Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:46 | |
![]() | ttiittii frågade "varför truga barn att äta mer när så många ungar har övervik" Att äta och fylla på energireserverna är jävligt viktigt för att orka med skolan, räcker det som svar? | |
| annelille | 2011-09-09 10:46 | |
![]() | men herregud - en KVART ska väl ändå barnen lära sig att sitta ner och äta. I detta direktsamhälle där allt ska ske på sekunden är det väl bra att barnen får möjlighet att tugga och svälja utan att behöva rusa igenom lunchen. Stress vid ätande kan ju aldrig vara bra för magen=( | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:47 | |
![]() | hur andras barn ser ut är deras problem,det jag tycker är viktigt är att mina barn är ute och leker,middag är viktig hos ossmen det behöver inte ta tid när jag är hemma själv går det undan,det kanske tar 6 minuter att äta när familjen gör det tillsammans,jag ska ta tid i kväll jag är lite osäker | |
| Tess 08 | 2011-09-09 10:47 | |
![]() | ttiittii- Ja, men det är ju DU det. Jag vet flera som skulle bli superstressade av att äta på tre minuter ÄVEN om man kan få ro någon annan gång. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:48 | |
![]() | ttiittii: och hur det ser ut hemma hos dig är _ditt_ problem | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:48 | |
![]() | ungarna kan sitta ner länge dom har gjort det i 3 timmar innan,äta fort och snabbt ut,varför inte | |
| Tess 08 | 2011-09-09 10:49 | |
![]() | Men då kanske du måste vara ute med dom och leka när de kommer hem efter skolan?? Typ fram till kvällen eller nåt? Skolan kan ju inte ta ansvar för vad föräldrarna gör hemma. Äta skräpmat eller låter barnen sitta inne framför datorer och TV hela eftermiddagar och kvällar... Skolan kan inte kompensera för det, det blir föräldrarnas ansvar. | |
| Tess 08 | 2011-09-09 10:50 | |
![]() | Fortfarande: Har de inga raster mellan lektionerna??? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:50 | |
![]() | Res ,ja det är mitt problem,men alla tycker jag har fel i skolsituationen,det är intresant,när jag gick i skolan så åt jag tok fort för att hinna med så mycket av rasten, | |
| Tess 08 | 2011-09-09 10:51 | |
![]() | Fortfarande: Det är ju DU det, ttiittii. ALLA kan ju inte vara som du!! | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:53 | |
![]() | att alla tycker att du har fel är ju jätteintressant - skulle kunna ha att göra med att du faktiskt har fel :) | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:53 | |
![]() | Jag tänker bara att det finns ju barn som äter långsamt, som blir stressade av att hälften av ungarna försvunnit ur matsalen innan de ätit sin första potatis? En kvart är väl i sammanhanget inte mycket att hänga upp sig på? Eller är det? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:53 | |
![]() | precis, Uisge, lite solidaritet för helvete | |
| le-lou | 2011-09-09 10:54 | |
![]() | tittii ...du främjar inte direkt en sund matrelation för dina barn med den inställningen. Att vara så besatt av vikt kan inte vara nyttigt, låt barnen käka i lugn och ro. Magkatarr är inte så skoj att ha, varken som liten el stor och matstress är typ orsak nr 1 till det. | |
| Lillstölla | 2011-09-09 10:54 | |
![]() | 6 minuter för familjemiddag? Skämtar du nu eller? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:55 | |
![]() | ttiittii brukar gå efter halva :) | |
| le-lou | 2011-09-09 10:56 | |
![]() | tvärtom mot titti hade det tagit hus i helvete här om jag hade fått veta att ungarna blir utsjasade från matsalen efter mindre än 10 min. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:56 | |
![]() | diskutonen på föräldramötet,var att en familj med överviktiga barn tyckte ungarna skulle sitta en halvtimme och äta vi hade en diskution och vi tyckte olika vi kom överens om en kvart jag gillade det inte,då jag tycker att rörelse och lek är viktigare en att äta,men fokus var inte på dom tjocka barnen igentligen mitt fokus var att jag ville barnen skulle äta fort och sen ut och leka och ingen höll med mig,det gjorde ingen i klassen heller eftersom det blev en kvart och inte en halvtimme som en del ville,ungarna i skolan vill inte sitta still så länge som en kvart,nu har jag mäst bara skrivit ska gå tillbaka och läsa lite | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-09 10:57 | |
![]() | mat är en förutsättning för rörelse och lek ... | |
| slånbär | 2011-09-09 10:58 | |
![]() | TTiittii-stålsätt dig nu för nu lägger jag mig i din tråd. Jag arbetar med just detta-jag är mattant som det så fint heter- och jag kan säga att dom gör helt sätt på dina barns skola. Om man inte har tidsgränser så finns det många barn som knappt skulle få i sig nånting för dom har så bråttom ut till sina kompisar. Mat verkar vara någonting som bara är ett störande inslag i allt annat och det tycker jag är ett jättestort problem. I skolan så skulle nog personalen helst vilja att ungarna kunde få ett piller och en frukt så dom slapp att överhuvudtaget bryta den viktiga pedagogiska verksamheten för att gå och äta och detta gäller förskolan också. Det klagas väldigt mycket på att dom knappt hinner med sin verksamhet för dom måste hinna äta också och mellanmålet verkar vara det som stör mest. Jag tycker det är sorgligt att man ser det som ett störande moment att sitta och äta istället för att se det som en trevlig stund som vi faktiskt behöver. Nu kan jag absolut hålla med om att skolmaten skulle behöva förbättras på många skolor men det är på gång. Hos oss har vi väldigt bra och god mat och superfint salladsbord så det är aldrig någon som klagar på maten, bortsett då från dom som tex inte tycker om fisk då. Detta har ingenting alls att göra med hur mycket barnen väger-tvärtom. En stressig matsituation ger oftare mer övervikt för då hinner inte barnen äta det som är bra för dom utan stoppar i sig skräp när dom kommer hem och är superhungriga istället. Att slänga i sig maten på tre minuter är absolut ingenting som man ska lära sina barn. Det är jätteviktigt att man även hemma sitter ner tillsammans och äter tills alla är klara. I dagens stressade samhälle så klarar många familjer inte att få ihop detta och då är det ännu viktigare att dom får detta i skolan. Att resonera som du att man ska äta snabbt för att hinna med det som är kul är just ett sånt resonemang som är helt galet. Tala istället om att det är en trevlig och viktig stund att sitta tillsammans och samtala om dagens händelser när man äter. Det ger en sund matsituation. | |