Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade38
Mobilspel
Pågående18 975

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-09-01 11:51
Antal inlägg: 37631

det finns dom som aldrig utvecklar bröst,det finn dom som äter mediciner om går ut i mjölken,det finns dom som psykiska skäl inte orkar amma,sen finns det dom som ammar och vill trycka ner dom om inte ammar,och till varje pris,och måste tala om för dessa icke ammande mödrar hur värdelösa dom är,tryck ner och klampa på,så blir självförtroendet bättre,iaf för dom som ammar

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-01 11:59
Antal inlägg: 31064

Jag kan inte för ett ögonblick respektera att man väljer bort amning av fåfänga - för att man inte vill att kroppen skall förfalla el. dyl. Då är man knappt mogen att vara förälder, är min åsikt. Om amningen inte funkar är en annan sak.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-01 12:01

ttittii, det handlar väl inte om att trycka ner för sakens skull? Man vet att amning är viktigt för spädbarnet när det gäller att utveckla immunförsvaret - därför får det allt finans goda skäl för att avstå om inte mamman vill framstå som både okunnig och egoistisk.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-01 12:05

jag har aldrig träffat,bara hört talas om en kvinna som valt bort ammning pga utseende,och det var i en annan ammningstråd här på beta,att någon valt bort ammning pga utsende hör förmodligen till ovanligheterna,många ger upp av såriga bröstvårtor och att barnen bits,dioxiner och nikotin går över i bröstmjölken är det bra att amma då ?

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-01 12:08

ttittii, faktum är att ja, mamman uppmanas att amma även om hon röker eftersom mjölkens positiva effekter för barnet anses större än de negativa effekterna av nikotin.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-01 12:09

synd om förtsa gångs mammor som ska behöva press från alla håll amma anars är du dålig,det finns inget så elakt som kvinnor som ammar mot kvinnor som inte ammar,desa nedvärderande blickar på öppna förskolor,men har man inget annat att komma med så går det alltid att knäcka varandra på det viset

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-01 12:13

Öppet förakt mot folk som är/gör annorlunda är såklart aldrig vackert... Jag tror bara jag skulle tycka synd om de kvinnor som matade med flaska - för jag skulle förutsätta att amningen inte funkade.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-01 12:14

jag har ammat samanlagt i 14 år minst vad dåliga ni är

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-01 12:15

det behöv inte tycka synd om, jag tror det behöv respekt av personliga val

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-01 12:17

Jag respekterar inte att man inte ammar sitt barn om man har en fullt fungerande amning. Mina sympatier ligger hos det värnlösa barnet som inte valt att födas med en egoistisk förälder.

Satyra2011-09-01 12:22
Antal inlägg: 4561

Måste erkänna att jag inte läst tråden supernoga, men fastnade i den här meningen och skulle av nyfikenhet vilja försöka få djupare förståelse till varför man inte skulle VILJA? Inte kunna är ju en sak, men inte vilja?

"så lösningen är att tvinga mammor som inte vill?" (annelille)

Har förövrigt ammat båda mina barn. Med dottern (mitt äldsta barn) var det en ren fysisk pina faktiskt. Hade konstant såriga, trasiga bröstvårtor. Fick mjölkstockningar, feber, fick sitta och pumpa om nätterna, eftersom jag höll på att sprängas och dottern aldrig vaknade nattetid. Men trots detta kändes det viktigt att amma, för barnets välbefinnande och det tillskott av antikroppar min kropp kunde ge henne.

Kan väl inte påstå att det var en fysiskt behaglig tid för mig men mentalt kändes det rätt och bra.
Sonen gick det betydligt lättare med. Tror han hade bättre sugteknik, eller så var det jag som lade honom mer rätt tillrätta. ;-)

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-01 12:30

Fint, Satyra. Kanske har jag en uråldrig kvinnosyn, men jag tycker det är vackert och hedervärt att vara självuppoffrande i det här sammanhanget. Det är en egenskap jag förknippar med moderskap.

Satyra2011-09-01 12:44

Håller med dig, Sylvia!

annelille2011-09-01 13:01
Antal inlägg: 500

Satyra: tar man den meningen ur sitt sammanhang är det svårt att veta vad jag menar. Jag ställde frågan till dem som tycker att alla ska amma - kan man så ska man - är budskapet hos förespråkarna. Vad jag undrar över är vad lösningen då är när mamman inte vill amma? Tvingar man henne mår ju både barn och mamma dåligt.

