Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2011-11-14 01:00
Antal inlägg: 9699

CrazyQ, nej, jag har inte mycket till övers för sånt beteende vilket betyder att jag även har åsikter om det.

Du hade kunnat ta upp frågan på ett helt annat sätt.

Du vill att andra ska kritisera någon som ändå inte kan försvara sig eller ta till sig kritiken. Jag väljer istället att kritisera dig. Det är åtminstone verkningsfullt.

Jag förstår för övrigt att det är jobbigt för dig att ha värk.

CrazyQ2011-11-14 01:06
Antal inlägg: 602

Jag kanske var för detaljerad för ditt tycke, men du hade ju också kunnat låtabli att svara om detta inte intresserar dig, eller hur?

Du får kritisera hur mycket du vill, men förstår inte ditt syfte med det heller, lika lite som du förstår syftet med mitt inlägg.
Jag har lyft en fråga som faktiskt är väldigt aktuell för många personer i vårt samhälle och jag är säker på att många av dem sitter jut här på Beta.
Jag kanske kan uppnå en bra diskussion i detta ämne och att folk får upp ögonen för hur lätt folk dömer andra utana tt veta ett skit.
Att jag använder mig själv som ett exempel, är väl bara bra, då kan andra också känna igen sig i situationen.

le-lou2011-11-14 01:28
Antal inlägg: 17500

Man ska inte lägga energi på att förklara hur man mår för folk som det inte berör, särskilt om man lider av något som inte syns utanpå. De kan aldrig förstå ändå och till slut befinner man sig i en konstant försvarsställning. Varför ens lägga ner en minut på det? Man pratar med sin läkare och man pratar med sin familj. punkt liksom. Det enda som händer om man ger sig ut och känner ett behov av att försvara sig är att man mår sämre, för man kan aldrig "vinna" det där - folk kommer alltid tycka och tänka, det är så det funkar.
Det ÄR totalt meningslöst faktiskt, tro mig. Man behöver energin för betydligt viktigare saker än att bry sig om vad andra tycker om just mig eller dig. Jag bryr mig inte ett skit om nån ser mig ute på stan fast jag inte varit på jobbet, vill de veta så får de väl fråga. Couldnt care less, det viktiga är att min arbetsgivare vet och min läkare vet.

Och lite så blir det här också, du vill ha stöd och det förstår jag så väl. Men mitt uppriktiga råd är att försök, försök att skala av dig människors åsikter - och visst, mår du bättre av att vi förstår dig så är det ju bra. Men det är ju trots allt bara temporärt, tids nog möter du folk som inte förstår och som ber dig skärpa dig. Tänk om, och förklara inget. Stå som ett frågetecken och be de upprepa sig typ 10 ggr, säg att din hörsel har blivit påverkad el nåt, så gjorde jag :D. De ledsnar till slut och drar slutsatsen att man är dum i huvudet i stället och det funkar ju minst lika bra, bara man får slut på tugget.

Sorry, nu tuggade jag ist. Men klockan är ju efter 24, det är då jag kommer i gång som mest :/

CrazyQ2011-11-14 01:36

Le-lou! Hahahaha! Ja det är ju också ett sätt!

Det som är så tragiskt är ju att man inte får ha "fritid" om man är sjukskriven. Även om man har en bättre dag någongång och tänker, japp idag drar jag på stan. Då går då jag där med dåligt samvete.
Nu när det också blivit så stränga regler från F-kassan, så känner man sig som en brottsling om man gör nåt utöver det man inte skulle orka.
Men ibland kan det också vara enda sättet att stå ut också.
Jag hoppas du förstår vad jag menar?
Tack och lov ha rjag fått en bra handläggare på F-kassan som inte rusar på med något i dagsläget. Så eg. behöver jag inte känna så, men gör det ändå. Bara för att folk är snabba på att döma.
Ibland känns det som man sitter i en rävsax och jag tror många känner som jag.

