Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 287 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dinodog | 2011-08-17 15:46 | |
![]() | Kan nog hålla med om till viss del att det är slöseri. Men i dag kostar det väldigt mycket att lämna in en pryl, för att den ska lagas. Har garantin dessutom gått ut får man betala i snitt 500:- för en felsökning. Vi lagade vår gamla tjock-tv två gånger, när den lade av för 3:dje gången köpte vi en ny "platt-tv.Måste medge att det är en himelsvid skillnad i bild och ljud. Jag har två grannar vars skrivare har gått sönder. I ena fallet skulle det kosta mer att laga den än att köpa en ny. Och i det andra skulle en felsökning kosta 500:-, så dom köpte en nya för samma summa som en felsökning skulle kosta. Vi lever mer och mer i ett slit och släng samhälle, de ungdomarna som växer upp i dag, för dom är det naturligt att byta upp sig, ny mobiltelefon varje år en ny dator när den gamla är för "långsam". Alla kompisarna som har det senast inom teknologi. Själv har jag en mobil som är inne på sitt 4:de år, nu är displayen i det närmaste oläsbar, så det blir till att köpa en ny antingen jag vill eller inte för jag har skapat ett beroende. Likadant med min dator när den havererar blir det till att köpa en ny, för i en teknologinörds ögon är min dator "gammal" (5 år). Men nu så återvinns ju nästan allting och det är ju positivt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-17 15:49 | |
![]() | Snurransnurr, Ja det är ett Dåligt sätt att "ta hand" om sakerna. Vi har inte kommit så långt i återvinningsutvecklingen som man skulle kunna tro. | |
| slånbär | 2011-08-17 16:12 | |
![]() | Ttiittii-tänk att du kunde gissa att jag skulle skriva så. Konstigt va? Om du är otydlig i din inledning så blir inläggen därefter också. Om du nu menade den miljömässiga påverkan så kunde du ha skrivit det. Jag för min del tycker att så länge sakerna tas om hand på ett riktigt sätt oavsett om du fungerar eller ej så är det ok. Som någon skrev så är ju konsumtionen till fördel för samhällsekonomin. Nya elprylar drar betydligt mindre ström än gamla speciellt vitvaror och tv apparater så då borde det ju istället vara en positiv effekt på miljön om folk köper nytt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att kolla på en gammal tjock tv med pytteskärm när man kan titta på en stor fin LCD med HD kvalitet. Fatta skillnaden när man tittar på naturprogram. Det går inte att jämföra. Man ser varenda droppkontur och glödflaga och minsta lilla färgskiftning med HD. Jag ångrar inte ett dugg att vi la pengar på en finstor TV och en ny HD tv box så vi kan se alla HD kanalerna. Det är värt varenda krona. | |
| Mindymoo | 2011-08-17 16:25 | |
![]() | Problemet är att jordens resurser inte är oändliga. Återvinning i all ära, men jag gillar inte att barn i fattiga länder ska jobba, särskilt inte med farliga metaller... Jag lät min tjocktv gå sönder innan jag skaffade platt, körde min begbil tills den var skrotfärdig, o s v. Ser ingen moralgrej i detta, det är mitt val utifrån min livsfilosofi. Och ekonomi ;) När min plattis går sönder skaffar jag säkert HD, men som nu, med "vanlig" plattis och digitalbox kan jag inte tycka att det är så mycket bättre än den gamla tjockisen. | |
| Lyxyacht - Ej medlem längre | 2011-08-17 17:02 | |
![]() | Jag har en 32-tums tjock-Tv av märket Sony. Fick den gratis på Blocket. Funkar perfekt. | |
| clinton | 2011-08-17 17:27 | |
![]() | Mina föräldrar köpte en diskmaskin någon gång på 80-talet. när dom sålde huset 20 år senare funkade den fortfarande perfekt. Likaså en gammal toppmatad vhs-spelare jag hade funkade felfritt i över 10 år. det finns inte en chans att elektronikprylar man handlar idag har samma livslängd. De är gjorda för en kortare konsumtionscykel. Det handlar om pengar och konsumtion enbart, och det är det våra ekonomier är uppbyggda på. När vi slutar att konsumera blir det lågkonjunktur och finanskris. tyvär så är det miljön som får ta smällen av detta, men vi har ju alla möjlighet att göra ett personligt val vilket vi föredrar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-17 19:15 | |
