Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 19 577 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2011-09-30 23:34 | |
![]() | Har aldrig varit med i Svenska kyrkan, och det tackar jag mina kloka (nåja) föräldrar för, som båda hade den goda smaken att gå ur fem-sex år innan jag föddes. | |
| Gautama | 2011-09-30 23:36 | |
![]() | Har gått ur kyrkan, är inte troende och vill inte vara med i en församling som bara pratar om synd i tid och otid, det är trams. Men däremot är jag gudmor, ingen frågade om jag var med i kyrkan eller inte. Jag kan lära ut vad kyrkan står för utan att vara kristen, så det blir inga problem om nu det kommer på tapeten. Lite kul att min gudson älskar kyrkor, han är två år och helt frälst:-) | |
| sulan2006 | 2011-09-30 23:43 | |
![]() | Många pratar om att spara pengar på att inte vara med i kyrkan, men hur mycket pengar gäller det verkligen på ett år? jag har funderat på att gå ur, men har inte tänkt så mycket på det ekonomiska utan mer på allt runt omkring. | |
| Måns_E | 2011-09-30 23:48 | |
![]() | Ca en procent av din inkomst, så det blir ändå några tusenlappar per år. | |
| Oranjestad - Ej medlem längre | 2011-10-01 00:15 | |
![]() | Gick ur för ca 20 år sen. Har sparat en mindre förmögenhet på det. Tänkte gå med igen då jag fyllt 90. | |
| Oranjestad - Ej medlem längre | 2011-10-01 00:15 | |
![]() | För säkerhets skull alltså! | |
| scharlakan | 2011-10-01 02:04 | |
![]() | Är inte kristen. Har aldrig varit med i kyrkan då mina föräldrar gjorde, vad jag tycker, ett väldigt klokt val. Jag har fått bilda min egen uppfattning och kommit fram till att jag inte är troende. Tycker att man ska få välja själv om man är troende eller ej. Borde nästan införas en 18-års gräns på det med! ;) | |
| scharlakan | 2011-10-01 02:08 | |
![]() | Och Deli, visst handlar inte allt om kristendom men genom att vara med sponsrar man ju även den biten så förstår inte riktigt resonemanget. | |
| Satyra | 2011-10-01 02:12 | |
![]() | scharlakan - Var går gränsen, tycker du, till hur mycket man som förälder får påverka sina barn i uppfostran? Klart som tusan en troende människa anser att deras barn ska få den allra bästa start i livet - vilket för dem då såklart ÄR inom tron/kyrkan. Eller vad tror du? ;-) Varje förälder (så gott som i alla fall) leder väl sitt barn i den livsriktning man tror är den bästa - får man förutsätta. Tycker inte det är hela världen om man sen som myndig behöver skriva under ett papper och gå ur kyrkan igen, om man nu absolut inte vill ingå där. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-01 07:59 | |
![]() | jag ärr inte med i Svenska kyrkan men mina barn är med där i olika barn aktiviteter,kör och miiorer,Svenska kyrkan gör mycket för barn om alla går ur kan dom inte ha sina ungdomsgårdar kvar,för kommunerna har inte så många kvar,för dom tuaen lappar Svenska kyrkan får så försöker dom stoppa svälten i andral länder | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-01 08:11 | |
![]() | och tänk på RIA vad kyrkorna gemensamt gör för utslagna hemlösa,så dom varje dag kan komma och få kaffe och smörgås,igår kom 2 hemlösa och fick duscha på RIA jag tror dom var under 20 år,nu är det läge att ge bort mössor vantar och halsdukar som du inte behöver till RIA eller andra organisationer så att dom hemlösa kan få | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-10-01 09:02 | |
![]() | Jag gick ur när jag fyllde 18 (rätt längesedan nu...). men gick med för något år sedan för jag tycker att jag kan gott betala lite kyrkoskatt eftersom jag utnyttjat själva möjligheten att kunna fira högtidliga stunder i livet i ett vackert hus. | |
