Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade75
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Hoodman - Ej medlem längre2011-07-29 09:48
Antal inlägg: 2826

Fattar inte grejen med qourn. Det smakar ingenting, men ändå ska man äta det. Varför?

promenad - Ej medlem längre2011-07-29 09:53
Antal inlägg: 3995

Quorn är skitgott!
Testa burgarna tex, eller gör som en gryta med bitarna, det smakar faktiskt. Mums!

promenad - Ej medlem längre2011-07-29 09:54

En kompis har en SOJAMJÖLKSMASKIN! hur koolt som helst

crooked rain - Ej medlem längre2011-07-29 09:54
Antal inlägg: 6334

Quorn blä tofu blä soja blä. Allt sånt fejkkötthittepå är blä. Måste man hålla på och ersätta kött? Skit i det bara. Ät zucchini.

promenad - Ej medlem längre2011-07-29 09:59

Jobbade i kök på dagis, gjorde all mat och bestämde: haär använder vi inte köttfärs!

Gjorde quornfärs is och inte en kotte kände skillnad, tvärtom fick jag höra att det var den godaste mat de ätit och någonsin skulle äta på dagis.

Prärieklocka2011-07-29 10:05
Antal inlägg: 11487

Quorn är jättenyttigt - väldigt proteinrikt, innehåller alla viktiga aminosyror och inget kolesterol, läser jag från förpackningen. Dessutom står det att det smakar gott, så prova igen Hoodman!

Själv tycker jag inte att det smakar så mycket i sig, men med de rätta ingredienserna och kryddorna till, tycker jag att det blir jättegott. T ex kan man göra goda pastasåser med quornfärs.

promenad - Ej medlem längre2011-07-29 10:07

Quorn är framtidsmat. Vi kan rädda 3e världen med quorn och stiga in i 4e dimensionen :)

rasmusjp2011-07-29 10:18
Antal inlägg: 34

röd linssoppa är jättelätt och gott! bara stek hackad gul lök och vitlök, häll i krossade tomater, röda linser och buljong (eller saltat vatten om du nu har allergiproblem, även om det finns buljongtärningar utan glutamat). men kryddor är det som hjälper eller stjälper all matlagning, vegetariskt eller ej.

bodycheck2011-07-29 10:56
Antal inlägg: 134

Quorn e kanon !

Delicious - Ej medlem längre2011-07-29 17:18
Antal inlägg: 11661

Det gick en dokumentärserie om Kina, tror jag, och dess matkultur i vintras. Där tog de upp tofu självklart. Tyvärr har det visat sig att det påverkar hormonsystemet negativt och kan ge cellförändringar hos kvinnor. Alltså livmodern som jag förstod det.
Inget jag skulle ens tänka på att äta alltså. Säkert inte skadligt om man inte äter det ofta men jag äter hellre andra bönor i så fall.
Lär väl gälla andra sojaprodukter också. Finns inga bra mjölkersättare enligt mig. Havremjölk smakar typ vatten?

Challe_B - Ej medlem längre2011-07-29 17:25
Antal inlägg: 5853

Personligen tror jag inte det är ett dugg farligt att äta tofu. Kineserna har ju ätit det typ dagligen i flera tusen år.

Har testat det mesta inom havre- och sojadryck och kommit fram till att denna www.alprosoya.se/our...no _cache=1 är godast. Kanske värt att prova?

Aurora Aurum2011-07-29 18:14
Antal inlägg: 296

värsta tycker jag är att många tror att det är ok att ost om man är laktoveg, men ost innehåller löpe som är fryst kalvmage, eller alla dessa produkter som innehåller vassel som också är en biprodukt från osttillverkning som då innehåller löpe, bra att tänka på om man helt vill undvika kött

Hillegnu2011-07-29 18:39
Antal inlägg: 710

All ost innehåller dock inte löpe.

slånbär2011-07-29 19:08
Antal inlägg: 5539

promenad-På vad grundade du ditt beslut att inte servera köttfärs på förskolan du arbetade? Jag undrar för att kilopriset på quorn är nämligen minst det dubbla mot köttfärs så det verkar som ett mindre smart ekonomiskt beslut. Hade du budgetansvaret också då?

Ett gott tips är morotsbiffar: man finriver (för hand) tre fyra morötter, kryddar med salt,peppar,spiskummin,vi tlök(färskpressad eller pulver) oregano och blandar sedan ner ca tre ägg. Sedan tillsätter man vetemjöl så det blir som en smet (ett par msk kanske) .Klicka ut små biffar i stekpannan och stek ungefär som vanliga plättar. Man kan byta ut morötterna mot kokt mosad blomkål,finriven(avvattna d) succini, eller förvälld mangold.

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-29 21:51
Antal inlägg: 37631

Tommy Svensson har skrivit bra böcker om glutamat och annan skit,han kan allt om E nummer och mat,kommer Tommy till eran stad så är det värt varenda krona att lyssna på honom,Googla han

jadey - Ej medlem längre2011-07-29 23:38
Antal inlägg: 238

I den där kinadokumentären som Delicious på förra sidan pratade om.. Pratade de även om hur farligt glutamat är.. och att dom ofta använder det i asiatisk matlagning.. Det är inget påhitt från min sida.. utan det finns hur mkt som helst forskat om det hur dåligt det är för ens kropp.. det är därför det inte finns i ekologisk mat heller..
Och det Challe_B skrev om här uppe.. ang tofu... Det är visst farligt med för mkt tofu för vi "vitingar".. det tog dom också upp i dokumentären som gick på SVT i vintras... asiater har ätit tofu i hundratals år och är vana att få i sig de ingredienserna.. men det är inte vi. Det är heller inget påhitt från min sida.. hade ni sett dokumentären, den hette Kinas Mat tror jag.. så hade ni hört det själva.. väldigt intressant faktiskt..

Challe_B - Ej medlem längre2011-07-30 00:06

jo jag såg det programmet också.men tar allt sånt där med en näve salt, lite som chips/pommes-hysterin för ett par år sedan, där alla skrämdes till att tro att de fick cancer av det-

jadey - Ej medlem längre2011-07-30 00:19
Antal inlägg: 238

nä då blir det ju lite som man själv vill.. vill man tro på forskare eller inte..
detta tror iaf jag på... svt.se/2.149955/1.23...rk astelsen
och alla som iaf har liite hjärna vet att pommes är bland det sämsta du kan äta...chips ska man inte heller snacka om..

Challe_B - Ej medlem längre2011-07-30 00:29

jag vet att chips och pommes är onyttigt, men man får inte cancer av det som forskare kom fram till får några år sen. och om du ska lyssna på vad nån forskare säger så kan du knappt äta nånting, men det är väl upp till en själv.

Delicious - Ej medlem längre2011-07-30 01:05
Antal inlägg: 11661

Köpe-buljong är väl ett substitut för att vi inte "har tid" eller "ork" för att låta tex en soppa puttra i 1 timme eller mer så att allt hinner släppa ifrån sig sin smak.
Buljong kan man ju göra själv en tråkig söndag och frysa in i isbitsformar om man bestämt vill ha det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?