Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2011-09-04 10:59 | |
![]() | Och vad säger bitlistan om allvarligt bitvåld? Det är ju skillnad på bett och bett. jag har själv haft bordercollie, som jag vet hör till de bitskaste hundarna av naturliga skäl. Bordern har ju tänderna som verktyg när den vallar, men den mer nyper än hugger, men i vader och i ansikte. Kamphundarna är ju faktiskt framavlade för att slåss mot andra hundar. Rhodesian richback, doberman och schäfer är frtamavlade för att bita människor. | |
| miss evelyne | 2011-09-04 11:00 | |
![]() | Förstår dig verkligen.. jag har vart hundägare hela livet och vill inte att hundar ska springa mot mig heller, jag vet ju inte vad det är för hund. Det du som hundrädd kan göra är att antingen stå still och låta hunden nosa på dig eller göra dig SKITSTOR och dominant och bestämt ganska högt men med mörk röst säga till hunden att gå hem, försvinn eller liknande. ( Detta vad jag fått lära mig av min mamma och det har funkat varje gång för mig) | |
| y not | 2011-09-04 11:01 | |
![]() | Vad tycker hunden om att vara kopplad. Den kansek upplever det som en grov kränkning? | |
| plutokr1 | 2011-09-04 11:02 | |
![]() | Jag har haft en blandras mellan spets och gråhund. Fick den påhoppad av en lös schäfer, när jag frågade om varför den inte var kopplad fick jag argumentet "din hund skällde"!!!! Har en norrbottensspets nu, den har blivit påhoppad av en schäfer som slet sig. Jag har mina hundar koppladade vid risk för att möta andra hundar just pga spetsarnas storhetsvansinne. Är dock visare nuförtiden och har skaffat mig en "gåstav" som jag fyllt med sand. Kommer det en lös hund som inte lyder sin ägares kommando så tvekar jag inte, minsta tecken till dominans, så brukar ett snabbt slag över nos eller länd ta bort alla sådana tendenser. Tråkigt för hunden eftersom vissa hundar tyvärr kan bli aggresiva/osäkra i framtiden. Har fått mycket skäll för detta men jag har som sagt var rätt att försvara mitt djur. Ett gott råd: Koppla hunden! Oavsett om den aldrig har "gjort någonting" såvet du inte vad den andra hunden varit med om. Kan garantera att det inte är en trevlig syn att se sin hund bli kastad som en liten råtta av en stor hund. Det skär i hjärtat fortfarande. | |
| miss evelyne | 2011-09-04 11:05 | |
![]() | bitlistan är vad jag läste då om hund bitandes människa. men sen ska man inte förakta mörkertalet på alla "golvmoppar" som bitit men man valt att inte anmäla för "det blev ju inte så farligt" en hund ska enligt mig varken nypa"hålla" eller hugga människa. blir så trött på folk som låter hunden hålla tänderna runt armen på dom eller liknande. jo det som är så el i det hela är ju just att alla r rädda för att "kamphunden" ska bita människa då dom är framavlade för att bita hund och lyda människans minsta vink när man vill dra isär hundarna. Sen tror jag det i många fall handlar om ägare och inte hund. (är själv löjligt förtjust i amstaff) | |
| miss evelyne | 2011-09-04 11:10 | |
![]() | y not.... tror inte att hunden ser det som en djup kränkning... hundar i koppel har visat sig vara tryggare just för att de har säkerheten i kopplet, (detta sa dom på brukshundsklubben) Plutokr1... jag ser inte poängen i att slå till en hund när det kan leda till att hunden flippar totalt och du borde klara av att avskräcka en hund med din närvaro om du är tillräckligt dominant. | |
| plutokr1 | 2011-09-04 11:19 | |
![]() | Jo visst det har ju funkat hittills! En avlivad och en ihopplåstrad på läkarstation. En schäfer som kommer i full karriär och har tagit sikte stoppar du inte genom att säga "usch gå hem". Har du dessutom en spets i koppel som har storhetsvansinne så har du trassel. Min käpp ger mig möjligheten att bryta ett eller flera ben (dock ej testat ännu). Har dock testat ett slag över nosen och det har hittills funkat bra. Sen kan du vara ganska säker på att nästa gång det händer så är vi fler än en som går till veterinären för avlivning för att spara lidande. Tror det är ganska svårt för en som aldrig varit med att föreställa sig käslorna som bubblar upp i ens kropp vid en sådan situation. | |
| plutokr1 | 2011-09-04 11:20 | |
![]() | Alltså mina hundar som är en avlivad samt en ihopplåstrad | |
| Minta | 2011-09-04 11:20 | |
![]() | Koppel eller ej, i städer råder ju oftast koppeltvång, men det är synd om en hund som aldrig får springa fritt. Hundpsykologen Hallberg menar tävrtom din brukshundsklubb att en av orsakerna till det ökade aggressiva beteendet hos hundar är att hundar alltid är i koppel, tvärtom gör det hunden osäker i möte med andra hundar. Hundar som alltid är kopplade utvecklar inte social kompetens med andra hundar, det gör de om de är vana vid att leka och umgås med andra hundar. Utan koppel. | |
| miss evelyne | 2011-09-04 11:24 | |
