Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 551

Forumkategorier

Användare Inlägg  
scharlakan2011-09-28 23:34
Antal inlägg: 115

Bra sida förresten!

Maddifix2011-09-28 23:39
Antal inlägg: 117

Vill du kunna dricka alla sorters viner? eller vill du ha några tips på ett par stycken som du säkert kommer gilla? :)

scharlakan2011-09-28 23:40

Bra tips på några är bra början!

klantglenn2011-09-28 23:47
Antal inlägg: 316

tror jag lärde mig dricka rödvin när jag typ 17, då var det en god vän som dök upp med ett gott ett, helt enkelt.
först vågade man bara dricka det eftersom man hade nån aning vad man skulle köpa annars. sen kom jag på att man kunde jämföra systembolagets beskrivningar av vinen, och köpa viner som liknade det där första, o.s.v.
vitt vin har jag dock aldrig gillat, smakar kräks :P möjligtvis kan en spritzer slinka ner... annars är det ljusaste jag får i mig i vinväg rosé en varm sommardag eller asti när det ska firas nåt.

Gautama2011-09-28 23:57
Antal inlägg: 6854

Är väldigt intresserad av matlagning och vilket vin som passar till vad, så jag förstår dig.
Är så tråkigt att stå vid grytorna i timmar och severa ett passande vin och gästen ber om coca cola till maten!!
What??

Maddifix2011-09-29 00:02
Antal inlägg: 117

Några du kan prova i så fall är "Tre apor" jättegott och lättdruket, nästan farligt lätt att dricka! tur att det inte är så hög procent, tror det är 8,5%
"Black Tower" är också jätte gott och ganska sött.
"Varm och kall" smakar precis som äppelpaj med vaniljsås, huuur gott som helst. Fast man orkar inte dricka så mycket av det eftersom det blir ganska mäktigt efter ett tag :)
Detta är mina favoritvin i alla fall, dom flesta brukar gilla dom :)

scharlakan2011-09-29 00:10

Varm och kall klarar jag av! Även smultron- och citronvin har slunkit ner det är den där vanliga druvan bara. Tack så jättemycket för alla tips och för att ni är så snälla! Ser fram emot att testa mig på vilket som funkar bäst.

Dr Snuggles2011-09-29 00:13
Antal inlägg: 15

Jo, det är väl inte så mycket att fundera på. Har du gett dig fan på att dricka vin så är det bara att köpa några flaskor och korka upp.

rockinbones2011-09-29 00:14
Antal inlägg: 3

Lärde mig och dricka vin typ när jag var runt 25, samma med Whisky ;)

henrik_l2011-09-29 04:24
Antal inlägg: 918

När man sitter på en hemsk parmiddag och folk börjat diskutera politik och husrenoveringar och allt som finns att supa sig full på är vin då går det ner. T

promenad - Ej medlem längre2011-09-29 07:43
Antal inlägg: 3995

akta dig för vitvin, jag tål et inte, får migrän och kräks.
rödvin kan gå, men kör rioja och möjligen italienska. Akta dig för franska viner (atomsprängningar stödjer vi INTE)

Man måste inte gilla vin.
Öl är ett bra alternativ

Pocaloca2011-09-29 07:49
Antal inlägg: 2156

Jag dricker inte vin vanligtvis, men till en fin middag, absolut, det förhöjer smaken =)

Satyra2011-09-29 10:23
Antal inlägg: 4561

Jadu ... jag väntar fortfarande (fyller 47 strax) på att jag ska bli så vuxen och sofistikerad att jag börjar gilla vin, för URK tycker jag om viner och det gäller ALLA (otaliga) jag testat ...

Satyra2011-09-29 10:25
Antal inlägg: 4561

Och det här påfundet med vin (eller alkohol överhuvudtaget) till maten, förstår jag inte alls. Den enda dryck som inte förstör och förgör smaken av maten är vanligt kranvatten! Enligt mig.

le-lou2011-09-29 10:31
Antal inlägg: 17500

jag är där Satyra är. Alkohol till maten FÖRSTÖR maten i mitt tycke och jag är trött på alla konstiga blickar så fort jag ber om en cola el vatten istället för det traditionella vinet. Blää.

till ts - du borde vara glad för att du inte gillar vin. fattar inte alls varför du känner att du måste lära dig att gilla det. Alkohol är faktiskt överskattat. Riktigt mycket.

dinodog2011-09-29 10:45
Antal inlägg: 4973

Dricker ytterst sällan vin. Aldrig till maten, då är det mjölk öl eller cider, ibland vatten som gäller. Jag är 46 år och har aldrig lärt mig tycka om vin helt enkelt.

Aldrig rött vin får hicka av det inte heller rosévin, bara vit vin och ett glas.

Men om du vill "lära" dricka vin så gå på en vinprovning, tror en del systembolag anordnar det.
Vet att det finns whiskey och öl provning också.

impala-582011-09-29 11:15
Antal inlägg: 535

Satyra har helt rätt,dricker man vin till maten smakar allt man äter vin, jag är snart 50 och har fortfarande inte lärt mig "njuta av ett gott vin".
Visst att jag kan ta ett glas som sällskapsdryck men njuter av det det gör jag INTE.
Ta dej en öl ist.

Fartland2011-09-29 11:19
Antal inlägg: 135

Vin blir aldrig så värst mycket godare än ok tycker jag. Men om man gör sitt eget så blir det faktiskt väldigt gott helt plötsligt för då kan man minnas allt jobb man lagt ner från bär till jäsning till tappning. Så jag säger strunta i systemet, gör själv! =)

Uisge - Ej medlem längre2011-09-29 11:29
Antal inlägg: 572

Lelou, på riktigt? Får du konstiga blickar för att du inte vill ha alkohol serverad till maten?

Jag har aldrig själv varit med om det. Jag får alltid frågan om jag vill ha vin eller bordsvatten till maten, om jag är bortbjuden. Jag tackar nej till vinet 7 gånger av 10 ungefär - och som tur är har det aldrig hänt att någon ens lyft ett ögonbryn över beslutet. Jag kan inte dra mig till minnes en enda gång faktiskt. Måste ju vara skittråkigt att känna att man får blickar för att man inte dricker alkohol. Helt främmande för mig alltså. Vilket jag är glad över.

bove2011-09-29 11:34
Antal inlägg: 1333

Värst vad alla är självcentrerade. Om någon frågar hur man ska lära sig att cykla så svarar man väl inte "Jag tycker inte om att cykla, kör bil istället".

Mitt tips är att du börjar med halvtorra vita viner, eller/och som någon annan skrev, blanda med mineralvatten till att börja med. Efterhand kommer du att uppskatta nyanserna mer och mer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?