Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 393 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Zaskia - Ej medlem längre | 2011-08-28 18:21 | |
![]() | Det är klart att det lönar sig att arbeta. Man får ju mer i plånboken än om man är arbetslös. Men de arbetslösa skall ju inte bli lidande för att de är utan arbete. De skall ha tillräckligt för att klara sig utan att det skall kallas bidrag. De har själva betalat till A-kassan. | |
| YamahaJet | 2011-08-28 18:36 | |
![]() | Problemet är att bidragen är för höga (man lever alldeles utmärkt på dem) och inkomstskatterna för höga. Under den senaste finanskrisen var jag arbetsgivare och en stor del av arbetskraften inkasserade då A-kassa. På grund av det rådande marknadsklimatet kunde jag inte lova mer jobb än sisådär 4 dagar i veckan, men det var helt omöjligt att hitta arbetskraft eftersom alla konstaterade att de, avdraget för resekostnader, nästan fick lika mycket i bidrag som för att arbeta. Något är sjukt fel när arbetsgivarna inte lyckas konkurrera med bidragssystemet. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-28 18:44 | |
![]() | Klart det är ett problem. Men då tycker jag grundproblemet ligger i inställningen hos personen. Hur kan man välja att gå hemma när man har ett val? Alltså inte är sjuk på ett eller annat sätt. Då menar jag inte bara den ekonomiska biten. Man får väl ändå ut mer av ett jobb än pengar? Det är det jag inte förstår mig på. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-08-28 18:47 | |
![]() | Det bör ju rimligen vara en större morot att söka jobb om bidragen är mindre. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-28 18:50 | |
![]() | Vilka bidrag? | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-08-28 18:51 | |
![]() | A-kassan. | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2011-08-28 18:51 | |
![]() | De arbetslösa får inte för mycket i ersättning från A-kassan. Det är för övrigt inget bidrag utan något alla betalar för till A-kassan. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-28 18:55 | |
![]() | Varför ska man få ett ytterligare straff om man inte kan arbeta eller blivit arbetslös? Skatten om man är sjuk är den samma. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-08-28 18:59 | |
![]() | Straff? Det beror ju på vilken infallsvinkel man väljer. Grundtanken med A-kassan som ett skyddsnät är bra, men nu när attityden till arbetslöshet förändrats krävs andra regler. Kanske i form av lägre ersättningar. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:05 | |
![]() | Det du är inne på handlar om att man aktivt kan välja att inte jobba, vilket självklart är fel. Det jag inte förstår är att det verkar omöjligt att ändra attityder på andra sätt än att komma med hotelser eller extra "belöningar" för den som arbetar. Man påvisar att drivkraften för att jobba nästan enbart ligger i pengar. Det jag undrade var om ni drivs mestadels eller enbart av pengar när ni jobbar, varför/varför inte. | |
| Ewert Grens - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:08 | |
![]() | Det är något fel i systemet när folk, av ekonomiska skäl, tackar nej till arbete (främst deltid då eftersom man inte längre får stämpla upp) då de uppbär A-kassa. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:31 | |
![]() | Akassa är inte ett bidrag ,det har ni själva betalat skatt för att få,när ni jobbar går en del av lönen till skatter,för skatterna får vi vård, skola ,omsorg, vägar, subventionerad medicin mm,nu vill Anders med flera att skatterna ska bli mindre,och att vi ska betala mer själva istället för via skatten,och det är jätte bra för alla om har råd,för dom som inte har råd är det jätte dåligt,för dom om får ut ca 19000 i månaden och mindre blir det ca 900 kronor mer i månaden om Anders får som han vill,och det är bra,om man istället betalar en niohundring mer så kommer subvetionerna att vara kvar,fri skola,billiga mediciner,billig vård,och omsorg,fria bibliotek,Ander vill att vi inte ska ha skatter alls,och självvälja vad vi vill betala för,som det har varit förr så kostar det 200 kronor för operationer,med denna regering så kommer man att kunna spara så mycket pengar eftersom man slipper betala skatt,så när operationen kommer, så kommer man ha råd att betala den själv om man är höginkomst tagare,är du inte det har du döden att välja på | |
| clinton | 2011-08-28 19:37 | |
![]() | Att arbeta lönar sig alltid på fler än ett sätt, för ett antal år sedan gick jag arbetslös en längre tid och blev ganska deprimerad av det. Jag märkte det inte själv utan gled succesivt ner mer och mer i deprissionen och mina vänner var de som reagerade mest på det. Att ha ett arbete är viktigt för att känna sig nyttig, för att vara en del i en social gemenskap och det påverkar en mentalt mycket mer än man tror, vilket märks först när man inte har något arbete. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:38 | |
![]() | Tack för att du svarade på det jag faktiskt undrade. | |
| clinton | 2011-08-28 19:39 | |
![]() | a-kassa är inget som finasieras med skattepengar, det är en försäkring (arbetlöshetsförsäkring) som man väljer själv att betala för eller inte. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:41 | |
![]() | Att säga att drivkraften till arbete inte mestadels består av viljan att tjäna pengar vore att ljuga. Visst är det sociala en positiv bieffekt. Men skulle vi inte behöva pengar hade vi inte heller behövt arbeta. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:43 | |
![]() | Fast du kan ju inte svara för alla som arbetar. Andra kanske brinner för sitt arbete och ser pengarna som en positiv bieffekt. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:46 | |
![]() | Det är ju fortfarande så att det kostar pengar att bo och äta, så det är ju inte så att man jobbar för att det är så kul snarare än att man jobbar för att man måste finansiera sitt boende (liv). | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:46 | |
![]() | Arbetslöshetsförsäkringen finansieras till största delen av skattepengar (ur arbetsgivaravgifterna). Tittiis inlägg är obegripligt, sånär som på informationen att "Anders" och att hans kompisar är jätteelaka och orsak till det nya, kalla, fruktansvärda, hårda och orättvisa Sverige | |
| Ewert Grens - Ej medlem längre | 2011-08-28 19:47 | |
![]() | Hur mycket jag än trivs på och älskar mitt jobb så skulle jag inte resonera så ;) | |