Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 551 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2011-09-28 21:42 | |
![]() | Varför ska du ta ansvar för någon annans rädslor? Människan är vuxen. Hon får hantera sina rädslor som alla andra. | |
| mijand | 2011-09-28 21:46 | |
![]() | Jo jag har förstått nu att det kan vara ett stort problem för många! Bara tjejer enligt min erfarenhet. Är det nått från tiden då vi bodde i grottor? Tjejer kanske var mer utsatta än män på den tiden? (då också) :( ullis1164, hur gjorde du för att den skulle försvinna? Höjdrädsla kan jag till exempel förstå, det är en onaturlig miljö och man gör illa sig om man faller ner. | |
| tötis - Ej medlem längre | 2011-09-28 21:56 | |
![]() | Är också rejält mörkrädd,undviker titta ut genom fönstren när det är mörkt ute. Bor ensam mitt ute i skogen,trodde nånstans att detta skulle hjälpa mig komma över min rädsla..att utsätta mig för det som skrämmer mig..men icke! | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-09-28 22:06 | |
![]() | Mijand jag gjorde inget speciellt. Kan bero på att jag blev sjuk (bipolär sjd) och tappade livslusten (vilken jag i stor sett fått tillbaka) och inte brydde mej om jag levde eller inte, och då gjorde det ju inget om det stod en mördare därute i mörkret:-) Tror faktiskt att det var så. | |
| mijand | 2011-09-28 22:09 | |
![]() | ullis1164, ok, låter inte som det optimala botemedlet, men skönt att du är på topp igen och blev av med rädslan! :D | |
| apbur | 2011-09-28 22:17 | |
![]() | Det är väl inte så konstigt att man tycker det är obehagligt med mörker. Man förlorar ju ett viktigt sinne. | |
| mijand | 2011-09-28 22:20 | |
![]() | Men man blir ju inte rädd när man tappar lukten när man är förkyld! Ok, kanske inte så relevant. Fast det är skillnad på obehagligt och livrädd! | |
| apbur | 2011-09-28 22:23 | |
![]() | mijand, jag tror det finns en ganska enkel förklaring till varför vissa har fler fobier än andra. Det är så att de är väldigt fästa vid sina rädslor och de värdesätter inte mod. | |
| vinter | 2011-09-28 22:35 | |
![]() | Jag var mörkrädd när jag var liten och försökte undvika mörka källare och dylikt i möjligaste mån. Sedan började jag resonera logiskt med mig själv och utesluta alla saker som inte verkade särskilt troliga att de skulle inträffa, samt lite mental förberedelse (monster - finns inte, överfall - inte jättetroligt rent statistiskt just här och nu, händer något - då är jag banne mig beredd att fighta tillbaka). Nuförtiden älskar jag exempelvis att vara ute när det är riktigt mörkt och är inte rädd för mörker öht. | |
| L887 | 2011-09-28 22:38 | |
![]() | Mörkrädsla är väldigt vanligt och egentligen helt naturligt. Vi ser ingenting i mörker och att man då blir lite mer vaksam är ju helt normalt. Det är inte själva mörkret man är rädd för egentligen utan att man inte har någon kontroll över situationen. Man börjar tänka på allt som skulle kunna finnas i mörkret, både naturliga och onaturliga faror, man skrämmer liksom upp sig själv.. Det man kan göra är att utsätta sig för sin rädsla, i små doser till en början, tills man vänjer sig och inser att det inte är så farligt som man tror. Det viktiga är att inte sluta när det känns obehagligt, det gör bara att fobin blir värre, utan man ska fortsätta till det känns okej.. | |
| mijand | 2011-09-28 22:52 | |
![]() | L887, ja! Bra tips! | |
| Spel-Alf | 2011-09-30 23:22 | |
![]() | Vissa är rädda för åska andra för mörker...Fixa lite utomhusbelysning och låt någon svag lampa vara på inne hela natten. I stan finns alltid någon belysning och inte alls så mystiska ljud som på landet, ugglor, rådjur, harar som slåss och gud vet allt som låter och prasslar i mörkret;) | |