Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 616

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mouche - Administratör2011-11-03 12:55
Antal inlägg: 24193

Vilket idioti.

Anmäl hennes övergrepp till varenda instans som finns.
Häva ur sig något så förbaskat dumt och det inför ett barn?
Är det att undra över att barn får problem med sin egen person och börjar banta med mera?

Din pojke är så normal det bara går.

Jag säger som min bror "på dom så det blöder och blöder det inte så på dom en gång till...!" =)

(OBS: Skämt...)

Mouche

grönöga - Ej medlem längre2011-11-03 12:59
Antal inlägg: 5570

Skrämmande!
Jag hade talat med rektorn på skolan, troligen drivit det längre också...
Den sköterskans uttalande och kompetens ska definitivt öppet kritiseras, dylikt ska inte få förekomma.

diffdiff2011-11-03 13:00
Antal inlägg: 3884

Hahaha Tack Mouche. Har mailat alla föräldrar nu. Ska bli kul och veta om det bara var jag och mitt barn hon va idiot mot eller fler? Finns ju större barn i klasen. Tack igen alla som orkat skriva 1 rad eller 2

Dumblondin - Ej medlem längre2011-11-03 13:00
Antal inlägg: 236

Faktum är att din son är något överviktig, om man tittar på hans bmi (bms beräknas på ett särskilt sätt för barn). Inte fet, men något överviktigt. Du kan själv söka på nätet så hittar du enkelt flera sajter där du kan räkna på det här. Jag ger dig en länk:

www.betterhealth.vic.../b mi4child

En annan sak är däremot sköterskans agerande. Det är under all kritik och det tycker jag att du ska ta upp med ansvarig på skolan, lämpligen rektor.

grönöga - Ej medlem längre2011-11-03 13:10

Barn i den ålder växer "periodvis" dvs växer ingenting under tex 2 månader för att sedan plöttsligt växa 4 cm i höjd under 2 månad.
Den vikten den här grabben har(trådskaparens)är sund och precis vad som kan behövas inför en sk "växtperiod".

Min egen dotter pendlar på samma sätt och har alltid gjort.
Kroppen hos ett växande barn har en förmåga att ligga ett nåt- några kilo "före". Periodvis ser hon "lagom" ut för att plötsligt se lite för smal ut(precis efter en tillväxtperiod), sen "äter hon upp" sig och kroppen kommer i balans igen inför nästa period.
1-5 kg är inte övervikt hos ett växande barn, det är kroppens naturliga reserver.

grönöga - Ej medlem längre2011-11-03 13:11

*Plötsligt

diffdiff2011-11-03 13:14

Tack grönöga! :) ´Han har ju stort sklett. hans underarm där klockan sitter e lika stor som min. Och jag är liten. Han har inget fläsk pa armen utan bara skelettet.

slånbär2011-11-03 13:14
Antal inlägg: 5539

Dumblondin-den här länken visar tvärtom att han är av normalvikt.
www.isobmi.se/Default.asp x
Jag tycker heller inte att man bör prata BMI när det gäller barn. Dom växer som sagt i perioder och rör på sig olika mycket i periodern. Det man ska vara försiktig med är att sätta griller i huvudet på dom när det gäller detta. Även pojkar drabbas av bulimi och anorexi.

AtroCious_2011-11-03 13:19
Antal inlägg: 328

Hmm vet att jag vägde 39 typ när jag var sju, hade problem med övervikt. Men jag var inte fet liksom, mest mullig. Har svårt att se att din son är tjock! Försök att prata med rektorn som andra skrev. Det finns många föräldrar som inte orkar bry sig om sånt här, varför ställa sig i samma led som de? :)

levakdörB2011-11-03 13:19
Antal inlägg: 1471

dumblondin: BMI är inget bra jämförelseindex. Den tar ingen hänsyn till pojkens fritidsaktiviteter. Jag har ett BMI 30.7 (Fetma) men i år sprang jag stockholmhalvmarathon på 1.53,33, 10 km under 50min. På motionscykeln senast hade jag 34km/h(vet att det inte går o jämföra med landsvägcykling) i snittfart under en halvtimme, med motståndskning var 5:e minut. Pulsen låg på ca 185 under dem sista fem minuterna..

Delicious - Ej medlem längre2011-11-03 13:26
Antal inlägg: 11661

Åh vilken jävla idiot. Och de som skriver att han är överviktig.
Så lägger man en bra grund för ätstörningar. Fick själv höra detta när jag var liten och blev väldigt osäker på mig själv och kroppsmedveten på ett negativt sätt redan i lågstadiet. Alla barn är inte smala av naturen.
Börja inte fiffla med maten eller ta honom till någon dietist. Det är kärringen som är en okunnig idiot.
Jag var normalviktig men hade BARNHULL men det försvann vid 11-12år. Inte var jag ensam om det heller. Finns barn som är jättesmala också, dom kanske ska trycka i sig smör till frukost?

darkbiffzor2011-11-03 13:26
Antal inlägg: 276

Känner igen det där! Hände precis samma sak med min systerdotter på 7 år. Hon är absolut inte tjock, inte ens lite mullig. Nu vägrar hon äta bara för att sjuksystern sa att hon var tjock. Helt sjukt!

Cardis2011-11-03 13:28
Antal inlägg: 373

BMI är det mest korkade man kan gå efter, om du rör på dig det minsta och har någorlunda muskeluppbyggnadi kroppen så kommer BMI alltid visa på viss övervikt.

Hade ett BMI på 27-28 när jag spelad ishockey. Och jag långt ifrån överviktig

Delicious - Ej medlem längre2011-11-03 13:31
Antal inlägg: 11661

Hade så gärna ryckt de där idioternas legitimation personligen.

diffdiff2011-11-03 13:31

bmi borde man inte använda alls. Det stämmer ju sällan. Jag är 168 väger 55 kg. Undervikt enligt vissa bmi. Men att man tränar och har litet skelett tar Bmi inet hänsyn till. Mitt barn tränar fotboll gokart och kommer fortsätta äta nyttigt vilket vi i min famlij gör. Vill han ha en rostad macka ska de inte vara ngt bekymmer.

Cardis2011-11-03 13:35
Antal inlägg: 373

Skelett skiljer sig inte mycket från människa till människa. Uttrycket "kraftig benstomme" är mer eller mindre än myt.

Dock så har muskler 22% högre densitet än fett. Vilket då gör att muskler med samma volym väger mer.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-11-03 13:54

Till de som tagit upp det jag skrev:

Det är helt riktigt att bmi kan bli mycket missvisande om man är extremt vältränad (muskler väger mer än fett). Men då ska man också vara det.

Vad beträffar den länk som någon nu la och som då visade att pojkens bmi indikerade normalvikt:

Det här kan jag naturligtvis inte ta ansvar för. Den länk jag la har jag fått i mitt arbete (jag är journalist) av en barnläkare.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-11-03 13:57

Sorry, "till dem som" ska det förstås vara. Ibland går det för fort på tangentbordet. :)

Lill-IT2011-11-03 14:07
Antal inlägg: 31596

Bry dig inte om den där människan, och ändra inte pojkens mat.
Hans vikt är inom det normala tycker jag. Många gossar lägger på sig lite åren innan de ska till att sträcka iväg ordentligt i längd.
Får hålla med alla om att det var extremt osmidigt av sköterskan att säga detta inför pojken. Anmäl detta!

diffdiff2011-11-03 14:11

Tack Lill-IT

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?