![]() | ja vi är lite märkliga alla,har vänner som köpte hus där alla vitvaror var silvergrå och ca 2 år gamla,dom böt ut allt mot vita det var lite väl onödigt,min tv duger till mig,jag kommer inte byta ut den för än den går sönder,och då ska jag leta efter en begagnad vit gärna lika dan som jag har men vit är ett måste | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-17 19:19 | |
![]() | det är lika illa med företag som byter ut alla datorer varannat år,och dom gamla ska förstöras,det följer t.o.m med en person från företaget som tittar på när datorerna förstörs så att inga hemligheter far på villovägar,det är också lite märkligt | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-17 19:20 | |
![]() | mikenomad ,begå lobotomi,du har varit med länge nog för att veta att jag har dyslexi | |
| nettan23 | 2011-08-17 19:36 | |
![]() | Gamla vitvaror drar ofta en jäkla massa energi, bättre både för plånbok och miljö att uppdatera ngn gång ibland! | |
| ANDERStG | 2011-08-17 19:38 | |
![]() | I Indien har det funnits projekt som gått ut på att få en tv till varje by. Detta i syfte att stävja befolkningsökningen. Får man riktigt bra underhållning via tv:n så bryr man sig inte om sex, så i långa loppet kan det vara positivt för planeten att byta upp sig till bättre bild. | |
| Måns_E | 2011-08-17 19:47 | |
![]() | Har inte de flesta redan bytt till platt-tv? Bortsett från strömförbrukningen så är de både mer lättplacerade, mindre otympliga och har bättre bild. Så varför man byter till en platt-tv är väl inte så konstigt. Sedan håller jag med om att det är förfärligt dålig kvalitet på nya konsumtionsvaror. Dessvärre så verkar ekonomer ha allt mer att säga till om i produktionen, och då blir det som det blir. | |
| clinton | 2011-08-17 19:50 | |
![]() | Min poäng är att det är inte längre ekonomiskt hållbart för elektronikföretagen att tillverka vittvaror/hemelektronik som har en livslängd på max 5 år (give or take a few years), speciellt inte med de pressade konsumentpriser vi har på dessa produkter idag. en ny DVD-spelare kostar en tiondel av vad en video kostade i början på 80-talet (ca 6000 spänn, vilket jag gissar motsvarade ett par månadslöner då) För i tiden var kvalitet ett slagord i reklamkampanjerna för de flesta elektronikfabrikat. Numera hör man aldrig det ordet utom i bildKVALITET. Nu är det tekniska finesser som säljer. När vi en gång börjat kassera våra gamla trotjänare och ersatt dom med dessa moderna produkter så kommer vi inte ur konsumtionscykeln. Vi är tvugna att uppdatera oss med nya produkter vare sig vi vill eller inte. | |
| clinton | 2011-08-17 19:52 | |
![]() | Vet inte hur det är i dagsläget, men för bara 1-2 år sedan så hade en majoritet av svenskarna fortfarande tjock-tv | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-08-17 19:54 | |
![]() | Det där det-var-bättre-förr-snack et har hörts i alla tider. Visst har utbudet av billigt skräp ökat, men det är klart att det går att få tag i kvalitetsgrejer fortfarande. | |
| Snurransnurr - Ej medlem längre | 2011-08-17 19:58 | |
![]() | Jag har TJOCKTV =) Kan man rulla på det? | |
| Måns_E | 2011-08-17 20:04 | |
![]() | Nja, jag vet inte Res. T o m proffsgrejer är smäckigare idag, men de kostar också en tiondel mot vad de gjorde för 20 år sen. Men det blir ju så, pressas priserna nedåt så måste det tas någon annanstans ifrån. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-17 20:06 | |
![]() | nej | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-17 20:12 | |
![]() | jag trodde det bara var folk med dåligt självförtroende som köpte platt tv,för att dom inte fixade vad vännerna skulle säga om dom hade en omodern tjock tv.Men går det att lämna gamla v någonstans så folk i andra länder får dom? | |
| Poussitiv - Ej medlem längre | 2011-08-17 20:18 | |
![]() | Dom dumpas väl i Afrika har jag för mig. | |