Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 393 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mrperfect | 2011-08-02 23:45 | |
![]() | Knuta = spänd muskel | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2011-08-02 23:49 | |
![]() | Två hårda tummar, två knutor mindre och jag är för evigt din. | |
| _abc_ | 2011-08-02 23:57 | |
![]() | apbur: kiropraktorn enligt mig är emot ryggknäckningar såvida det inte är en nödvändighet pga någon ryggskada eller dylikt medan massören enligt mig kan knäcka hit och dit utan något medicinskt belägg med en inställning kring att detta är harmlöst och av godo. Jag menade inte att kiropraktorn sagt något om knutarna. Promenad: Är det vanligt eller ovanligt att en knuta är en inflammation? Det är dock inte det jag menar föreligger när jag fick läsa om att det var dåligt. Jag läste på internet men kom inte ihåg sida nu att det förvärrade och ökade framtida uppkomster av knutar om man knådade ut och bort dem kontinuerligt. Det lät trovärdigt men jag har ju inget mer att gå på. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-03 15:08 | |
![]() | Hm,varför inte gå till en helt varnlig sjukgymnast ?det skulle kännas tryggare för mig om jag skulle behöva gå.5 års högskola har dom kiropraktik betyder handarbete,äh trams,det är säkert bra för många men jag har bara hört om dom som blir sämre av att gå till en kiropraktor,att böja och dra i ben och knaka ryggar som inte är uppvärmda tror inte jag på. | |
| Gautama | 2011-08-03 15:15 | |
![]() | Jag har alltid masserat bort mina knutor, och min massör säger att man ska göra det. Jag tror nog att det är det bästa att göra. Jag mår bättre när de är borta. | |
| frvib | 2011-08-03 15:43 | |
![]() | www.1177.se/Stockhol...r/ ?ar=True | |
| The_Cheat | 2011-08-03 15:56 | |
![]() | Att "knäcka" är egentligen ett väldigt missledande begrepp. Div. manipulationer görs för att öka rörligheten i flera eller ett enskilt segment ex. mellan två kotor i en viss rörelseriktning. Det ska endast göras av sjukgymnaster, kiropraktorer eller naprapater. Den rörelse som sker är ytterst liten på endast någon enstaka millimeter. När det gäller massage av "muskelknutor", som egentligen inte ens finns, utan är spända muskelfibrer så är det jättebra att massera bort dem då ökad spänningsgrad kan ge problematik i närliggande leder samt leda till spänningshuvudvärk. Jag är förövrigt dipl. massör samt snart färdig sjukgymnast. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2011-08-03 17:01 | |
![]() | är knutar samma som triggerpunkter? | |
| _abc_ | 2011-08-03 19:24 | |
![]() | The_cheat: Ok, tack för svar. Kanske frågan är utredd då. Kan du svara på den här frågan också, har fått höra av massör att knutarna kan komma tillbaka på ett fåtal dagar bara. Är dessa då mindre besvärande till en början och blir värre med tiden så att de inte nödvändigtvis bör masseras bort varannan dag utan avbrott på 10 dagar är helt klart bra/bättre än inte alls? | |
| The_Cheat | 2011-08-03 19:42 | |
![]() | Hedvig. Triggerpunkter är punkter som ger en utstrålande smärta utefter ett visst segment. Lite oklart till vad triggerpunkter egentligen är men är en vanligt förekommande problem hos personer med hög anspänning. De vanliga triggerpunkterna sitter i skulder samt rumppartier. | |
| The_Cheat | 2011-08-03 19:44 | |
![]() | "Knutarna" kommer komma tillbaka om det inte ger en förändring av det ursprungliga problemet te.x. felaktig eller långvarig belastning. Exempelvis träning är jättebra för att öka cirkulationen i det ömmande området samt transportera bort slaggprodukter från området. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2011-08-03 19:52 | |
![]() | tack cheat för ditt svar | |
| _abc_ | 2011-08-03 19:55 | |
![]() | the_cheat: OM man skulle låta knutarna vara och ändra på sina arbetsställningar etc, försvinner knutarna automatiskt med tiden? | |
| frvib | 2011-08-03 20:57 | |
![]() | Det kan de göra, om det nu är arbetsställningen som är orsaken till problemet. Ofta står knutor i samband med spändhet, oro och stress. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-03 22:07 | |
![]() | slagg produkter? | |
| mrperfect | 2011-08-03 22:09 | |
![]() | Slaggprodukter finns vid järnframställning, i kroppen heter det döda hudceller | |
| apbur | 2011-08-03 22:15 | |
![]() | Avföring kanske? | |
| mrperfect | 2011-08-03 22:16 | |
![]() | så blir det på vägen ut till tippen :P | |
| Biggalo | 2011-08-04 12:29 | |
![]() | Jag masserar ofta knutor i nacken och övre ryggen själv, för att det känns bra att öka blodgenomströminingen. Har bara hört att de ska bort. Enda nackdelen är ju att det gör ondare ett tag efter att man masserat dem. | |
| sallads | 2011-08-04 15:14 | |
![]() | Slaggprodukter finns bara på Karolinska, och inte fan vet de vad de pratar om: www.karolinska.se/Ve...gn ing-A14/ | |