Sen kan man ju undra över orsakerna till att amningen minskat - står inget om det i undersökningen? någon som kanske vet mer? det kanske är så att kvinnor idag inte kan amma i samma utsträckning som 'förr' - vi kanske är mer stressade och pressade från alla håll vilket kan resultera i sinande bröst.

slånbär2011-09-01 13:22
Antal inlägg: 5539

TTiittii-. Ingen här har väl pratat om att tvinga någon att amma eller på något sätt visat något som helst förakt mot kvinnor som av någon anledning inte kan amma. Det några av oss undrar över är varför man inte skulle vilja göra det? Det är inte samma sak så lägg ner att alltid hitta offer i allting. Du skriver om hur synd det är om dessa stackars kvinnor som blir nertryckta av andra som ser ner på dom för att dom inte klarar av att amma och sedan kommer du med ett inlägg som verkligen visar på förakt själv.
"jag har ammat samanlagt i 14 år minst vad dåliga ni är"
Jag utgår från att det var ett försök till att skämta men låt det då framgå av inlägget annars börjar man ju undra hur du tänker egentligen. Har man runt ett dussin ungar och man ammar varje unge så blir det ju några år sammanlagt. Det krävs ju ingen högskoleutbildning för att lista ut.

annelille2011-09-01 13:24

på socialstyrelsens hemsida kan man ladda ner rapporten
www.socialstyrelsen..../2 011-8-11

något som är intressant när man läser sammanfattningen är att man 2004 ändrade definitionen på 'helamma'. Dit räknades förut barn som även åt smakportioner - men inte sen. Därför kan man egentligen inte jämföra med statistik före 2004 - det är ju väldigt missvisande.

men - tyvärr är det ändå en minskning av helamning från 2004-2009 - det är intressant att studera tabellerna - där finns all möjlig statistik.

jadey - Ej medlem längre2011-09-01 13:39
Antal inlägg: 238

Under hela livet har en vuxen samlat på sig otroligt mkt gifter i kroppen.. OTROLIGT mkt menar jag då.
Och när man sedan ammar går allt det över till det nyfödda barnet när man ammar.. Inte speciellt bra. Det gör att barnet fylls med massa gifter som kan göra otroligt mkt skada i den lilla kroppen.
Finns ett program om det som gick för ett tag sedan..
Underkastelsen.. här finns det att se om man är intresserad.. www.youtube.com/watc...TM Ri0ElqTk
hittar dock bara del 1.. ni får hitta resten själva om ni vill se...förr gick det se på deras hemsida men ej nu.

Satyra2011-09-01 13:46

annelille - Tack för ditt svar, även om det inte svarade på min fråga. Den frågan behöver ju inte nödvändigtvis heller ställas bara till dig, utan till dem som anser att man "inte ska behöva amma om man inte vill, punkt slut". Jag förstår alltså inte av vilken orsak man inte skulle vilja, om man kan.

Och det du sen tar upp - stress som gör att mjölken sinar ... då är du ju inne på förmågan och inte viljan, vilket var vad jag var nyfiken över. ;-)

annelille2011-09-01 13:51

jag har en dotter född 2008 och jag fyller i en blankett vid varje BVC-besök om hennes matvanor och leverne och ingenstans fyller man i orsaker till saker och ting. Det borde ju vara väldigt intressant för de som för statistiken att veta VARFÖR barnen inte helammar - helmatar - inte äter frukost - dricker juice - äter glass - inte äter glass. Men det är säkert så att det skulle bli en för stor apparat att ro iland, för mycket information att föra in i tabeller.

lenitt2011-09-01 14:17
Antal inlägg: 34

SylviaPlath: "Jag respekterar inte att man inte ammar sitt barn om man har en fullt fungerande amning. Mina sympatier ligger hos det värnlösa barnet som inte valt att födas med en egoistisk förälder."

Alltså... den dagen du får barn kommer du att få det väldigt jobbigt med den inställningen.
Jag måste få säga att det är allas rättighet att vara lite egoistiska ibland, föräldrar behöver också tänka på sig själva ibland, för att livet liksom ska kännas bra även för dem. Det är många gånger man får kompromissa då man har barn. Alla har ju olika behov och intressen, man kan inte tillgodose alla andra OCH sig själv samtidigt alltid.

Jag tycker du är fördömande och dessutom tänker du litegrann som en grottmänniska. I dagens samhälle överlever barnen och har det riktigt bra även med flaskmat. Vilken anledning man än har för att inte amma spelar ju ingen roll egentligen. Vissa ammar, vissa inte. Bara att respektera.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?