Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade31
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Resurrection - Ej medlem längre2011-09-18 21:41
Antal inlägg: 11463

jag tror att lärarna i Sverige tycker att det är mer naturligt att mäta kunskap kontinuerligt

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-18 21:42

jag ser inte vad detta upplägg skulle kunna tillföra utöver det man skulle kunna göra inom ramen för de nationella proven

Lolita Pop - Ej medlem längre2011-09-18 21:54
Antal inlägg: 62

"Lolita Pop: Man kan välja att gå ett program där man inte är direkt behörig till högskolestudier. Andra program är högskoleförberedande."

Ah, då förstår jag hur du menade. :)

"Problemet verkar för vissa ligga i att de som inte "tagit studenten" säger att de har det. Dessa ska alltså straffas för felaktigt ordval. :)"

Vet inte om det är så för andra, för mig är det inte så. Det handlar om att man ju inte gärna kan ha samma ord för olika saker. Det var därför jag satte "studenten" inom citationstecken tidigare.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 21:57
Antal inlägg: 11661

Syftet är, som vanligt, att de som inte håller måttet får gå ut bakvägen och inte får åka med på studentflaket. Eller kanske sätter skolan ihop en "Vi tog inte studenten, men vi är bra ändå"-vagn till dessa. :)

Lolita Pop - Ej medlem längre2011-09-18 21:59

"Syftet är, som vanligt, att de som inte håller måttet får gå ut bakvägen och inte får åka med på studentflaket. Eller kanske sätter skolan ihop en "Vi tog inte studenten, men vi är bra ändå"-vagn till dessa. :) "

Nu blir jag ännu mer nyfiken! Varför i hela friden tror du det???

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 22:00

INGEN tar studentexamen idag och INGEN har gjort det sedan typ -68 eller vad fan det var.
Idag kallas det bara studenten och om man klarat gymnasiet får man ett SLUTBETYG. Om inte får man ett Samlat betygsdokument och får fixa slutbetyg på Komvux. Om dessa vill kalla sig studenter för en dag, vad är problemet? Studenten är mer en fest än något annat.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 22:03

Jag "tror" inte, jag vet. Varför? Det där förslaget förbättrar absolut inget. Därför.

Lolita Pop - Ej medlem längre2011-09-18 22:08

"Studenten är mer en fest än något annat."

Precis! Såg att det var någon annan som skrev det också, att idag handlar det mest om balklänningar. Det är väl därför det är så bra om vi reclaimar studenten.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 22:11

Vad gör det för skada om folk har vit klänning eller kostym en dag då man skiljs från sin klass och skola efter tre år? Slutbetyg eller ej.

Lolita Pop - Ej medlem längre2011-09-18 22:11

Ja, och så måste jag passa på att tacka Hillegnu för den utmärkta sammanfattningen av läget idag.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 22:15

Och där fick vi fram att argumentet är att minsann inte ska få fira om man inte klarat slutprovet. Mars ut bakvägen.

Lolita Pop - Ej medlem längre2011-09-18 22:22

Ledsen, Delicious, om du tror att du av det jag anfört fått fram det du skriver nu. För jag antar att det var mig du vände dig till, vi fick ju som en liten diskussion här du och jag. Nänä, det där har jag aldrig sagt.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 22:25

"Lolita Pop 2011-09-18 22:08
Antal inlägg: 17

"Studenten är mer en fest än något annat."

Precis! Såg att det var någon annan som skrev det också, att idag handlar det mest om balklänningar. Det är väl därför det är så bra om vi reclaimar studenten."

Varför menar du att det är så bra om vi "reclaimar" studenten då?

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-18 22:27

förstår inte heller varför det skulle finnas något egenvärde i att reclaima studenten - det viktiga är väl om man lär sig något i skolan

slånbär2011-09-18 22:30
Antal inlägg: 5539

Deli-håller med. Studenten är ju bara slutet på ett antal års kämpande för många. Visst kan man ha slutexamina och sånt men dom kan väl ändå få ha sin fest och känna att dom har gjort det dom skulle (åtminstone så gott dom kunde) Det är så himla skitnödigt att tycka att dom minsann inte ska få säga att dom har tagit studenten om dom inte har klarat slutproven. låt dom få ha sitt roliga för allvaret börjar snart nog ändå.
Min som tog studenten från energiprogrammet i våras och han hade verkligen bra betyg så nog klarade han sig alltid men enligt många så har han inte gjort sig förtjänt av att säga att han har tagit studenten. Löjligt. Det var den roligaste dagen han har haft och han kommer minnas den för alltid och med den sin skoltid som något ganska kul ändå i slutändan. Han jobbar som lärling nu i två åt och kommer ändå få göra ett slutprov för att få sin licens som rör montör så för att bli färdig helt så gäller det att han jobbar hårt och fortsätter att lära sig. Till skillnad från hans kompisar då som gick ett högskoleförberedande program och inte har en aning om vad dom ska göra.
Men en del anser ju att det bara ska vara dom som går högskoleförberedande program som ska kunna få kalla sig studenter i framtiden-tillbaka till klass samhället med andra ord.

Hillegnu2011-09-18 22:34
Antal inlägg: 710

Slånbär. din son gick också ett högskoleförberedande program, faktiskt! Nä han gick inte ett teoretiskt men dock ett högskoleförberedande eftersom samtliga program fram till den här hösten har varit högskoleförberedande och gett behörighet för högskolestudier. Det är först från ht 11 man skiljer på dessa.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 22:37

Nej. Min kompis gick frisör (gick ut 09) och är inte behörig till högskolan.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 22:38

Av den enkla anledningen att hon inte valde till Matematik B på iv.val. Det ingick inte i frisörprogrammet.

Hillegnu2011-09-18 22:39

Studenten har fått en annan betydelse än den hade 68 (el vad det nu var) Självklart ska alla ha rätt att ta på sig sin studentmössa och fira att de tagit studenten. Alla elever har gjort vad de kunnat för att nå dit dem nått under de förutsättningar de haft just då.

Hillegnu2011-09-18 22:40

Jo, hon är behörig till de utbildningar som inte har MaB som särskilt behörighetskrav. Ma B är inget som måste ingå i dina gymnasiebetyg för en allmän behörighet för högskolestudier, då är hon felinformerad

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?