Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 18 948 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vindsus86 | 2011-11-05 17:14 | |
![]() | Om jag ser roliga fel så skrattar jag, men om det är särskrivningar och så så blir jag bara deprimerad över språkets förfall. I synnerhet om det är på reklampelare eller så som folk faktiskt fått betalt för att göra. Så sjukt att folk kan få betalt för att göra något så dåligt. På Coop forum för ett tag sedan så hade någon satt upp en stor prislapp över en hylla med tuggummin med texten "TUGGEMI". Det skrattade jag åt. Trodde att jag sett fel först. | |
| mrperfect | 2011-11-05 17:17 | |
![]() | jag agegar inte alls, men jag kanske tänker: Obildad eller slöhög eller dyslektisk eller invandrare | |
| Pocaloca | 2011-11-05 17:28 | |
![]() | Jag ser gärna på sådant med humor =) | |
| inteenchans - Ej medlem längre | 2011-11-05 17:45 | |
![]() | På en skylt på Willys här i stan för några år sen stod att läsa att de hade "frigående ägg". Undra hur det såg ut.... | |
| Pocaloca | 2011-11-05 17:47 | |
![]() | hahahahahaha | |
| inteenchans - Ej medlem längre | 2011-11-05 17:47 | |
![]() | Glömde säga också att jag ser på hela fenomenet med humor, ibland blir det ju riktiga pärlor! | |
| omeganoll | 2013-10-30 02:01 | |
![]() | Landet runt i SvT har skylthumor som ett stående inslag. En insändare hade vissa fysiska problem av ergonomisk natur vid försök att följa följande uppmaning på en toalett: Använd handtorken - inte tolettpapper! Mvh Styrelsen | |
| omeganoll | 2013-10-30 02:02 | |
![]() | Erkänn att tanken svindlade! | |
| pehaxa | 2013-10-30 05:27 | |
![]() | Den där "Rod Ayalan"-såsen på pizzeriorna är ju god. | |
| mz_lzrd | 2013-10-30 08:57 | |
![]() | Jag blir irriterad om skylten är "officiell" t ex uppsatt av en kommun eller så. T ex texten Koppla hunden - visa hänsyn till andra. Koppla hunden är jag villigt med på men inte fan i helvitte tänker jag VISA hänsyn TILL andra. Man TAR hänsyn TILL andra. Man kan även visa andra hänsyn eller VISA hänsyn (GENTE)MOT andra. Men fan heller om man visar hänsyn till. Det gör mig väldigt irriterad för någon har fått betalt för att författa skiten och någon har korrekturläst och någon har producerat x antal såna skyltar och ingen har sett att det är språkligt åt helvete. Vi tycker att invandrare ska lära sig svenska, det är ju jättelätt för dem när t o m kommuner inte kan skriva ordentligt. | |
| Minta | 2013-10-30 09:30 | |
![]() | Någon broderade en handduk med "handuk". | |
| MiaFredrika | 2013-10-30 09:41 | |
![]() | Det kan ju bli ganska förvirrat med särskrivningar t ex "Rök fritt", istället för "Rökfritt". Visst kan felstavningar och särskrivningar ge ett gott skratt, speciellt när folk försöker antingen direktöversätta eller inte översätta alls. Såg en meny utanför en restaurang i Gamla Stan som hade Fläskfilé med dragonsås på menyn. Den engelska översättningen blev Pork fillet with dragon sås. Engelsktalande gäster skulle nog gärna vilja se den draken. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-30 09:52 | |
![]() | På simhallen står det BAD PERSONAL Det är väl inte så himla lustigt men kanske lite kul ändå, med tanke på alla nyinflyttade som ej kan svenska. Roligare hade jag åt en dörr på universitetet i Umeå. Den hade en skylt med TRYCK på. Någon roade sig med att skrapa bort T:et. Folk ryckte och slet och det vara bara tvärstopp. | |
| Salka1 | 2013-10-30 10:05 | |
![]() | Här finns en firma som påstår sig vara "specjalist" | |
| Satyra | 2013-10-30 13:57 | |
![]() | Har oerhört svårt för språkliga fel av alla de slag. Felstavningar, syftesfel, särskrivningar, allt. Inte lika mycket om det sker i löpande text, där man direkt förstår att det bara är rent slarv och/eller medvetet är felskrivet av någon begriplig orsak. Om jag VET att personen ifråga är dyslektiker har jag också större överseende, (det finns ju dock stavningskontroll ;-)). Jo, blir lika irriterad på mig själv när språkliga felaktigheter, (genom slarv!), slinker med och måste genast rätta mig själv. Och framför allt känner jag som vindsus86 skriver 2011-11-05 17:14: "I synnerhet om det är på reklampelare eller så som folk faktiskt fått betalt för att göra. Så sjukt att folk kan få betalt för att göra något så dåligt." Är medveten om att jag är extremt petig när det kommer till språkliga fel och att jag stör mig på det mer än de flesta andra tycks göra, men så är det nu ändå. Tyvärr. Om jag påpekar och försöker rätta människor som stavar/skriver fel, beror helt och hållet på sammanhang. Oftast gör jag det inte. Men om det är en person som står mig nära och/eller är en kollega som ska använda sin felaktigt skrivna text i ett arbetssammanhang - då säger jag till. Erbjuder mig då även att renskriva texten åt dem. Mitt största "fel" i skrivna, språkliga sammanhang, är att jag skriver för långa texter för de flesta att orka läsa igenom, hehe. ;-) | |
| brava | 2013-10-30 14:52 | |
![]() | Här har vi en affär med skylten GRONSAKER öppet kl. 09.00 | |
| brava | 2013-10-30 15:04 | |
![]() | Denna är rätt grov -men kanske hjälper just därför imgur.com/AdtGQ5b | |
| blue_moon | 2013-10-30 16:08 | |
![]() | IKEA och Lidl agerar språkliga trendsättare och innovatörer med "våriga" respektive "höstiga" erbjudanden. Ska dessa horrörer få tränga undan de mer välljudande, redan etablerade varianterna, vårlig och höstlig som finns upptagna i SAOL? | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2013-10-30 17:37 | |
![]() | It´s coffee and bulls in the citchen skrev en motellägare till sina utländska gäster...kul tycker jag. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-10-30 17:51 | |
![]() | Haha! Frasse | |