| Lillstölla | 2011-10-01 10:08 | |
![]() | Titti: Du tycker inte det rimmar lite illa när du först säger att du inte är med i Svenska kyrkan, att dina barn dock är med på många av de aktiviteter kyrkan anordnar, men i nästa andetag säger att alla kan inte gå ur kyrkan för då finns det inga pengar kvar till att hålla ungdomsgårdar och aktiviteter igång? Om du nu tycker det är så viktigt så kanske du ska ta ditt ansvar själv med och inte stå med pekpinnen och vara duktig och tala om för folk att de minsann inte kan gå ut ur något som du själv inte ens är medlem i? | |
| dcastor | 2011-10-01 10:56 | |
![]() | Jag är präst och förstås medlem i Svenska kyrkan. Det har diskuterats lite om huruvida man kan vara gudförälder (fadder) utan att vara medlem i kyrkan. Det kan man, men att ställa upp som fadder utan att ha en tro tycker jag är underligt. Att ställa upp som fadder är att ta på sig ett särskilt andligt ansvar för den döpta: att kanske aktualisera tron i samtal men framför allt att be för honom eller henne. Om du blir tillfrågad om att vara fadder kommer förmodligen ingen från kyrkan att fråga dig om du är beredd att ta på dig ett sådant ansvar, men om du inte är det bör du av hederlighet avstå. (Inom parentes är det inte kyrkoskatt man betalar utan en kyrkoavgift, det vill säga en medlemsavgift som en del kyrkor mot ersättning får hjälp av skattemyndigheten med att inkassera.) | |
| Lillstölla | 2011-10-01 11:15 | |
![]() | Av hederlighet avstå? Hederlighet gentemot vem? Gissar ju på att du snackar om kyrkan, det viktigaste är väl vad föräldrarna vill. Antar att ingen nekar någon att döpa sitt barn även om föräldrarna själva inte tror på gud för fem öre. Alla i min släkt är döpta, inte en enda av oss tror på gud, det är enbart en tradition, förlegad visserligen, men ändå tradition. Själv skulle jag inte ha några som helst problem med att bli gudförälder/fadder om jag blev tillfrågad, även att jag inte är medlem i kyrkan för det handlar för mig och för folk i min omgivning inte om den religiösa biten. Skulle dock själv aldrig döpa mina barn, skulle välja en namngivningsceremoni istället. | |
| kajix | 2011-10-01 11:25 | |
![]() | eftersom föräldrarna och barnet troligtvis inte heller är troende ser jag inga moraliska hinder från att bli gudförälder. däremot tycker jag kyrkan bör tänka på varför de vill ha en massa medlemmar som inte är troende. pengarna kanske? nej, inte kristna... | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2011-10-01 11:25 | |
![]() | Jag ville redan på högstadietiden gå ur kyrkan (konfirmerade mig heller inte), men fick inte för mina föräldrar som tyckte att tillhörigheten var bra (utan att kunna motivera den på något sätt, ingen i familjen var/är troende). På min artonårsdag gick jag ur, ett halvår senare gick morsan också ur... | |
| dcastor | 2011-10-01 11:30 | |
![]() | Vilket jag då tycker är ett hederligare val. Och, ja, hederlighet gentemot såväl kyrkan som mot sig själv, mot föräldrarna och inte minst barnet. Trots vad en del tänker så är dopet inte i första hand en familjehögtid utan en kýrkohögtid. Det som sker i dopet har helt och hållet med relationen till Gud att göra, och är därmed i första hand den kristna kyrkans angelägenhet. Om man inte är intresserad av att barnet skall växa upp med en Gudsrelation är det hederligare att välja någon annan rit. | |
| Geckoo | 2011-10-01 11:30 | |
![]() | Jag gick ur -88 och kommer inte att gå med igen. Gillar inte någon form av kollektivanslutning och kyrklig har jag aldrig varit. | |
| dcastor | 2011-10-01 11:31 | |
![]() | Mitt senaste svar, inlett med "vilket jag då..." var riktat till Lillstölla. | |