Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| IcaPika | 2011-10-25 14:25 | |
![]() | P-piller skrivs ut till 13-åringar i högsta grad. Jag själv började med P-piller efter slarv i form av en oönskad graviditet. Men p-piller räcker ju inte. Kondom är också livsviktigt förf en ljus framtid. Åkte på klamydia 2 ggr i mina tidiga tonår pga lösa förbindelser utan gummi. Jag hade i den åldern jag gjorde min sexdebut önskat att det fanns mer information tillgängligt angående p-medel och risker för sjukdomar osv. för att kunna slippa de missöden som hände mig. Nu har jag startat upp en blogg med information om p-medel, men även tips och trix för sedan sexuellt aktiva partners mm. En sida som jag vet är uppskattad av mina läsare och jag själv är nöjd med med tanke på att jag kan lägga ut all info som jag själv inte hade när jag var ung och lär mig mer och mer hela tiden eftersom jag gör efterforskningar till varje seriöst inlägg som skrivs. (För er som vill kika in där står adressen på min profil). Vem som har sex med vem är inte viktigt, inte heller hur gammal man är. Man ska ha sex på sina egna villkor och också veta vilka hjälp/preventivmedel som finns och även att man som exempelvis 13åring vet att ungdomsmottagningar och barnmorskor finns och att den hjälpen man får där är GRATIS. | |
| IcaPika | 2011-10-25 14:27 | |
![]() | OCH de som inte vill ha sex behöver såklart inte. Men Sverige har länge nog nu varit ett fritt land och man ska inte döma människor efter aktiviteter eller livsstil så länge man håller sig inom lagens ramar!! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-25 14:37 | |
![]() | Det är fult att skrämmas i Sverige. "Rökning dödar" istället för ett bar svarta lungor på ciggpaketen. "Man kan få könssjukdomar" står det i böcker istället för att visa bilder på typ könsvårtor. Bra eller dåligt? | |
| Prärieklocka | 2011-10-25 14:40 | |
![]() | Jag tycker att när det är dags för sexualundervisning i skolorna, så ska det inte vara den vanliga läraren som håller i det. Har själv erfarenhet av en så generad lärare att hon inte ens höll i någon sån lektion, utan hoppade över de sidorna i boken. Om man tar in folk utifrån och kanske delar upp tjejer och killar (i alla fall en del av lektionstiden) tror jag att man kommer mycket längre. Det vore bra med undervisning av hög kvalitet, så att allt som ungdomarna lär sig inte är från nätet eller kompisar. Föräldrar vill man väl inte prata med om sånt i den åldern, och föräldrar är nog många gånger för sent ute. När de väl tar upp ämnet, har det redan hunnit hända massor. Men visst, om mina barn när det blir dags kommer till mig och vill prata om det, så tänker jag absolut göra det. Men jag tror inte det är helt lätt. På högstadiet kommer jag mest ihåg att vi fick se en film om aids. Det kändes väldigt långt bort från ens egen verklighet, kommer jag ihåg. Skrämselpropaganda leder ingen vart, nä, låt eleverna ställa just de frågor de vill till personer som är är vana att prata om sånt här. En generad lärare som tycker att sån här undervisning är pest och pina borde alla ungdomar slippa möta i dessa sammanhang. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-25 14:43 | |
![]() | Är det skrämselpropaganda eller att visa verkligheten? | |
| AbraPalabra | 2011-10-25 14:45 | |
![]() | Eller könstympning kanske? har hört att det ska vara ett bra sätt att hindra tjejer från att knulla runt. | |
| Majkel666 | 2011-10-25 14:47 | |
![]() | Man ska enbart ha sex för att producera barn. | |
| AbraPalabra | 2011-10-25 14:49 | |
![]() | Majkel, håller med. Sterila borde förbjudas att idka samlag. | |
| AbraPalabra | 2011-10-25 14:50 | |
![]() | känner mig tvungen att förtydliga att mina tidigare inlägg är skriva mest för att retas. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-25 14:54 | |