le-lou2011-11-14 02:04
Antal inlägg: 17500

Du står där med dåligt samvete ja, det sitter så. Jag fick en smäll av livet och hade något som inte heller syntes utanpå. Jag kände också då och då det där som du pratar om men bestämde mig bara för att skita i det och då försvann det rätt fort.
Vet man med sig att man är sjuk så ska man styra bort såna där känslor och det kan man träna sig på. Det första du ska göra tycker jag är att prata med dig själv lite istället för med andra. Kom överens med dig sjäv om att det är ok att vara sjuk och att inte må bra. Gör man det och kan enas med sig själv om den saken, så är det enklare att hantera allt det andra tror jag. För så kände jag i alla fall.
Jag kämpade nog mest med mig själv under den tiden, och mina reaktioner mot andra handlade i mitt fall mest om mig själv känner jag i efterhand i alla fall. JAG hade dåligt samvete för att jag svek alla, inkl mig själv. Och jag kunde inte först riktigt tro på min diagnos heller i början, det var för sammanknippat med mycket skuld och grejer hos mig.... Sen fick jag smaka på det sura äpplet ordentligt en dag som lärde mig att ta det på allvar och då skärpte jag mig ordentligt och gjorde som läkaren sa och inte som andra rådde mig till. Tog en time-out och vägrade svara i telefon, skrattade inte alls utan tjöt mig igenom en hel månad. Folk som inte fattade, brydde jag mig inte om. Jag visste och läkarna visste och jag hittade stöd hos min familj och nära vänner. Det räckte. Folk som ville dribbla åsikter mer mig var jag döv inför som sagt ^^.
Jag frisknade till rätt snabbt när jag väl kom till den där punkten, och väl tog till mig av behandling. Din behandling är det du beskriver här, om dina rutiner som fungerar för er. Nå, kör på det och sluta försvara dem för nån som ändå redan har bestämt sig! Nu jämför jag inte dig och mig i just sjukdomarna el så, för jag hade inget av det du beskriver. Jag försöker bara tipsa om sätt att hantera detta. Önskar dig lycka till, nu är det dags för sängen här :)

Mindymoo2011-11-14 02:19
Antal inlägg: 1743

Tja, min bekanting som har liknande problem brukar säga att "om du vet hur svårt det är att ens bli sjukskriven i dag, så fattar du hur illa jag har det". Då brukar tjafset tystna.

CrazyQ2011-11-14 02:30

Mindymoo: Ja, faktiskt det har du väldigt rätt i!

trovik - Ej medlem längre2011-11-14 04:11
Antal inlägg: 191

En undran bara. Vad finns det för anledning att du endera somnar kl19 eller kl 03? Varför inte dosera medicinen så du kan somna i rimlig tid istället för kl03? Av egen erfarenhet vet jag om man förskjuter dygnet så får man en betydligt sämre sömnkvalité (vilket skulle kunna förklara att du sover så pass mycket längre).

Din kroniska värk påverkar inte regleringen av melatonin, eller bör i vart fall inte göra det. Förvisso kan det vara att du liksom mig har ett längre naturligt dygn, men, ett tillskott av melatonin ett par tre timmar innan du planerar att gå till sängs bör hjälpa till att korrigera detta. Dock så får man oftast ge det ett par dagar och i somliga fall även veckor. Resultatet blir i många fall att man mår bättre både fysiskt och psykiskt. Det finns ett otal studier i ämnet om du skulle ställa dig skeptisk till vad jag hävdar.

Om det mot all förmodan inte skulle hjälpa med melatonin kan det vara en idé att be din allmänläkare skriva en remiss till ett sömnlaboratorium där man kan kartlägga din nattsömn mer konkret.

I övrigt skulle jag inte ta åt mig vad någon på nätet säger när det gäller något sådant som du upplever. Fokusera på vad dina nära och kära säger istället. Mindre slöseri med ork och energi. =)

CrazyQ2011-11-14 04:25

Det är så att jag inte blir helt smärtfri förän jag tagit 3 doser under dygnet. Skulle jag alltså ta med. 8, 13 och 18, så somnar jag sedan.
Det är en krånglig situation, jag vet det. Men föredrar att ha det så här, än att somna 19 tiden varje kväll.
Så småningom hoppas jag givetvis att det blir bättre. Att lägga sig och inte vara helt smärtlindrad, ja då sover jag max 1½ timme under en hel natt.
Jag vet att det är medicinerna, kombinerat med fibromyalgin som gör mig extremt trött. Men jag har också varit förkyld 1 mån nu. är något som går här nu. Och sånt påverkar ju också då man har feber till och från och hosta som stör.

trovik - Ej medlem längre2011-11-14 04:57
Antal inlägg: 191

Överväg att börja ta medicinen kl12 på dagen istället. Eller så delar du upp doserna i mer än tre tillfällen, men delar du upp tillfällena för mycket bör du kan konsultera din läkare först. I övrigt så försämras immunförsvaret av dålig sömn. Så visst hänger det samman på alla plan.

flowerpot2011-11-14 06:03
Antal inlägg: 8

För att få något schysst diskussionsunderlag i denna tråd.

Men varför är det så att fattiga och hårt arbetande länder inte har denna sjukdom? Varför ter det sig oftast att det är länder med hög levnadsstandard där man egentligen inte behöver jobba om man är sjuk eller "sjuk"?

Sen kan jag ge dig svar på tal direkt om varför du är vaken om nätterna CrazyQ. Du aktiverar dig för lite. Klart att om du är hemma hela dagarna och inte gör något, så får du ett rubbat dygn. Jag skulle försöka komma ifrån soffan lite och börja jobba fysiskt (börja försiktigt) så ska du se att både kropp och knopp mår bättre efter sen stund.