![]() | Vi hade en tik som blev biten över ryggen av en lös schäfer när hon var ute sista kissningen när hon skulle valpa... Men jag har aldrig slagit en hund.... greppat nackskinnet för att hålla hunden borta från mina hundar genom att ställa dom bakom mig. detta är dock ett extremfall. | |
| miss evelyne | 2011-09-04 11:28 | |
![]() | minta.. det beror nog på om hunden får hälsa och leka med andra hundar eller inte alls tror jag... våra har fått hälsa på några, man har några "lekkompisar" men man ska inte hälsa på varenda hund man möter. hundarna har fått vara lösa i trädgård som är inhägnad och våra har funkat fint. hunden på andra sidan om mig i möte med annan hund dom inte får hälsa på och dom har vart nöjda. | |
| Minta | 2011-09-04 11:37 | |
![]() | Ja, men poängen är att hundar som aldrig får leka fritt och umgås med andra hundar blir inte lika trygga tror jag. Jag bor i en storstad och har alltid min hund kopplad på trottoarer mm. men det finns en stor äng i närheten som inte är en officiell hundlekplats, men där hundar ofta leker och är lösa. De flesta har bra koll. Det har aldrig varit några problem med min hund, hon har fått leka med andra hundar ända från början och är en genomtrygg hund. Hon "provocerar" aldrig någon och undviker helst bråk. Jag är medveten om att det är olika, men jag ser inte sällan mäniskor som aldrig låter sin hund leka med andra och då tycker jag nästan man bäddar för problem. Om man redan fått problem är det naturligtvis svårare, men jag tror att det bästa är om hunden kan umgås med andra hundar från början. Åtminstone om man bor i en stad och inte alltid vill ha en kopplad hund. | |
| y not | 2011-09-04 11:50 | |
![]() | Diskussionen glider ut och det är bra. jag håller helt med Minta om att hunden mår bra av att löpa fritt. Ett barn man alltied har kopplat eller instängt upplever också kopplet eller cellen som en trygghet. Det förhindrar inte att det är kränkning. Personligen skulle jag vilja minska antalet hundar med ca 99% Huruvida hunden blir kränkt av koppel eller ej kan jämföras med djursexdiskussionen. Vad vet vi egentligen om hundens känslor? Och än mer, i vilken grad är vi intresserae av att ta hänsyn till dem i förhållande till vår egen njutning. En hel del hundraser är ju i sig själva djurplågeri. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 11:56 | |
![]() | Lite OT: Jag har själv hund, men har svårt att förstå hur vissa hundägare resonerar. Man ska ha koppel på, i alla situationer där det behövs att du snabbt kan ta kontroll om något händer. Man kan inte lita på att 'han är ju så snäll, och jag har bra pli'. Bullshit, det är aldrig den du möter som ska anpassa sig efter din hund och veta hur man beter sig. Din hund, ditt ansvar. | |
| miss evelyne | 2011-09-04 11:58 | |
![]() | Men har jag sagt att jag är emot lös hund på inhägnat område under kontroll? Minta.. du vet inte om dom hundarna har nån lekkompis nån annan stans kanske på landet osv men visst finns det säkert hundar som inte hälsat på annan hund. man ser ganska fort på en hund om den vill vara med eller inte... bara att läsa kroppsspråket... och jag vet inte men hund i koppel jag sett är allt som oftast glad hund. Hund springandes lös långt från matte/husse är dock allt som oftast osäker och lite nervös. | |
| y not | 2011-09-04 12:00 | |
![]() | men nulltj, det fråntar inte att du ska ha koll på din kopplade hund. Och varför har man hund? Är det för hundens eller ens egets bästa? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 12:06 | |
![]() | Självklart inte. Och hund har man för sin egen skull till största del, jag har inga illusioner om att hundar nog eg fortf helst hade varit vilda djur. Men nu har vi hundar som husdjur, och då är det mitt ansvar som ägare att komma ihåg att bara för att det är ett tillsynes tamt djur så är min ögonsten inte 100% tillförlitlig i alla lägen. Det kan man aldrig garantera. Har jag sagt att man inte måste ha koll bara för att man har koppel??? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 12:07 | |
![]() | Glömde ett inte i inlägget ovan, som ni förstår... | |
| miss evelyne | 2011-09-04 12:09 | |
![]() | Håller med nulltj.... Du kan aldrig till 100% lita på din hund... Därför leder det till koppel i alla situationer om du inte är på en plats där du vet att din hund inte kan göra någon skada, rymma, bli utsatt för skada osv. vilket blir.. hm... på ett inhägnat område med andra hundar och ägare du känner dig trygg med eller långt långt ut i skogen (under de tillåtna tiderna) och du har en hund som alltid håller sig nära dig hela tiden. | |
| Minta | 2011-09-04 12:10 | |
![]() | Man behöver INTE ha koppel i alla lägen. Om man har en hund man inte litar på, ja, men inte annars. 100 säkerhet har man inte när det gäller någonting överhuvudtaget. Vill vi ha hundar i samhället, och det vill de flesta, tar man också den risken. Alla hundägare har ansvar för att deras hund inte skadar någon, men det betyder inte att alla hundar alltid måste vara kopplade. i staden, på trottoarer, i parker, nära lekplatser, ja men inte generellt. | |