Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-08-22 17:36
Antal inlägg: 631

Jag är far till barn med handikapp. att komma och påstå att jag inte är tolerant är oerhört kränkande!

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-08-22 17:36

Jag har dessutom jobbat inom skolöan så JAG VET hur lite det behövs för att mobbningen ska vara igång.

slånbär2011-08-22 17:41
Antal inlägg: 5539

Ha ha ha Nej det kan jag säga att lärare eller rektor är jag verkligen inte-däremot förälder. Men skolorna som mina ungar har gått på har väldigt bra arbete kring mobbing. Jag kan inte tala för hela skolorna men i dom klasserna som mina barn har gått har det varit väldigt bra gemenskap och ingen har blivit mobbad.
Man kan helt enkelt inte resonera så att "man inte ska ge dom anledning" att börja i onödan. Det är alltid i onödan när någon blir retad och far illa. Oavsett orsak. Men det är aldrig den personens fel oavsett vilket namn, hudfärg, kläder, religion eller sexuell läggning. Det är dom vuxna som finns runt om som har ansvaret även andra föräldrar.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-08-22 17:46
Antal inlägg: 31064

"Men det är aldrig den personens fel oavsett vilket namn, hudfärg, kläder, religion eller sexuell läggning."

Nä, har någon påstått det? Ingen har väl lagt ansvaret på barnet som heter nåt knepigt, utan på föräldrarna som är så tända på idén med ett unikt namn att de struntar i om det kan leda till att barnet blir retat. Barn retas - det ligger i deras natur. Heter någon "toalettborste" så lär det bli liv i luckan. Detta tar man väl med i beräkningen när man ger sitt barn ett namn?

slånbär2011-08-22 17:48

Mitch- Varför ska jag be dig om ursäkt jag tycker att det är intolerant att anse att man tigger om att bli mobbad för att man har ett fult namn. Tråkigt om din erfarenhet kring ditt eget barn har varit dålig men hade du haft föräldrar i klassen som hade lärt sina barn tolerans så kanske det hade sett annorlunda ut. Mina ungar har haft kompisar i klassen med handikapp och dom har hängt på precis som dom andra, med vissa fysiska begränsningar då förstås. Men dom har varit med i gänget som dom andra. det har handlat både om fysiska handikapp men även autism i olika former och div bokstavskombinationer. Dom har fått lära sig att acceptera olikheter. Och du jag jobbar i skolans värld men inte som lärare eller rektor så jag vet också hur lite som krävs för att stoppa en mobbning som är på gång.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-08-22 17:55

Gud vad du uttalar dig om saker du inte har den minsta aning om.
Att direkt börja spekulera om mina barns situation.....
lägg ner slånbär och spela en match istället.

RåzaMåln2011-08-22 18:01
Antal inlägg: 132

Det är viktigare att vi lär våra barn att vara toleranta och öppensinnade, samt att behandla folk så som de vill bli behandlade, än att försöka skapa 'perfekta' barn vad gäller utseende, namn och liknande. Barn kan nämligen bli mobbade för precis vad som helst. Glasögon, för smal, för tjock, utländskt efternamn, mörk hy, ljus hy, intressen...

Skulle du säga till ett par med glasögon att inte skaffa barn eftersom de mest troligt kommer få ett barn som också behöver glasögon? Som vi alla vet kan ju barn bli kallade för glasögonorm och liknande glåpord...

RåzaMåln2011-08-22 18:03

@ Sylvia Plath: Fast det är ju ganska stor skillnad på Toalettborste och Nepomuck, eftersom toalettborste redan är ett ord som används i det svenska språket, dessutom till att rengöra toaletter med. Något som många tycker är ofräscht.

Dock, i en lite bättre värld där människors lärdes öppenhet och tolerans redan från barnsben, skulle människor inte bli mobbade för namnet Toalettborste heller. Mobbning handlar mer om mobbarna än om offret och även om du säger att ansvaret inte ligger hos barnet, utan hos föräldrarna, så ligger faktiskt det yttersta ansvaret hos de ANDRA föräldrarna. Hur har de uppfostrat sina barn om de beter sig illa gentemot andra? Du säger att barn retas och visst är det vanligt förekommande, men alla gör det inte och det är dessutom skillnad på att retas någon enstaka gång och att systematiskt mobba någon.

RåzaMåln2011-08-22 18:04

*dessutom till att beskriva något man rengör toaletter med, skulle det stå...

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-08-22 18:06

Men herregud, nu tycker jag ni är ute och cyklar bland fluffiga rosa moln... Den mänskliga naturen är på ett visst sätt - skall vi riskera att våra barn blir retade för att vi låtsas om/önskar att vi vore annorlunda (mindre dömande osv)? Håller ni inte med om att döper man ett barn till Månfare så har man lite mindre mandat att klaga över om barnet blir retat. Man har valt att vara unik - eventuellt på barnets bekostnad.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-08-22 18:10

Toalettborste var ett överdrivet exempel - och ett dåligt sådant eftersom det inte skulle godkännas som namn - men principen!

