Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2011-11-08 08:56
Antal inlägg: 23831

Förstår inte vad problemet är, ingen som varit tvungen att se på sändningen ellerhur? Hur folk väljer att agera är väl helt och hållet upp till dem, kan tycka att den tid och energi folk lägger på att beklaga sig över att det hållits en tyst minut för nåt så " simpelt " som en häst är bra mycket löjligare än att hålla den tysta minuten till att börja med!

pcbss2011-11-08 09:06
Antal inlägg: 27

Går en sändning ut över hela världen ska inte ritualer som används för människor användas till djur, oanständigt!!

Måns_E2011-11-08 09:06
Antal inlägg: 12028

Pcbss, ja en sluten grupp i högsta grad, tror du inte att de hade avbrutit och hållt en tyst minut även om inte SVT hade varit där och filmat?

Var du lika upprörd när varenda ishockyrink i elitserien höll en tyst minut för Stefan Liv? Det skulle man ju annars också kunna raljera om.

ingmaj502011-11-08 09:13
Antal inlägg: 1

Personligen tycker jag det var jättefint gjort, djuren är verkligen viktiga för djurälskare

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-11-08 09:17
Antal inlägg: 633

Till att börja med så var Hickstead inte "bara en häst" Det var den ledande hästen på världsrankingen, en os-guldmedaljör. Och vad man än tycker om det så vill vi gärna hedra och värdera"kändisar" lite högre, vare sig det gäller djur eller människor.

Det skulle reageras helt annorlunda om någon korpspelare föll ihop och dog än om en spelare från landslaget gjorde det.... Likadant fungerar vi när det gäller djuren. Det finns många exempel att räkna upp, Lassie, Laika, Rintintin, Ego Boy, Legolas, Milton... mfl. mfl.

Det är lite märkligt att denna form utav känslighet och omtänksamhet kan uppröra människor. Det visar väl bara att det finns humanitet hos mänskligheten. Fram med protesterna mot individer som behandlar djur och människor illa istället....

Pocaloca2011-11-08 09:19
Antal inlägg: 2156

Jag tycker det är en fin handling =)

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-11-08 09:31

... Jag tycker också att dettta var ett utmärkt och fint sätt att närma sig ett samhälle där djurens liv också har ett värde.

Lottan_L2011-11-08 09:55
Antal inlägg: 180

Bra sagt, von schnygg!

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-08 10:00
Antal inlägg: 185

En tyst minut är väl ett hedrande av den som dött samt att visa respekt för de drabbade.

Det här ansågs ju vara världens bästa häst som tillsammans med
Erik Lamaze bland annat vann OS-guld.

Världseliten i den sporten är ju som ett "resande sällskap", är på samma tävlingar år efter år. Och självklart konkurrenter på banan, men nära varandra över nationsgränserna vid sidan om. Alla i den kretsen har ju en nära relation till sina hästar och känner beundran och respekt även för motståndarnas dito.

Jag tycker inte alls att det är konstigt med en tyst minut för att hedra såväl häst som ryttare och ägare etc. Och att de skulle fortsätta tävlingen eftersom det är direktsänd TV är en åsikt som egentligen inte är värd att kommentera. Jag tror inte du skulle anse att en direktsänd fotbollsmatch i Allsvenskan skulle fortsätta om en av spelarna dog. "Det hade väl bara varit att bära ut spelaren och fortsätta matchen".

En häst i hästhoppning är ju lika viktig som en spelare i ett fotbollslag.

Dessutom är hästhoppning en sport som kräver mer koncentration hela tiden av en ryttare än vad till exempel en fotbollsmatch gör av en spelare varje sekund. INGEN ryttare som sett en häst dö på det sättet skulle nog med all rätt orkat genomföra tävlingen.

rajden2011-11-08 10:26
Antal inlägg: 542

Häst är gott!

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-08 10:37
Antal inlägg: 185

pcbss: "Går en sändning ut över hela världen ska inte ritualer som används för människor användas till djur, oanständigt!!"

Jag tror då inte att du är speciellt intresserad av hästhoppning. För vore du det borde du ju om någon känna med de drabbade och även med publiken.

En tävling blir i det sammanhanget helt betydelselös, liksom TV-sändningen.

apajävel2011-11-08 10:54
Antal inlägg: 572

Jag tycker det är hemskt att människor kan reta sig på en så fin gest. Hickstead var en legend, och jag tycker att man gjorde helt rätt. Vem har sagt att det är skillnad på människor och djur? Sorg är sorg, och om ni inte kan förstå hur man kan älska ett djur så vet jag inte vad ni är för hjärtlösa människor, ochdå gör det mig ont att ni delar planet med de som gör skillnad. Vi behöver inte fler idioter än vad som redan finns.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-11-08 11:02

Jag tror man har missat något mycket väsentligt här i livet när man kan skratta och göra sig rolig över en sån tragisk händelse. Det är skrämmande. Håller helt och hållet med ovanstående.....

smulgubbe2011-11-08 11:14
Antal inlägg: 237

Håller med ovanstående..... den som skrattar åt en sån tragisk händelse saknar verkligen empati för både djur och människor.

Emellertid2011-11-08 11:16
Antal inlägg: 154

"Problemet är att vissa tror att vi är mer värda än djuren. Men det är vi ju inte." Så sa dum blondin. Men det är vi visst! Hela vår kristna kultur och hela vår lagstiftning innebär att människor är bättre än djur. Och så är det i alla kulturer i hela världen! Eller?

AndoKongo2011-11-08 11:19
Antal inlägg: 1735

skänker en tanke till Hickstead och även Eric Lamazes

bitteb2011-11-08 11:38
Antal inlägg: 433

... Det verkar på en del, att det vore mest rimligt att "planera" dödsfall... (så att det åtminstonde inte råkar visas i TV)
Tycker det hade känns mer sjukt om dom bara hade dragit ut hästen och inte brytt sig, och fortsatt som inget hade hänt.
Det är nog avsaknad av empati som saknas...Tyvärr.

ecnaton2011-11-08 11:43
Antal inlägg: 90

pcbss "Går en sändning ut över hela världen ska inte ritualer som används för människor användas till djur, oanständigt!!"

Tråkigt att du anser att det är immoraliskt och stötande att man hedrar och visar empati efter en så-för ryttare-chockerande händelse. Det säger mer om dig än om ryttareliten och publiken som var där och det är din förlust.
För övrigt så anser jag att det visas bra mycket mer oanständigt på TV än en tyst minut efter en tragisk händelse, oavsett om en häst är inblandad eller ej.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-08 12:03
Antal inlägg: 37631

helt sjukt att ha en tyst minut för en häst,med tanke på att det dödas djur hela tiden i Sverige och ärden bara för att ätas snacka om dubbelmoral tyst minut hålls för människor.viste jag tiden så skulle jag babbla som fn just då

darkbiffzor2011-11-08 12:06
Antal inlägg: 276

Jag tycker att det är helt ok! Fruktansvärt det som har hänt med Hickstead. Han var en legend i hästvärlden så varför inte?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?