![]() | Vem har sagt något om att förhindra sex? | |
| Välutrustad | 2011-10-25 15:09 | |
![]() | Känns som om TS skapat tråden för att få fler besökare till sin sexblogg? | |
| bommarna | 2011-10-25 15:11 | |
![]() | Det är bra att man har sexualundervisning i skolan men det är också föräldrarnas ansvar att undervisa sina barn och det bör börja redan när barnen är små. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-25 15:20 | |
![]() | Föräldrar som ska prata sex med barnen, skrämselpropaganda om något :D Skönt att jag slapp det känner jag spontant. | |
| IcaPika | 2011-10-25 15:20 | |
![]() | Inte riktigt Välutrustad. Det var mer diskussioner som dessa som skapade bloggen. Men den är inte riktigt relevant här utan jag ville se er syn på frågan om sex ska vara tabu eller inte! :) | |
| Gomorronsol | 2011-10-25 15:24 | |
![]() | Nä, sex ska vara skönt och frivilligt | |
| AbraPalabra | 2011-10-25 15:28 | |
![]() | ett seriöst svar: IcaPika, jag tycker inte det ska vara tabu. Sex på ett eller annat sätt är ju själva grunden till allas vår existens. Jag tycker att det är viktigt att barn och ungdomar känner till fakta om kroppen och dess funktioner, och att dom har möjlighet att prata med någon om sina funderingar. Jag tycker att skolan har ett ansvar vad det gäller fakta-biten, och föräldrarna får stå för moralen, sen får ju kidsen bestämma själva. Min syn är att allt är bra sålänge alla är med på det. I tonåren är man ofta inte så säker på sig själv än och gör saker för att "alla andra" eller "man ska". | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-25 15:33 | |
![]() | nej men klart det ska finnas sexualundervisning jag trodde tråden handlade om folk som snackar om sitt sexliv | |
| darkbiffzor | 2011-10-25 15:34 | |
![]() | Jag önskar att jag hade fått sexualundervisning i skolan (vilket våran klass inte fick eftersom att läraren tyckte det var pinsamt) | |
| slånbär | 2011-10-25 15:59 | |
![]() | promenad-nu blir det ju lätt så att man i en diskussion relaterar till egna upplevelser eller hur? En tråd som handlar om sex och tabu kommer ju ganska lätt in på vad vi som skriver har för egna erfarenheter som har format vår syn på ämnet. Jag tror inte att TS blir särskilt upprörd över att läsa om olika personers egna tankar kring ämnet men om du tycker det är jobbigt och obehagligt på något sätt så är ju mitt råd att inte läsa i liknande trådar. Själva synen att sex är tabu grundar ju sig i synd och skam kring sexualiteten och då självklart i första hand den kvinnliga sexualiteten. Att killar knullar runt hette ju ju att dom sådde sin vildhavre och det har ju i alla tider varit alldeles självklart och så även i många andra kulturer. Det är ju just den kvinnliga sexualiteten som skapar tabu och skam för en del och i ett antal kulturer än i dag. Håller med prärieklocka angående hur sexualundervisningen görs och av vem. Det är jätteviktigt att man har en lärare /person med en avslappnad och oblyg inställning till sex. Det får gärna finnas en hel del humor med fast inte på ett tramsigt sätt. Kan självklart vara bra att dela upp i mindre grupper men inte nödvändigtvis bara efter kön. | |
| marissa | 2011-10-25 18:37 | |
![]() | Det var minsann inte längesen jag gick i skolan och jag minns gott och väl att vi fick lära oss om sex och om riskerna som finns med oskyddat sex. Det var undervisning av den egna läraren plus att både tjejerna och killarna fick besöka stadens ungdomsmottagning var för sig. Det fanns liksom inga frågetecken.. Undervisningen i skolan är TILLRÄCKLIG! Jag upplever inte sex som tabu, snarare mängden av personer man har sex med.. Man får ju ha huvudet med sig liksom och har man inte det, ja då får man ta konsekvenserna.. | |