gnill2011-08-22 18:11
Antal inlägg: 1942

Nej, det håller jag inte med om. Jag tycker nästan det är knäppare (typ sorgligare) att en homosexuell förälder (som jag känner) kollade upp vilket som var det absolut vanligaste namnet det året deras barn föddes för att han inte skulle avvika på mer än ett sätt. Vem vet hur någon avviker, en med sitt namn, en annan med sitt sätt att vara. Själv har jag ett namn det går att rimma otrevligheter på (och det gjordes det) men inte hade jag velat heta något annat för det. Jag tycker att vi alla, som det tidigare skrivits i tråden har en skyldighet att vara toleranta.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-08-22 18:15

"Nepomuck åker cp-truck"

Barn har god fantasi och instinkt för vad som är avvikande. Som förälder bör motarbeta detta, visst, men det förändrar inte faktum.

gnagelram - Ej medlem längre2011-08-22 18:19
Antal inlägg: 1646

Att det inte godkänns som namn är ju för att skattemyndigheten tycker att det kan "antas vara till obehag för bäraren". Myndigheten skulle uppenbarligen behöva en kurs i tolerans enligt vissas resonemang.

Om mina barn kommer hem en vacker dag och berättar att de har mobbat Brunstgnägg för hans (hennes?) namn kommer jag att tala om för dem att jag inte accepterar det beteendet, lika lite som något annat mobbingskäl. I mitt stilla sinne kommer jag dock att ta mig rätten att tänka att Brunstgnäggs föräldrar är ena riktiga skitstövlar som sätter sina egna egotrippar över sina barns bästa. Du kan kalla det intolerant och låtsas att jag är problemet här om du vill, slånbär.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-22 18:20
Antal inlägg: 675

Hm...å ena sidan och å andra sidan...

Skulle det kanske till och med kunna förhålla sig så, att flera (från samtliga "läger") här "har rätt" i sina tankebanor?

Och hursom, så alla gånger har det presenterats många bra poäng här...

Shylster2011-08-22 18:23
Antal inlägg: 943

roliga och speciella namnen kan man ha som mellannamn. Heter själv Julius och Laban i mellannamn och det har jag haft stor glädje av på flera sätt.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-08-22 18:37

Mycket klokt gnagelram.

slånbär2011-08-22 18:39

Ska man då inte skaffa barn om man själv är avvikande för risken att barnet ska bli mobbat? Jag känner en familj där båda föräldrarna är småväxta(dvärgar för dom som säger så) men båda barnen är normallånga ,den ene är tom väldigt lång för sin ålder. Dom ungarna har aldrig haft några större problem för det är liksom ingen i omgivningen som har tyckt att det är konstigt. Vi som känner dom tänker ju aldrig på att dom ser annorlunda ut. Däremot så hände det väl när man var på tex fotbollscup att någon annan sa något taskigt men gissa om alla kompisarna slöt upp mangrant och tillrättavisade den som hade sagt något.
För mig är det tecken på intolerans om man hänger upp sig på folks namn, utseende, läggning och annat istället för vilka dom är. Jag vill att mina barn ska kunna acceptera folk för vilka dom är och inget annat.
Mitch-ber om ursäkt då om jag missuppfattade dina inlägg men det lät som att du hade personliga erfarenheter kring detta med skolan och mobbning och eftersom du skrev att du själv var förälder till ett handikappat barn och visste vad du pratade om så antog jag att dina erfarenheter inte var odelat positiva. Jag hade uppenbarligen fel och det är jag glad för. Good for you att ditt barn har klarat sig undan svårigheter pga av sitt handikapp-kanske er omgivning var tolerant?

Gnagelram- håller med dig i ditt sista inlägg. Så länge du inte håller med dina ungar och bekräftar deras "rätt" att retas så får du naturligtvis tycka och tänka vad du vill . Det finns säkert många som tycker det är galet av handikappade att skaffa barn, eller homosexuella och tjocka eller att ultra Kristna skaffar barn och låter dom gå ut i världen och mötas av all intolerans som finns. Men det kan aldrig ursäktas som en anledning till mobbning men vad folk tänker är upp till var och en. Ingen är felfri.

gnagelram - Ej medlem längre2011-08-22 18:52
Antal inlägg: 1646

Men herregud. Det handlar inte om att jag i hemlighet tycker illa om _barnet_ som har det olämpliga namnet.

Det handlar om att jag tycker illa om _föräldrarna_ som gör _den_valfria_handlingen_ att ge sitt barn ett namn som blir ett handikapp för _barnet_. Förstår du inte skillnaden?

Om någon hugger av sitt barn ena benet så får det ett handikapp - jag tycker illa om denna handling. Det medför inte att jag tycker illa om människor som bara har ett ben. Det medför inte heller att jag tycker att enbenta borde avstå från att skaffa barn.

Du urholkar begreppet tolerans genom tolerera föräldrarnas egotrippade beteende.

slånbär2011-08-22 19:04

Jag skrev heller inte att du tyckte illa om barnet med det olämpliga namnet eller om det var föräldrarnas omdöme du ogillade men oavsett vilket så är det ju barnet som drabbas inte dess föräldrar om det blir mobbat.
exemplet med att hugga av sitt barns ben var lite långsökt. Däremot så undrar jag ju då om du tycker att det är fel av tex personer med handikapp att skaffa barn för att det kan leda till att barnet blir mobbat? För det är ju en medveten handling att skaffa barn trots att man då vet att risken för att barnet kan bli mobbat är stor. Samma argument har ju flitigt använts som ett argument mot att homosexuella ska få adoptera. Är det ok?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?