Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade33
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2011-09-20 17:04
Antal inlägg: 14052

-FaMo- 2011-09-20 16:34
Antal inlägg: 484

Om du t.ex ska rada upp olika städer, växter, ämnen.. ja va tusan som helst... så försök göra en ramsa av första bokstäverna.

T.ex
Stockholm, Oslo, Berlin, Köpenhamn, Helsingfors, London, Madrid, Paris, Prag, Aten, Lissabon... etc
Blir:
Sten o Bertil köpte hela London. Mamma, pappa parkerade i Prag. Ante + Lisa...

>> Jag har aldrig fattat det där, lika svårt att komma ihåg ramsan ju. Minns när jag skulle lära mig kranialnerverna i ordning, när jag blandade in en av många vedertagna ramsor blev det ännu rörigare.

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-20 17:09
Antal inlägg: 11463

ju löjligare ramsa, desto lättare att komma ihåg

F_Errari2011-09-20 17:11
Antal inlägg: 403

När det gäller SO kan det vara bra att förklara för någon/diskutera med någon kring det man har prov på (om ämnet är sådant att det funkar).

När det gäller språk är ett tips att plugga ihop och förklara grammatiken för varandra som om man själv vore lärare.

garder2011-09-20 17:14
Antal inlägg: 199

inlärningsstilen beror mycket hur man är som person. om man trivs med att plugga i lugn o ro, eller med hög musik. genom att röra sig samtidigt, eller genom att ta på saker (taktil). finns massor av olika sätt

Mindymoo2011-09-20 17:14
Antal inlägg: 1743

Lärde mig att minnas siffror genom att koppla dem till bilder. Sen stod jag i ösregn i Danmark utan att kunna ta ut pengar... bilderna var i fel ordning.
Så, ramsor kan vara luriga. Bäst är att repetera och försöka begripa det man läser.

SkySpy_2011-09-20 17:23
Antal inlägg: 4418

Har en mkt bra minnesteknik för att snabbt komma ihåg namn eller platser på kort tid.
Se en bild av ex ditt hus i ett fågelperspektiv, alltså uppifrån.
dela in platser runt om huset medsols ex. Antredörren, förådet, tvättställning, äppelträdet. Fortsätt med platser runt huset tills du kommer upp i ca 20 st. Dessa platser blir enkelt att komma ihåg då du ser bilden och hela tiden går medsols runt.
Ska du sen komma ihåg saker gör så här. Låt oss säga att du ska komma ihåg massa olika frukter som ex.
plats1 Äpple.. Se ett stort jäkla äpple på 2m i diameter som ligger på trappan. Överdriv alltid dina bilder för hjärnan kommer då lättare ihåg sakerna.Fortsätt sedan så runt huset och placera in dina namn eller föremål på de olika ställena du har. På detta sätt kan du enkelt komma ihåg en 20 tal saker på relativ kort tid samt även i ordningsföljd om så skulle vara nödvändigt. Har själv haft stor användning av detta och kan rekommendera det.

SkySpy_2011-09-20 17:32
Antal inlägg: 4418

Testade detta med namn en gång för skoj skull.. Kom ihåg 53 st namn i rätt ordningsföljd.

Kh-collies2011-09-20 18:06
Antal inlägg: 374

Mindmap'ing är suveränt!

greatdane2011-09-20 18:11
Antal inlägg: 174

Detta funkar för mig: så fort jag läst färdigt ett stycke i boken/böckerna så skriver jag ner det/huvudbudskapet i några färre meningar. När jag är klar med alla stycken lägger jag undan boken och läser igenom mina anteckningar en gång.

Därefter - och detta är för att jag tänker mest med min konstnärliga hjärnhalva - så skriver jag ner huvudbudskapen en gång till på ett eller flera andra papper och ritar figurer runt dem, gärna som kan associeras med budskapet.

Därefter gömmer jag "ritpapperna" och ritar figurerna igen och skriver budskapen i dem, upprepar detta till jag kan kopiera allting utan att titta på begynnelseanteckningarna.

På provet i skolan sedan, ber jag efter ett blankt kladdpapper och innan jag tittar på provet (som bara skulle distrahera mig) så ritar jag och skriver ner allt som jag kom ihåg det hemifrån. Först därefter börjar jag att titta på frågorna och kan kika på min "teckning" när helst jag vill. Ger lysande resultat på proven!

dendäreliin2011-09-20 18:19
Antal inlägg: 27

Tack så hjärtligt mycket allesammans! :-) Känns redan mycket roligare att plugga! :-D

Tack ännu en gång alla fina människor! :-)

greatdane2011-09-20 18:21
Antal inlägg: 174

Lycka till!

penguin12011-09-20 18:25
Antal inlägg: 123

Det allra bästa för mig brukar vara att göra en fusklapp, så liten som möjligt!! När jag väl formulerat stödord (så få som möjligt) för att få plats på den lilla lappen, har jag tragglat igenom alla fakta och plockat ut det viktigaste så många gånger att det sitter! Då är det bara att slänga fusklappen och skriva MVG på provet!!

miss evelyne2011-09-20 18:27
Antal inlägg: 467

glosor.eu kanske e nåt? sen som de andra sagt... färgglada anteckningar, koppla ihop saker med varandra till ett sammanhang, mindmaps, men detta är egentligen sånt du ska börja med när du pluggar inför ett prov då överinlärning är nyckeln till MVG

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-20 18:36
Antal inlägg: 355

SO...hmm låter som grundskolan.. Bör räcka med att råplugga kvällen innan :)

PowerYoga2011-09-20 18:37
Antal inlägg: 713

Mind mapping är ett effektivt sätt att komma ihåg mkt information. Det funkade för mig, men som sagt alla har vi olika inlärningsmetoder som fungerar.

gnill2011-09-20 18:39
Antal inlägg: 1942

Jag skriver en kort sammanfattning av varje kapitel i boken i ett block, då får jag en översikt som jag får lätt att minnas. Ibland gör jag det innan jag läst boken, skummar den och sammanfattar, och sen fördjupar jag mig bara i det som verkar relevant/intressant. Det senare när det är tidsbrist.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?