Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 10 |
Inloggade | 34 |
Mobilspel
Pågående | 19 665 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
apbur | 2011-07-27 23:35 | |
![]() | Skulle tro att blommorna inte faller av lika snabbt om du sätter stängeln i vatten. Om den nu bär blommor vill säga. | |
Lottan_L | 2011-07-28 20:06 | |
![]() | Har också bra tumme med orkideér. Stängeln ska man inte klippa av förrän den har blivit brun/ihoptorkad. Sen är det bra att låta vatten stå i vattenkannan över natten innan man vattnar, för då sjunker kalken i vattnet till botten. Orkidéer gillar varken kalk eller kallt vatten. De blir bara glada om man glömmer att vattna dem ibland. Ger max en g/v, ofta mindre. Vitmossa eller bark växer de i naturligt, ofta på ett träd t ex. | |
apbur | 2011-07-28 20:25 | |
![]() | Man kan väl med fördel beskära stängeln så en ny blomställning kommer? | |
LisBjörn | 2011-07-28 20:32 | |
![]() | Jag har hört att man kan sätta "skott" i äggskal och där kan de utvecklas och sedan planteras om. De bör dock leva i den där barklika jorden när du planterar om dem och som alla andra påpekat få sparsamt med vatten och inte direkt solljus. Det finns också näring anpassat till orkidéer vilket har gjort att mina ibland blommat lite längre än vad de i vanliga fall gör men de är lite lynnig och ibland tror jag det beror på hur de odlats fram och liknande för hur bra de mår. | |
apbur | 2011-07-28 20:39 | |
![]() | Jag har aldrig lyssnat på det där om att vattna orkidéer en gång i veckan. Brukar det regna en gång i veckan i regnskogen för att sen vara uppehåll och torka i en vecka? Knappast. Sprutar med blomspruta på mina nästan dagligen. Fukt blir de ju dagligen utsatta för i sin naturliga miljö. | |
Lottan_L | 2011-07-28 21:52 | |
![]() | Alla orkidéer tycker heller inte om glaskrukor. Har de tjocka rötter (typ brudorkidéer) går det bra. Tunnare rötter kräver vanliga krukor. Gärna lite större med sten eller lecakulor i botten. Då kan man hälla på lite extra vatten, för det blir bra "atmosfär". Vattnet får dock aldrig gå upp över rötterna.. | |
ANDERStG | 2011-07-28 22:13 | |
![]() | Welcome to the jungle... | |
miss evelyne | 2011-07-28 23:11 | |
![]() | Mina lever fint i sin misshandel..... jag vattnar mest aldrig XD | |
promenad - Ej medlem längre | 2011-07-29 09:41 | |
![]() | :) Fina blommer iaf. Jag gillar de gulvita. Men inte såna som massproduceras med spetsiga blad. | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2011-07-29 10:47 | |
![]() | Instämmer, min rosa-vita plastorkidé på köksbordet är jättevacker, för att inte tala om lättskött! | |
miss evelyne | 2011-07-29 20:41 | |
![]() | håller totalt med promenad... de ovanligare är helt klart finare. Vi har spindel orkidéer och sånt =D SUPERHÄFTIGA!!! | |
rjn | 2011-07-29 21:43 | |
![]() | Jag har 22 st och de blommar om och blommar om. Jag har lärt mig att det är viktigt att man vattnar regelbundet och att man inte låter dem stå i vatten.Jag vattnar alltid var 14:e dag. Låter blomman stå kvar i ytterkrukan och fyller upp den med vatten. Får stå så i ca. 5 min. och sen häller jag bort vattnet ORDENTLIGT. Blomman får ej stå i vatten för då ruttnar rötterna. Därför har jag lekakulaor i botten på krukan så att inte rötterna ligger i ev. vattenrester.Av det här trivs mina blommor, men det viktiga är att man följer samma mönster. | |
catta65 | 2011-07-29 22:53 | |
![]() | Jag har ett 15-tal orkidéer och jag fick en gång i tiden lära mig av en som hade blomsterhandel att man skulle doppa den i ljummet vatten var fjortonde dag (på vintern) och ca en gång i veckan (på sommaren) när det är varmare. Samtidigt duschar jag av bladen. Har jättefina orkidéer som blommar året om. Och om en blomsterstängel bryts av så växer den oftast vidare och blommar efter ett tag. Häftigt är det när man lyckas få nya skott på dem som man kan sätta själv sen.....:-) | |
apbur | 2011-12-07 12:48 | |
![]() | Jag har två orkidéfrågor. Det gäller phalaenopsis. En av mina plantor har fått abnormt stora "blad" på en stängel. Jag menar de där små ögonen långs stängeln. Stängeln slutar med en sån här bladansamling som bildar en knopp stor som en tumme. Vad kan detta bero på? En annan planta har fått en liten stängel som kommer upp från översta bladparet. Har aldrig sett detta innan. Någon som känner igen detta och kan förklara varför den beter sig så? | |
Whiteface | 2011-12-07 13:04 | |
![]() | Catta65: Om man doppar plantan är det viktigt att det står blåsigt efteråt, annars riskerar den att ruttna i bladbasen. apbur: Grattis, du har troligtvis fått en keiki (barn, förökning) dvs en ny miniplanta. De utgår från ögonen på stängeln. När bladen vuxit till sig till ca 7-10 cm och det finns fina rötter så kan du skära bort den biten av stängeln den sitter på och plantera den. | |
apbur | 2011-12-07 13:08 | |
![]() | Nej, det är ingen keiki :( | |
apbur | 2011-12-09 17:20 | |
![]() | Ingen orkidékunnig? | |
Incidental - Ej medlem längre | 2011-12-09 19:47 | |
![]() | Nä, men har lyckats att få min att blomma igen sen jag brutit av den. Hmm, vet inte hur jag gjorde. | |
gnill | 2011-12-09 19:52 | |
![]() | orkideer och klematis har en sak gemensamt - de kan se väldigt döda ut mellan blomningarna, men tål mycket. Jag ställer ner mina orkideer i källaren (i ett fönster så de får lite ljus) och glömmer helt bort dem när de slutat blomma, vatten får de möjligen 1 g varannan månad när de inte blommar, men knappt det ens. Och sen ser jag plötsligt att de fått en massa knoppar och då får de komma upp i huset igen... | |
marmeladov22 | 2011-12-09 20:17 | |
![]() | Hurra Orkidéer. Min ena blommar hela tiden och har en massa nya stjälkar. :) | |