Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 508

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zezzo - Ej medlem längre2011-10-14 11:53
Antal inlägg: 256

Hur det nu sen förhåller sig med Glada Hudik-historien så vore det faktiskt ganska delikat om någon granskade Josefsson och gänget.

Och så som han gav sig på Hamilton, var rent motbjudande tyckte jag.

Han tycks fäkta åt precis alla håll...

le-lou2011-10-14 12:00
Antal inlägg: 17500

Guldplate & Ress - man kanske ska se dokumentären innan. Det mest slående är hur denne man höjs till skyarna för hela projektet Glada Hudiks och därmed finns det en motvilja tilll att ens granska honom, just för att det handlar om funktionshindrade. T o m SVT:s direktör Eva Hamilton mailar Uppdrag Granskning & ifrågasätter syftet med storyn vilket säger en hel del om tabun i att titta närmare på guldkalven Per Johansson.
"De utvecklingsstörda har ju kul, och får en chans att synas" ! - är detta alltså en bra motivering till att de blir särbehandlade och får en skamlön av Per Johansson? Eller att Hudiksvalls Kommun pröjsar för Per Johanssons privata affärer, han får tom fakturera dubbelt - anything goes liksom, även det som faktiskt är fel ? Löjets skimmer sitter i ögonen på kommunfolket under intervjuerna, det är bara löjligt alltihop.

le-lou2011-10-14 12:01

zezzo - helt rätt att sätta dit Hamilton. För det hon gör är ju bara helt galet, hon ska inte lägga sig i hur journalisterna jobbar, särskilt eftersom hon inte skulle bry sig alls om nån som du el jag kontaktade henne.

zezzo - Ej medlem längre2011-10-14 12:14
Antal inlägg: 256

"...SVT:s direktör Eva Hamilton mailar Uppdrag Granskning & ifrågasätter syftet med storyn..."

Men det gjorde hon väl ändå inte?
Hon skrev och uppmanade journalisten ifråga att köra med öppna kort - förutsatt att journalisten inte hade starka motiv till att INTE kunna göra det.
Det var ju vad Hamilton förklarade till Josefsson gång på gång, men den tjurskallen tycks ju aldrig godta några förklaringar som går emot hans egna teser.

"...särskilt eftersom hon inte skulle bry sig alls om nån som du el jag kontaktade henne..."

Det kan du ju omöjligt veta något om.
Eller har du månne försökt? ;D

kockelikocke2011-10-14 12:30
Antal inlägg: 204

Updrag Förvanskning har gjort de igen, man trycker ner Per Johansson i skosulorna och får den stora pöbeln med sig likt alla andra makthavare... Till och med Betapetfolket har blivit lurad av Uppdrag gransking och Janne Josefssons sjukt vinklade bild av Glada Hudik Teatern.

De Per Johansson gjort för utvecklingstörda i Hudiksvall och i Sverige är och förblir de största som hänt den målgruppen någonsin...

Per har gjort några SMÅ felsteg som säkert klaras upp precis som de sker i alla sorters verksamheter....

Självklart ska skådespelarna ha bra lön men till vilket pris? Om skådespelarna som har pensin idag avsäger sig den för en högre lön som de pratar om är de inte säkert man får tillbaka pensionen och de vet alla som har varit i kontakt med FK att de kan var svårt, mkt svårt... Så de enda man gör från Hudiksvalls kommun och Per J är att skydda de utvecklingstörda....
/Mattias

le-lou2011-10-14 12:31

det kan jag inte alls omöjligt veta nåt om. Hon säger ju det själv, att det aldrig har hänt innan. Läser man hennes mail så är det uppenbart att det är en makt påtryckning - bara att skicka mailet i frågan är det.

meimse2011-10-14 12:31
Antal inlägg: 733

Nu är det väl så att skådespelarna i det här fallet har ett funktionshinder som gör dem beroende av stöd och hjälp i sitt vardagliga liv. Med en marknadsmässig lön skulle de förlora sin pension och själva få bekosta den hjälpen= av sin egen lön ge full lön åt en el. flera assistenter+reseerättning ar, söka bostad, söka jobb m.m., alternativt ständiga omprövningar av rätten till ersättning/pension m.m.
Om Gada Hudiks kringverksamheten med sponsorer etc har jag bara en sak att säga, lägger inga värderingar i det, bara ett konstaterande:
www.youtube.com/watc...hY fkfOkL4Q

le-lou2011-10-14 12:33

helt opassande för en direktör för statlig "obunden" tv.

kockelikocke - jasså är det så? Vad gäller pensionen? Det är snicknack faktiskt. Förtidspensionerade förlorar inte pensionen för att de arbetar. Herregud.

