Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markusfe2011-10-28 19:29
Antal inlägg: 90

Det var det inte.

saZer, jag håller med dig om att man skulle önska ett test som också mätte studiemotivation. Gymnasiebetyg har dock visat sig ha hög validitet när det gäller prognos av studieframgång (givetvis mäter det också mer än iq och samvetsgrannhet).

Högskoleprovet har visat klart sämre validitet. Antar att det är därför de ändrar det.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-10-28 19:33
Antal inlägg: 236

"Finns många bättre sätt att mäta språklig begåvning på än att sätta upp ett ordförståelseprov där 70% av dem är utdöda eller utdöende ord."

Hur då? Så länge det inte ska bli alltför omfattande, alltså.

Frizk2011-10-28 19:46
Antal inlägg: 129

Spenderar denna underbara fredag med min morfemlista :)

Lycka till alla andra som ska skriva!

y not2011-10-28 20:35
Antal inlägg: 9014

problemet med orddelen och språkförståelsen som jag ser det är att den diskriminerar utlandsfödda. Idag kan man dessutom gå igenom högskolan utan svenskkunskaper.

Mouche - Administratör2011-10-28 20:39
Antal inlägg: 24193

Flyttas till Snack eftersom det inte direkt är något diskussionsämne.

Lycka till alla ni som ska skriva.

Mouche

saZmer2011-10-28 20:41
Antal inlägg: 42

Markusfe, det låter förvisso rimligt att betygen korrelerar med studieframgången på högskolan. Dock inte till 100% vilket gör det viktigt med alternativa intagningsmetoder - speciellt på linjer där betygsinflationen gjort det orimligt svårt att ta sig in (ex läkarlinjen) men även för att ge de som mognat sent/gjort ett nytt vägval i livet en andra chans.

I nuläget tycker jag att högskoleprovet är ett dåligt test (jag har ju inte sett det nya provet - kanske ändrar mig imorgon ;)) men det är mycket bättre än inget test alls. Utan det hade jag inte kommit in på min linje tex :)

Megaherz2011-10-28 23:17
Antal inlägg: 3304

Jag var nöjd med att det var så mycket språk när jag skrev provet, har väldigt svårt för matte (Kändes som om jag chansade på 99% av mattefrågorna - som förresten inte är matte, utan logik..eller?)

Lycka till imorgon! Glöm inte leg ;)

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-29 06:18
Antal inlägg: 1019

Haha Fredray, lycka till!

Guldplate2011-10-29 07:47
Antal inlägg: 1212

Dumblondin:

Om man nu gör den engelska delen sån att du får läsa en text och svara på frågor ang texten för att visa på om du har en engelsk läsförståelse. Varför skulle inte detta fungera med svenskan?

Jag är inte direkt ung och har ett skapligt ordförråd men det dyker ändå upp ord i dom där testerna som jag hört förut. Det kanske inte är många men i de fallen de händer så är det bara en gissningslek. Hade ordet skrivit i ett sammanhang så hade man i alla fall chansen att räkna ut innebörden av ordet. Vilket måste vara det viktiga när man testar en persons läsförmåga. För det är väl ändå den som är viktig när man studerar?

MeeleX - Ej medlem längre2011-10-29 11:00
Antal inlägg: 355

gnill:

Har du ens skrivit HP? Ordelen handlar väl för fasiken ändå inte om att kunna stava? Klart du måste kunna stava om du ska börja högskolan, men orddelen handlar ju om något väldigt smalt och banalt, eftersom det är i väldigt få yrken du har nytta av att kunna utdöda ord. Kikade på ett gammalt prov nu, och bara som exempel : "pudelns kärna" var ett ord de tyckte att man skulle kunna. Helt onödigt o värdelöst, aldrig hört talas om och kommer aldrig använda det ordet.

Och vadå du inte behöver kunna matte om du ska läsa språk? Den där matten som finns på HP, är grundläggande logikproblem. Du behöver inte ens ha läst gymnasiematte för att kunna skriva ett gott resultat på dem. Grundläggande matematik är nånting man behöver kunna. Så är det bara.

markusfe2011-10-29 11:35

Meelex, hur bra ett enskilt deltest i högskoleprovet är avgörs ju utifrån i vilken utsträckning det kan predicera studieframgång. Ordförståelse är ett bra mått på verbal begåvning och är såvitt jag vet det språkliga deltest i vanliga begåvningstest som korrelerar högst med G faktorn (dvs ett bra test för att uppmäta IQ). Att man sedan inte alltid använder dessa ord under studietiden är ju ointressant. Ungefär som man i de flesta utbildningar ej behöver kunna kunna grundläggande geometri (NOG-delen kan ju trots det vara bra på att predicera studieframgång).

Att du tar "pudelns kärna" som exempel ter sig extra märkligt. Att förstå språkliga uttryck är väl sannolikt av direkt nytta inom flera ämnen. Uttrycket har ju också en historia vilket gör att det möjligen också är ett mått på allmänbildning.

