Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 551

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stol2011-09-25 09:52
Antal inlägg: 1015

Till Naity.
Du född -92, tänk att en sån ung kille kunde pricka in och säga precis som det är med Feminismen. Du kommer att gå långt.

nettan232011-09-25 09:57
Antal inlägg: 4086

Feminist vill jag inte kalla mig då jag fortfarande vill hålla på vissa traditioner och kan uppskatta män och kvinnors olikheter, håller med i mkt av det TS skriver. Även jag tycker löner osv borde vara lika oavsett kön.

Då är det många som säger att men då är du ju feminist, men jag tycker att man är feminist om man är för jämlikhet på alla plan och inte bara roffar åt sig de gottigare bitarna. Det framkallar ju bara en känsla av dubbelmoral. Och hey jag är kvinna och har liknande åsikter som TS så att bara killar tycker så stämmer inte!

ANDERStG2011-09-25 09:59
Antal inlägg: 7560

nettan: I vilka sammanhang tycker du män och kvinnor ska vara ojämlika? :)

greatdane2011-09-25 11:01
Antal inlägg: 174

TS, du har visserligen en poäng i att det finns vissa regler för män. Det finns faktiskt en modell som kallas för "mansboxen", som vill påvisa att män ska hålla sig inom den för att kunna kallas man och varje gång han provar att gå utanför den - tex genom att spela flöjt istället för fotboll osv - så kommer de andra aktörerna, så som skolkompisar, tränare, pappa, att trycka in honom där igen. MEN man får inte glömma att dessa aktörer som försöker att trycka in pojkar i boxen är MÄN.

Genom att fråga folk på stan så har man kommit fram till en rad punkter som definierar ordet "manlighet". En av de punkterna är "du ska inte gråta". En annan punkt var "du ska inte vara kvinnlig", vilket för oss in på just trådens poäng och själva kärnan i det som TS inte har fattat. I vår värld idag är normen en vit man i 30:års åldern. Förstår du vad det innebär, TS? Att normen är att vara man? Börja lyssna och du kommer att se att på vem du än lyssnar på, till och med kvinnor ibland, så kommer du att märka en tendens till detta. Kolla tex på fotbollsplanen där det är OK att säga; "du springer som en kärring", eller till och med "fitta" för all del. Eller i fikarummet, där en man kan säga till en annan man; "hallå fröken Olsson". Du kommer att förstå att det är okej att skoja om kvinnors svaghet, ja rent av raljera om den inför sina manliga vänner. Själv vet jag inte i vilket sammanhang jag skulle kalla min väninna för "herr Svensson"? Jag är alltså kvinna, om det gått förbi någon.

TS; jag tror att du är feminist. Jag tror dessutom att du vill ändra på de tunga ok som män måste bära på i dagens samhälle. Det finns en organisation som heter "jämställdhet för män". Det finns faktiskt en hel del engagerade män däri, varför inte bli medlem där och försöka att ändra på den syn som människor har på er män?

Men för guds skull, tro inte att kvinnor är jämställda er män än. Det ena utesluter inte det andra. Vi kan väl börja arbeta på bådas rättigheter istället för att gruppera oss och tycka att ens egna problem är större?

Till sist; om detta nu intresserar dig TS, så läs på! Av det framförande jag sett av dig här, så vet du inte ett jota om hur kvinnor har det, utan är mest mån om att tycka synd om dig själv och ditt eget kön.

Satyra2011-09-25 11:47
Antal inlägg: 4561

Eehh, ursäkta mig men jisses. Vet inte om jag ska skratta eller gråta men nä, bestämmer mig för att du, TS, inte har en susning om vad du pratar om.

Satyra2011-09-25 13:25
Antal inlägg: 4561

Ska dock saxa in en mening jag skrivit tidigare om ämnet i det här forumet -

Feminism har inte ett smack att göra med att vi skulle sträva efter att få alla att VARA lika, utan att i alla sammanhang bli exakt likvärdigt behandlade!! Och så är det dessvärre inte idag!

Kluddis2011-09-25 14:07
Antal inlägg: 43

Finns det något diskussionsunderlag eller frågeställning tillhörande rubriken?

Vad ville du ha ut av att skapa tråden?

En diskussion eller ville du lätta på hjärtat och säga vad du tycker?

Eller var det för att uppvigla och få folk att ilskna?

Jag dömer dig inte, men jag tycker inte den här tråden tillför något vettigt alls.

"Som man får du inte gråta" Ändå har vi tårkanaler precis som kvinnor.

"Du får inte klä dig hur du vill." Jag klär mig precis som jag känner för, ingen som stoppar mig där. Och hur det är relaterat till Feminism, det får du gärna förklara för mig.

"Du får inte sminka dig." Det är upp till dig. Vill du, så får du. Sen hur socialt accepterad det är. Det ska du skylla på samhället. knappast det kvinnliga könet.

"Du får sämre betyg i skolan för samma arbete." En ganska seglivad myt. Generellt gör kvinnor bättre ifrån sig än vad män gör i det här stadiet i sitt liv.

"Mannen ska alltid vara si och så mot tjejen, bjuda på det, hålla upp dörren, osv." Detta har väl på sin tid kännetecknats som något negativt av kvinnor. Dem kan själva.