88tinste2011-11-14 06:58
Antal inlägg: 636

Hej CrazyQ!
Måste berömma dig som tar upp en sådan privat sak.
Jag känner igen problemen i min mamma.
Under min uppväxt har hon haft nästan exakt samma problem, men dock inte axlar till nöd av operation, hon har inte kunnat lyfta händerna högre än axlarna, så att sträcka sig osv var att glömma.
Hon har däremot problem med knän och höfter, opererade knäna vid 18 års ålder.
Hur som haver, jag kan inte exakt förstå din smärta osv, men jag vet frustrationen och hur lite kroppen vill vara med.
När min mamma aktiverade sig blev hon senare sängliggande, även om det inte var en större prestation.
Så under uppväxten skötte jag och mina systrar maten, städning, trädgård, tvätt mm.

LOVAR att folk dömde! Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det.
Stå på dig bara och jag hoppas att de snart finner någon bättre lösning på sjukdomen.

(btw, min mamma kan också sova timtals, gör så om det får dig att ens kliva ur sängen på "morgonen") :D

Krya och grattis till en fantastisk man! :)

Bitte - Administratör2011-11-14 07:19
Antal inlägg: 24200

Att leva med smärta är inte enkelt , inte heller att hitta rätt medicin och rätt dos för att få ett något så när bra liv. Att sedan inte det "sjuka" syns gör ju att man på mått vis blir mer utsatt för andras syrlig kommentarer.

Du har hittat nått som fungerar för dig , var glad för det , och vad det gäller tvätten , gör det tillsammans med gubben några gånger så lär även han sig =)

Bitte

TopazCat2011-11-14 08:08
Antal inlägg: 117

Crazy Q. Din värk är din värk. Ingen jäkel har rätt att döma dig för det. Och de som dömer, ja de har inte bättre vett.
Även om jag kan tycka att ditt sömnmönster är helrubbat, själv skulle jag inte klara den rytmen, men fungerar det för dig så kör på det.
Vi är ju alla individer och vi vet förhoppningsvis vad som fungerar för just oss.
Jag är tvärt om. Jag har inga som hellst problem med att lägga mig och somna tidigt på kvällen och så upp tidigt på morgonen.
Och som någon skrev kanske det vore en bra idé om du kom ut lite och inte bara var hemma. Kan räcka med att kanske bara ta sig till et fik (kyrkan, och frälsningsarmen har billigt fika) och ta en kopp kaffe och en macka och bara sitta en liten stund, eller gå till ett bibliotek och läsa en tidning?

Mammaoxå2011-11-14 09:21
Antal inlägg: 494

Jobbigt men oförstående människor. "Döm ingen förrän du gått en mil i hans mockasiner" -Indianskt ordspråk

Pocaloca2011-11-14 09:48
Antal inlägg: 2156

CrazyQ. Försök så mycket du kan....att inte ta negativ kritik personligt.
Ja, det låter märkligt, men sanningen är den, att dom som slår ner på dig, har förmodligen allvarliga egna problem som dom försöker trigga dig med.
Jag önskar dig all välgång <3
kramizzar från en som också har "osynlig" värk i massor.

Lillstölla2011-11-14 09:50
Antal inlägg: 23831

@ Flowerpot: Du verkar inte ha fattat att anledningen till att TS inte aktiverar sig är för att hon inte kan!!!
Blir förbannad rent ut sagt, har fått höra sådana dumma råd från folk själv när man förklarat tidigare hur det ligger till och hur man har det. Och så få höra " ja men aktivera dig lite" Precis som att man inte redan gör allt man kan och orkar utifrån den situationen man är i!

sanlin2011-11-14 10:03
Antal inlägg: 1462

Mycket bra skrivet Crazy Q. Kunde varit mina egna ord!
Ps. Du har mail :)

susila2011-11-14 11:29
Antal inlägg: 459

Flowerpot, det finns länder där små barn jobbar 16 h om dygnet i textilfabriker. Vem fan bryr sig om de har ont? Tror du någon frågar? Tror du de har råd att gå till någon läkare?

De jobbar tills de inte kan jobba längre, sedan dör de. Är det en livsstil att förespråka? En samhällsordning att eftersträva?

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-14 12:04
Antal inlägg: 37631

Det är ditt liv och du gör vad du vill med det,du behöver inte bry dig om vad andra tycker om ditt sätt att leva,du har inte valt sjukdommen ,men du har valt ditt sätt att handtera den,ingen kan leva ditt liv åt dig det måste du göra själv,dissa puckon livet är för kort för att lägga energi på sådana

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?