt om det nu inte är lördag. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:43 | |
![]() | Men....varför ge barnen socker på lördagar heller? Om det nu är något sött man vill ge, så finns det massor med nyttigheter som smakar sött, som man kan ge istället. I dagens upplysta samhälle _borde_ ingen längre vara oviss om sockrets totala förkastlighet. | |
| Yamma | 2011-07-23 12:46 | |
![]() | Hur ofta är de där? Ditt argument kan väl annars vara att "hos mormor är det andra regler". Om din mamma eller svärmor är snäll och passar barnen får du nog ta att de gör som de vill. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:48 | |
![]() | Det där med hål i tänderna varierar kraftigt. Jag hade massvis som barn, min bror hade inga! kanske fick han ett när han var 20. Det kan ha med saliven att göra. | |
| Triss - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:48 | |
![]() | Vi svenskar, som håller så hårt på lördagsgodis, äter mest lösgodis i världen. 17 kg/person och år. En arabisk kvinna jag pratade med gav sina barn en liten godisbit efter maten varje dag. Hon sa: Vi nöjer oss med en liten godsak varje dag, mina barn hetsäter aldrig godis och står aldrig och vräker ner godis i stora påsar på lördagar. Vem vet vilken godisteori som är bäst men - man får aldrig ge ett barn något att äta utan föräldrarnas medgivande. | |
| Yamma | 2011-07-23 12:49 | |
![]() | Triss - så om de inte får tag på päronen ska ungen svälta? =) | |
| marängtårta - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:50 | |
![]() | Gör som jag gjorde, satte alla i soffan och snällt och vänligt framförde mina önskemål att sluta komma med godis. Sätt ner foten! Hos mig går det hur bra som helst. Varje lördag blir det godis ifrån mormor/farmor! | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:50 | |
![]() | Bra tips på gott utan socker: Frys en banan i delar. Mixa med nån dl sojamjölk häll ev i lite bär eller vaniljstång. DET BLIR SOM RIKTIG ITALIENSK GLASS! Knepet är den frysta bananen | |
| Triss - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:51 | |
![]() | Ja, naturligtvis!=) | |
| Tess 08 | 2011-07-23 12:52 | |
![]() | Captain 76: Ja, det tycker mina svärföräldrar också... För barnens kusin får ju äta hur mycket som helst hos dom, men inte mina barn (detta beror på att jag är för sträng, tycker mina svärpäron).. att kusinen bor 70 mil bort och vi bor i samma stad och träffas flera gånger i veckan spelar tydligen ingen roll... Sedan kan de också säga att de vill så gärna, "men mamma säger nej och då är det nej"... | |
| Mammaoxå | 2011-07-23 13:07 | |
![]() | Att begränsa sitt godisätande till Lördagsgodis tycker jag är bra. Bra för vuxna också. Vi äter för mycket socker. Det är lättare att säga ifrån om man har skapat rutiner. Däremot tycker jag att det är helt ok att göra undantag. | |
| lenitt | 2011-07-23 14:23 | |
![]() | yamma: De stannar ibland över natten hos mor eller farföräldrar, så visst är de snälla och passar barnen, men det rättfärdigar absolut inte att de gör som de själva vill med dem. Jag menar, det är barnens hälsa det handlar om, och om jag då som förälder bestämmer hur mina barns retriktioner ser ut, för deras egna bästa såklart, så ska dessa regler följas. Om de inte följs så blir konsekvenserna att jag anser att mor eller farföräldrarna inte gör vad som är bäst för barnen, utan mer boostar sitt eget ego (typ "jag ger barnen godis, så älskar dom mig") . Vilket i sin tur resulterar i att jag inte vill att barnen ska åka bort/ ha barnvakt. Och så ska det väl ändå inte behöva vara? Om du är hundvakt, och ägaren säger att hunden bara får dricka vatten, ger du den mjölk då eller? | |