"Bögar är mer förtryckta än lesbiska osv." Det där har du tagit från en manlig synvinkel antar jag? Män blir väl ofta attraherade av två kvinnor som uppträder sexuellt med varandra än två män som anses stötande?

"3 gånger fler killar tar självmord än tjejer. Det är ett tecken på hur fel egentligen feminismen är." Jag är källkritisk till detta. Har du ingen källa så vågar jag heller inte tro på att detta stämmer.

"Visst är det så att kvinnor kanske tjänar en slant mindre och det är också fel.." Absolut! Dem förtjänar samma lön som Män.

Hoppas inget låter provocerande eller kränkande. Det här är bara vad jag själv känner när jag läser Trådskaparens ord.

rapzori2011-09-25 14:17
Antal inlägg: 9

lev livet som du vill, och skit i andra föfan, låt dagarna gå som dom gör...

Mindymoo2011-09-25 14:22
Antal inlägg: 1743

Fakta:
I Europa och USA är det ungefär fyra gånger vanligare att en man begår självmord, än en kvinna. I Sverige går det idag 2,7 män på varje kvinna.
I allt annat har TS aningslösa åsikter som är grunt - om alls - förankrade.

scharlakan2011-09-25 14:34
Antal inlägg: 115

Jag vill tillägga att självmordsförsöken är högre hos kvinnor än bland män!

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-25 17:40
Antal inlägg: 355

Satyra, om nu feministerna strävar efter att göra det lika på alla plan för både män och kvinnor, och inte bara vill roffa åt sig de bästa bitarna kan de väl börja med att jobba för lite saker som faktiskt bevisar det typ:
-Också börja betala inträde på nattklubbar
-Döda normen om att det i 90% av fallen är mannen som ska betala middagen/drinken
osv..

Så kan vi sedan börja diskutera lönefrågan

atheist - Ej medlem längre2011-09-25 17:54
Antal inlägg: 1

meelex, det är redan olagligt att ha olika inträde för män och kvinnor.

Naity_2011-09-25 18:25
Antal inlägg: 633

Detta är ingen tyck synd om mig tråd.. Utan en tråd för att belysa att även männen inte har det perfekt inom alla aspekter, liksom kvinnorna.. Min poäng är att det är dumt att kalla det feminism om man förespråkar jämställdhet.. Feminism har ju tyngdpunkt hos kvinnans kön.
Som någon konstaterat är jag rätt ung, det skiljer nog sig ju i 30 års åldern också..
Vi är alla människor och ska ha samma förutsättningar, rättigheter och lika värde. Oavsett vilket kön eller hudfärg eller olikheter man har så är vi av samma kött och blod.. Peace

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-25 18:28
Antal inlägg: 355

atheist sen när då? Läste i tidningen för nån vecka sen att det var uppe för diskussion.. för 2 veckor sedan fick iaf gott killar betala medan tjejer slapp, åtminstone där jag var

Delicious - Ej medlem längre2011-09-26 00:19
Antal inlägg: 11661

Läs på om feminismens historia kanske? Om du nu är intresserad på allvar. Så kanske du förstår varför det heter som det heter.
Människor har inte samma förutsättningar. Även om det vore fint om det vore så. Det är just därför människor kämpar.
Boktips www.bokus.com/bok/97...dr a-konet/ Lär ju finnas på vilket normalt bibliotek som helst också. Antagligen utlånad dock.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-26 00:26

Har alltid fått betala inträde. Vet inte vad du pratar om MeeleX. Anmäl stället du var på i så fall.
Om nån vill bjuda mig på drink tackar jag oftast nej eftersom det finns en baksida med bjudandet. Betalar hellre för mig själv så jag slipper bli betraktad som ett drinkluder (jo, di kallas så vety)
Var en kille en gång som lackade på mig för att jag inte ville ta emot hans bjudning. Förklarade att jag hade pojkvän och inte var intresserad av att ta hans pengar och lura honom. Sen följer den där klassiska "övertalningen" om att man kan väl ha lite kul, pojkvännen kanske inte behöver få veta (eh..) Efter att jag vägrat ett par ggr och han nästan skrikit åt mig så köpte han en cider ändå. Jag lät den stå på bardisken och gick iväg. Blev kallad nåt könsord när jag gick iväg.
Det är inte guld och gröna skogar. Kanske om man är ett drinkluder. Men då är man just det.

apbur2011-09-26 00:31
Antal inlägg: 9699

"Vi är människor allihopa och vi borde inte se varandra som kön, eller hudfärg utan som människor. Som en enda stor familj."

Får inte feministerna vara med i din familj?

Naity_2011-09-26 00:38

Suck.. jo det får dom

Naity_2011-09-26 00:43

Jag är bara besviken att ordet jämställdhet numera är kallas feminism.. Istället för att skrika ut: JAG ÄR FEMINISM, HEJ! Kan man ju skrika ut: JAG ÄR FÖR JÄMSTÄLLDHET.
See the difference?

Delicious - Ej medlem längre2011-09-26 00:50

Hm, nej det gör det inte?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?