Nackdelen med ordförståelsetestet är snarare som någon nämnde att det kan vara biased mot vissa grupper. Möjligen kan jag också hålla med Guldplate ovan men det är ju som tidigare sagts en empirisk fråga.

y not2011-10-29 12:10

Ja nackdelen är att det är direkt diskriminerande mot vissa grupper och biorde stöta på patrull i diskrimineringslagen.
Jag känner en nästan färdig läkare som ville komma in och läsa på universitetet. Hon jobbar dessutomn som tolk , svenska - persiska, hade full pott på samtliga avdelningar utom de språkliga, men fick inte godkänt och möjlighet att läsa till läkare i Sverige. En linje som i princip alla litteratur och även föreläsningar sker på engelska och där kunskapen om vad korp, tjuga och skölp är för verktyg spelart en högst marginell roll.

Radagast2011-10-29 12:14
Antal inlägg: 782

Istället för ett enda högskoleprov skulle det kunna finnas flera olika, med olika inriktning. De olika utbildningarna skulle sen kunna välja hur de fördelar platserna mellan betyg och högskoleprovsvarianter. De olika högskoleproven borde kanske inte ens gå samma dag.

y not2011-10-29 12:15

däremot är ju orddelen den absolut roligaste för ordspelare, och jag blir alltid sur om jag missar en eller två ord på provet när jag gör det på nätet vilket jag nästan alltid gör. Det är bara några enstaka år jag haft full pott. Får hoppas att det här året blir ett sånt.

saZmer2011-10-29 12:25

Markusfe, jag tycker än en gång att du argumentar för något annat än det högskoleprovet faktiskt testar. IQ-test brukar ha med ordförståelse, det är korrekt. Jag har gjort ett WAIS-IV test, där var huvuddelen enkla ord med ett fåtal svåra - i högre glad enkla ord än högskoleprovet. Den stora skillnaden låg i att jag som testperson fick försöka definera ordet och kollades sedan av mot ett facit över synonymer.
Det är ett test över hur väl du förstår ordet - inte hur många ord du känner till den ytliga betydelsen av. Tycker du inte att det är olika saker?

Y not - på läkarlinjen ivf i Uppsala är i princip inga föreläsningar på engelska. Det åligger dessutom föreläsarna att inte använda engelska ord - de måste efter direktiv uppifrån hitta på egna svenska ord om det inte finns någon vedertagen översättning, de ska inte använda det engelska ordet. Däremot är kurslitteraturen på engelska i stor utsträckning, det har du rätt i. Även om det finns svenska (halvdana) alternativ.

Radagast - sådana tankar har ju funnits. De var på gång med ett separat intagningstest för läkarlinjen ex. Jag kommer dock inte ihåg varför de la ner tanken - nån som minns? Förmodligen för dyrt..

y not2011-10-29 12:42

Kanske stämmer det överlag saZmer, eller så skiljer sig Uppsala. I Umeå vet jag att det var vanligt med engelska föreläsninga. Jag läser inte själv. Men jag tycker ju ändå att en som klarat över halva läkarutbildningen och dessutom tolkar på svenska, klarar de övriga delproven felfritt men missar så grovt på orkunskap/förståelse, borde vara kvalificerad till att kunna läsa till läkare

DISKRIMINERINGSLAG
1 §
Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra
sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande
identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,

4 §
I denna lag avses med diskriminering
1.
direkt diskriminering
: att någon missgynnas genom att behandlas sämre
än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en
jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande
identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,

5 §
Den som bedriver verksamhet som avses i skollagen (1985:1100) eller
annan utbildningsverksamhet (utbildningsanordnare) får inte diskriminera
något barn eller någon elev, student eller studerande som deltar i eller söker
till verksamheten. Anställda och uppdragstagare i verksamheten ska likställas
med utbildningsanordnaren när de handlar inom ramen för anställningen
eller uppdraget.
funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
2.
indirekt diskriminering
: att någon missgynnas genom tillämpning av en
bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt
men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss
könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion
eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning
eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har
ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga
för att uppnå syftet,
funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

saZmer2011-10-29 12:51

Möjligt att de har fler engelska föreläsningar i umeå - min bild är att det inte är något generellt ivf. Som du kan utläsa ur mina andra inlägg så tycker jag inte att provet är bra eller att orddelen fyller så stor funktion. Jag ville däremot motsätta mig den del av ditt inlägg som jag uppfattade som osanning.

Vilken del av diskrimineringsparagrafer na tycker du att provet bryter mot? Är kunskap bundet till etnisk tillhörighet eller religion? Eller möjligen kön?

Radagast2011-10-29 12:51
Antal inlägg: 782

Kanske en svensk variant av TOEFL vore en idé.

markusfe2011-10-29 12:52

En klok synpunkt saZer.Instämmer till viss del i att de inte mäter exakt samma sak. Att det skulle ha någon avgörande betydelse för hur väl det korrelerar med G-faktorn och därmed av intresse för mitt resonemang tvivlar jag dock på. För övrigt tror jag inte att ordförståelsedelen i vanliga IQ-test bara poängsätts med 0 och 1 (rätt och fel) utan du får poäng även för mer ytlig och vag förståelse av orden. Den stora skillnaden är att du själv måste plocka fram kunskapen utan stöd av förslag.

China Doll2011-10-29 12:56
Antal inlägg: 342

Ok, genom det "nya provet" ska man gynna män som vill läsa naturvetenskapliga ämnen och missgynna kvinnor som vill läsa till journalist och bli läkare? Har jag rätt?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?