Delicious - Ej medlem längre2011-10-14 12:34
Antal inlägg: 11661

Nu var det ju en kvinna från Försäkringskassan i programmet som talade om hur det går till. Kanske vore något att titta på innan man skriver egna felaktigheter.

Känns det rätt, tycker ni kritiker, att skådespelarna som är de som drar in biljetter och därmed pengar ska sitta och åka buss när Pär Johansson tar flyget? Skydda de utvecklingsstörda? Hehe..

Delicious - Ej medlem längre2011-10-14 12:37

Det verkar ha gått er förbi att det är föräldrar och gode män till de utvecklingsstörda som varit med och ifrågasatt och hjälpt produktionen ug bland annat med dold ljudupptagning från kommunhuset.

meimse2011-10-14 12:41
Antal inlägg: 733

Kockelickockockockock, me like :). Så man kan ha marknadsmässig lön och andå få full pension? Jaha.
Arbetarna åka buss när direktörerna tar flyget? Skulle det vara nåt ovanligt?

Aquila12011-10-14 12:43
Antal inlägg: 2463

Fokus hamnar på det negativa som hänt/händer, det lyfts inget om det suveräna jobb som gjorts under alla år.

le-lou2011-10-14 12:46

Så det positiva ska väga upp hur de utvecklingstörda blir behandlade? De må ha börjat som en bra grej, men numera är det ett utnyttjande av dessa människor.

Delicious - Ej medlem längre2011-10-14 12:48

Men va? Tror de flesta sett Pär i tv ett hundratal gånger när han fått sina hyllningar. Vilket visas i UG. Det här är inte ännu en hyllning, då har man missförstått programmet helt.
Skulle dom hylla ICA samtidigt som dom granskar deras ommärkning av köttfärs?

Aquila12011-10-14 12:49

Utnyttjande av människor? Mmm.... det kan vi säga att det var när dom satt i sina dagliga verksamheter och putsade på brädbitar eller försökte lära sig knyta skor.

Aquila12011-10-14 12:50

Del- du är väldigt snabb på att nedvärdera folks IQ

Delicious - Ej medlem längre2011-10-14 12:51

Ja, dom borde vara tacksamma över att åka buss över halva landet istället för att jobba på sågverk..

Delicious - Ej medlem längre2011-10-14 12:51

Vilka "folk"?

Aquila12011-10-14 12:52

Tror du det varit bättre om Pär åkt med?

gnill2011-10-14 12:53
Antal inlägg: 1942

Trots att jag generellt alltid står på den svagas sida, måste jag säga att jag (som en del andra här), inte litar ett skvatt på Uppdrag granskning. De vinklar saker något extremt och drar sig inte det allra minsta för att helt utelämna fakta om det inte passar deras vinkel. Dramaturgin är att göra folk upprörda (och det lyckas de uppenbarligen med), men nån sanning, nä det får vi knappast därifrån. Alltså tycker jag ingenting så länge jag inte själv satt mig in i fallet. Alla som sett ett avsnitt av UG som handlat om något de själva vet något om, vet hur vinklat det är. Ett jättevanligt knep de använder sig av är t ex att de låter journalisten ställa en fråga och klipper in ett svar från en intervju där personen inte alls fått just den frågan. Sen använder de också ofta bildmässiga knep för att visa tydligt vem vi ska tycka är lärd/kunnig (t ex imponerande bokhylla i bakgrunden) och vem vi ska sympatisera med (filmad i snyggt ljus) och vem vi ska tycka är "ond" (filmade osminkade, i rörig miljö, konstiga vinklar etc).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?